לראשונה חברה ישראלית רכשה מערכת סגורה לניקוי מיכלי דלק ללא כניסת אדם
חברת מ.י.ש רכשה מערכת לניקוי אוטומטי של מכלי דלק. היתרונות: הפחתת פליטות מזהמים, שיפור הבטיחות וחיסכון בזמן ובכסף
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 26/11/2018

לאחרונה הגיעה לארץ טכנולוגיית קלינטק חדשה – מערכת אוטומטית סגורה לניקוי מיכלי דלק בשם BLABO. הטכנולוגיה החדשה מאפשרת לנקות בוצה ושמן ממכלי אחסון דלק גולמי, באופן אוטומטי, ללא כניסת אדם ומבלי להשאיר את מיכלי הדלק פתוחים, כך שהפליטות לאוויר של אדי הדלק במהלך הניקוי מופחתות באופן משמעותי. בנוסף, למערכת יתרון בטיחותי היות ואין צורך להכניס עובדים לתוך המיכל לביצוע עבודות הניקוי והכל בפרק זמן מהיר בהרבה מהשיטות הקונבנציונליות לניקוי מכלי דלק, והכי חשוב – במחיר תחרותי.

מערכת ה-BLABO, מיועדת לניקוי מכלי אחסון דלק גדולים וקשים לניקוי, בעיקר נפט גולמי או מזוט. המערכת תוכננה במיוחד לניקוי מיכלים בנפח גדול בהם נותרו משקעי בוצה ושמן ומתאימה למיכלים עם גג צף והן לגג קבוע.

30 שנות ניסיון בניקוי מכלי דלק

החברה הישראלית שהביאה את המערכת האוטומטית הסגורה לניקוי מכלי דלק היא מיש שווק וסחר – ניקוי וטיהור שפכים תעשייתיים, המתמחה במתן פתרונות לתעשייה הפטרוכימית והאנרגיה בישראל.  לחברת מ.י.ש 2 חטיבות, הראשונה והוותיקה יותר הינה חטיבת ביצוע, המתמחה בניקוי מכלי דלק ועבודות מיוחדות בענף איכות הסביבה. ואילו החטיבה השנייה מפעילה מתקן לניקוי וטיפול שפכים תעשייתיים, במיוחד שפכים המכילים עומסים פחמימנים, מים מזוהמים בדלק וכן אמולסיות. המתקן נמצא באזור התעשייה הצפוני באשדוד ופועל תחת כל ההיתרים הנדרשים.

שם החברה 'מ.י.ש' משלב את ראשי התיבות של מייסד החברה יחד עם תחום העיסוק - משה יוסף שמנים.

בשנות ה- 70 הקים משה יוסף עסק לזיקוק שמן מינרלי משומש. אלא שעם פרוץ האינתיפאדה הוא איבד חלק גדול מספקי חומר הגלם שהגיעו ממוסכים באיו"ש. בנו של יוסף, פרדי, נאלץ למצוא כיוון חדש לחברה וכך מצא עצמו ביום בהיר אחד לפני כ–30 שנה מנקה מיכל דלק של תעש.

בשיחה שקיימנו עם פרדי הוא מודה כי שיטות הניקוי של מכלי דלק בשנות ה-80 וה-90 התבססו על עבודת כפיים עם אמצעים מכאניים הכי פשוטים ועם מעט מאוד מודעות לסיכונים ולאמצעי ההגנה הנדרשים, "יש לי מזל שיצאתי בריא ושלם מהעבודות הראשונות שביצעתי", מסכם פרדי את התקופה ההיא.

תהליך העבודה של המערכת האוטומטית

עם השנים שיטות העבודה הלכו והשתכללו וכעת הדור השלישי במשפחה מוביל את הטמעת  הטכנולוגיה החדשנית בחברה - ניקוי מיכלי הדלק במערכת אוטומטית סגורה. יוסף, הבן של פרדי, המשמש כסמנכ"ל תפעול ב'מ.י.ש', נסע לאחרונה לדנמרק בראש צוות מטעם החברה להכשרה של מספר שבועות אצל יצרנית המערכת, חברת ORECO, שהיא הראשונה בעולם שפיתחה מערכת אוטומטית סגורה לניקוי מכלי דלק.

בשיחה עם יוסף, הוא מסביר לנו בתמציתיות את עקרונות הפעולה של המערכת החדשה. "השלב הראשון הוא דילול ריכוז החמצן במיכל הדלק אל מתחת לסף הנפיצות. לאחר מכן, מתקינים מערכת ממטרות בגג המיכל, המזריקות דלק שממיס את הבוצה ומדלל אותה."

סרטון רשמי: מערכת BLABO לניקוי מכלי דלק

"בשלב הבא, את הבוצה המדוללת/נוזלית שואבים לצנרת שהוצבה מבעוד מועד ומעבירים אותה דרך מערכת סינון המפרידה את הרכיבים המוצקים ומחזירים את הנוזל הנקי חזרה למיכל וחוזר חלילה עד לסילוק כל הבוצה. את הדלק הנקי שנותר במיכל שואבים החוצה ושוטפים את המיכל עם מים שגם הם נשאבים ומוזרמים דרך מפריד שמנים במערכת סגורה עד שאיכות המים היוצאים מאותת למפעיל שהמיכל נקי."

