נחתם הסכם להקמת מפעל ראשון למיחזור סוללות רכב בישראל
ענקית הכימיה הישראלית ICL כיל, קבוצת הרכב כלמוביל וחברת המיחזור EMS יקימו בישראל מפעל ראשון למיחזור סוללות כלי רכב חשמליים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 15/6/2022

כיל (ICL), כלמוביל וחברת המיחזור EMS מודיעות כי חתמו על מזכר הבנות להקמת מפעל ראשון בישראל למיחזור סוללות ליתיום, על רקע הגידול בשימוש ברכבים חשמליים. המיזם צפוי לתת מענה החל משלב האיסוף, ועד שלב המיחזור במפעל ייעודי.


כתבות רלוונטיות:

  1. האתגרים של חוק 'סוף חיי רכב' באירופה. בקרוב בישראל, 11.04.2021
  2. ישראל ללא דלקים מזהמים בשנת 2030, 15.10.2018
  3. מחמירים את הדרישות למיחזור פסולת אלקטרונית, 08.3.2020
  4. הרחבת חוקי אחריות יצרן, 21.2.2021
  5. איך מגיעים ל-20% הטמנה בשנת 2030?, 26.1.2021
  6. למידע נוסף על פסולת | infospot

צמיחה מהירה של השימוש ברכב חשמלי

לפי הודעת החברות, שוק הסוללות חווה גידול עצום ועל פי הערכות צפוי להכפיל עצמו משנה לשנה, עם דגש על סוללות ליתיום של רכבים חשמליים. לצד היתרונות הכלכליים והסביבתיים לשימוש ברכב חשמלי המבוסס על סוללות ליתיום, נלווה האתגר הסביבתי עם תום השימוש בהן.

כיום, רק אחוז קטן מהסוללות ממוחזרות בשל התהליך המורכב. המפעל המתוכנן צפוי לטפל במאות עד אלפי טונות של סוללות ליתיום שהגיעו לסוף חייהם.

נזכיר כי אחד היעדים שהציב משרד האנרגיה הוא שעד שנת 2030 לא יימכרו בישראל כלי רכב מונעים בבנזין וסולר – אלא בגז טבעי ו/או חשמל.

השותפות במפעל: יבואן הרכב, חברת המיחזור והיצרנית הכימית

חברת ICL (כיל) מוכרת כמפיקת אשלג ופוספטים, אך מדובר כיום בחברה עם פעילות נרחבת במגוון תחומים, בהם גם אספקת חומרי גלם לייצור סוללות. בתקופה האחרונה החברה בוחנת דרכים שונות להשתלב בשוק הסוללות שצפוי לצמוח בקצב מהיר בעשור הקרוב, ומשם מגיעה הזיקה שלה למפעל מיחזור הסוללות.

קבוצת כלמוביל היא אחת מקבוצות הרכבה הגדולות בישראל והיא מייצגת בישראל את מותגי הרכב יונדאי, מרצדס, מיצובישי וג'נסיס – להם דגמים חשמליים שונים. לאחרונה רכשה כלמוביל את חברת האנרגיה אנרפוינט, במטרה להיות היבואנית הראשונה בישראל אשר תציע תדלוק מימן למשאיות בתחנות ייעודיות.

חברת EMS זיקוק מתכות, הינה חברת מחזור עתירת ניסיון הפועלת בישראל למעלה מ-35 שנה באיסוף, מיון ומחזור פסולת מסוכנת וסוללות.  

מקדימים את חוק אחריות יצרן לכלי רכב

חוק פסולת אלקטרונית הקיים משנת 2014 לא מתייחס לכלי רכב ולסוללות של רכב חשמלי. אלא שהמשרד להגנ"ס הצהיר בשנים האחרונות כי הוא בוחן קידום חוק אחריות יצרן מורחב לכלי רכב והנושא אף מוזכר באסטרטגיית הפסולת שהמשרד הציג לפני שנה וחצי.

כלומר, הקמת מפעל למיחזור סוללות של כלי רכב חשמליים מקדימה את דרישות החוק. לפני כשנה המשרד להגנ"ס הודיע כי חוק פסולת אלקטרונית חל גם על יצרנים ויבואנים של קורקינטים ואופניים חשמליים – ולכן גם על הסוללות שלהם.

התייחסויות

יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: "הגידול המשמעותי בצריכת כלי רכב מונעים חשמל בישראל הינו חלק ממגמה גלובלית. אנו שמחים להוביל בישראל יחד עם חברות מובילות ועתירות ניסיון מיזם שייתן מענה באחסון, שינוע ובהקמת מפעל למחזור הסוללות. כחלק מהחלטה לפתח את פעילותנו לתחומים סינרגטיים לעסקי הליבה, נמשיך להשקיע בפיתוח פתרונות טכנולוגים סביבתיים בתחום הרכב והתחבורה, כפי שאנו פועלים בימים אלה בשילובן של כלי רכב ייעודיים ומשאיות מימן בישראל".

ענת טל, נשיאת איי.סי.אל מוצרים תעשייתיים: "אנו מצטרפים למגמה גלובלית חשובה שעיקרה לתת מענה סביבתי לצמיחה המהירה של שוק הרכבים החשמליים. החברה פועלת בשנים האחרונות בתחום הרכבים החשמליים, באגירת אנרגיה וכן בתחום המחזור. השותפות החדשה מהווה חלק ממהלך טבעי המתכתב עם אסטרטגיית הקיימות של ICL."

עקיבא סילברס סמנכ"ל EMS Metals: "לאחר שנים בתחום טיפול ומיחזור סוללות במדינת ישראל ולאור הגידול הצפוי בצורך למציאת פתרון בתחום זה, מפעל זה מהווה בשורה חשובה. מניסיוני בתחום המיחזור, מדובר במיזם תקדימי, שכן חיבור בין שלושה גופים; היבואן, מפעל המיחזור, וחברה יצרנית, משמעותי להצלחת התהליך."


גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:

חברה איש קשר טלפון מייל
אקומיוניטי
(גוף יישום מוכר)
רונן יואלי 072-3712251 ecommun@infospot.co.il
מאי
(גוף יישום מוכר)
אמנון שחרור 077-5001090 mai@infospot.co.il
ערנות
(מלווה ביישום החוק)
ערן בושארי 072-3713040 eranut@infospot.co.il

All Recycling
(איסוף וטיפול)

דולב מנו 072-3357514 arecycle@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>>