הפחתת פליטות מזהמים לאוויר בניקוי מכלי דלק

אחד היתרונות המשמעותיים של המערכת החדשה הוא הפחתת פליטות מזהמים לאוויר. נזכיר כי דלק מכיל חומרים אורגניים נדיפים, חלקם נחשבים כמסרטנים, הנפלטים לאוויר באופן טבעי. לכן יש הקפדה יתרה על הפחתת פליטות ממכלי דלק, בין אם מדובר במיכל הדלק של הרכב, תחנת הדלק, או מכלי אחסון דלק ענקיים בקוטר של עשרות מטרים המשמשים את חברות ענף האנרגיה.

המשרד להגנת הסביבה דורש התקנת אמצעים שונים להפחתת הפליטות לאוויר ממכלי דלק גדולים ובפרט במקרים בהם מכלי הדלק נמצאים בקרבת אוכלוסייה. בין השאר במפרץ חיפה, אשקלון, אשדוד או אילת. חלק מהאתרים האלה סובלים מזיהום אוויר של חומרים אורגנים נדיפים ממגוון מקורות, ולכן הפחתת הפליטות ממכלי הדלק במקומות אלה חשובה שבעתיים.

השיטה הנפוצה עד היום לניקוי מיכלי דלק היא באמצעים מכניים, הכוללת פתיחת המיכל, גירוד, שטיפה והוצאת הבוצה. אלא שניקוי בשיטה המכנית גורם לשחרור של חומרים אורגנים נדיפים לאוויר מיד עם פתיחת מיכל הדלק וגם תוך כדי פעולות הניקוי.

מנגד, ניקוי מיכל דלק באמצעות מערכת BLABO מתבצע במעגל סגור ללא מגע עם האוויר. כלומר כל הבוצה ושאריות הדלק והשמן נשאבות ומובלות בצנרת סגורה למאגר סגור – ללא חשיפה לאוויר וללא פליטות.

לא נופתע אם המשרד להגנת הסביבה או איגודי הערים לאיכות הסביבה יהפכו את שיטת ניקוי מיכלי הדלק לחובה, במיוחד באזורים הסמוכים למרכזי אוכלוסייה, בהם כל תוספת של פליטת מזהמים היא משמעותית.

בטיחות וגיהות – אין צורך בהכנסת עובדים למיכל הדלק

כאמור, עד היום, ניקוי של מיכלי דלק בוצע כך שעובדים נכנסו פיזית למיכל הדלק והפעילו בו כלים מכאניים שונים, כך שהם בסיכון מתקלות בטיחותיות שונות ובפרט להתלקחות או התפוצצות של אדי דלק או שאריות דלק כתוצאה מניצוץ שנוצר במהלך העבודה. בנוסף העובדים במיכל בסיכון מחשיפה נשימתית לאדי הדלק המסרטנים המסוכנים לבריאותם. עבודה בחלל מוקף, בייחוד בתוך מיכל סגור עם אדי דלק הינה עבודה מורכבת, הדורשת תשומת לב, ריכוז ומקצועיות.

כעת עם המערכת החדשה, עובדים לא צריכים להיכנס אל תוך מיכל הדלק במהלך עבודות הניקוי, כך שנמנע הסיכון מתקלות בטיחותיות וחשיפה לאדי הדלק.

חיסכון בזמן, בכסף ובפסולת מסוכנת

מסתבר שהמערכת החדשה לא רק מצמצמת באופן משמעותי את הפליטות לאוויר ומפחיתה את סיכוני הבטיחות, אלא גם חסכונית בזמן עבודה וכסף. יוסף מציין שמרגע הצבת המערכת באתר וחיבורה למיכל הדלק, זמן הניקוי קצר מאוד ביחס לשיטות העבודה הקיימות כיום.

החיסכון הכספי נובע מהעובדה שהבוצה בקרקעית מיכל הדלק מוגדרת כפסולת מסוכנת ולכן עלות השינוע והסילוק שלה יקרה מאוד. יוסף מסביר כי המערכת החדשה לא רק מפחיתה כ-80% מכמות הבוצה שיש לפנות, אלא משיבה חלק גדול מהבוצה למצב המקורי– דלק גולמי. כך שהמערכת גם חוסכת בעלות פינוי הבוצה וגם מחזירה דלק גולמי יקר ערך לשימוש החברה.

סיכום: הפחתת פליטות, בטיחות, חיסכון בזמן ובכסף

נראה כי מדובר במערכת המציבה סטנדרט עבודה חדש לניקוי מכלי דלק. המערכת מפחיתה פליטות לאוויר של חומרים מזהמים, חלקם מסרטנים, נושא בעל חשיבות עליונה באתרים שבסמוך לאזורי מגורים. בנוסף המערכת מפחיתה את סיכוני הבטיחות לעוסקים במלאכת ניקוי המיכלים, חיסכון בזמן עבודה, והכל במחיר תחרותי.

-------------

מסמכים רלוונטיים:

  1. דף מידע: מערכת BLABO לניקוי מכלי דלק, אנגלית [pdf]