המשרד להגנת הסביבה הודיע, כי פתח בחקירה פלילית נגד חברת כרמל אולפינים (כאו"ל) מקבוצת בז"ן ומנהליה. זאת בעקבות סדרת תקלות שהתרחשה בספטמבר-אוקטובר 2016 במפעל המעידה לכאורה על הפרה של תנאי היתר הפליטה לאוויר, כולל חשד לתפעול לא תקין של לפידי החברה ואי מסירת דיווחים.
המשרד להגנ"ס מסביר כי בעקבות איסוף החומרים והמידע שהצטברו אצלו מאז האירועים, הוא החליט להפעיל את כל הסנקציות העומדות לרשותו:
לדברי המשרד, החקירה הפלילית נגד כאו״ל ובעלי תפקידים בה נפתחה בשל חשד לתפעול לקוי של לפידי החברה והפרות נוספות על היתר הפליטה לאוויר וההוראות האישיות. במשרד מציינים, כי מתוך בחינת המסמכים עולה, שהמפעל הפעיל את הלפיד – אמצעי בטיחות לשריפה של גזים עודפים לצורך מניעת פליטת הגזים לאוויר בצורה בלתי מבוקרת – בניגוד לתנאים, דבר שהפחית את יעילות שריפת הגזים. בשל כך, נגרמו פליטות עודפות לסביבה של מזהמים.
המשרד מציין, כי במשך מספר חודשים התקיימה חקירה סמויה במסגרתה גובשו הראיות, ובחודש שעבר החקירה הפכה לגלויה, עם התחלת שלב החקירות.
המשרד מציין, כי בנוסף לחקירה החליט להטיל קנס בגובה של 2,718,300 ₪ בשל הפרת תנאים ודרישות בהיתר הפליטה מתוקף חוק אוויר נקי, זאת בגין 3 סעיפים מרכזיים:
המשרד מציין, כי שלח לחברה הודעה על כוונה להטיל קנס בגובה של 906,100 ₪ לכל עבירה או 2,718,300 ₪ במצטבר. לטענת המשרד, החברה העבירה את השגותיה בנושא והן נבחנות כעת על ידי המשרד.
בנוסף לחקירה ולקנס מציין המשרד, כי החליט להקשיח את הדרישות בהיתר הפליטה כך שהפעלת הלפיד תהיה יעילה יותר ותפחית את ריכוז החומרים האורגניים הנפלטים לאוויר. חשוב לציין, כי מדובר בצעד חריג שכן היתרי הפליטה ניתנים לתקופה של 7 שנים.
לטענת המשרד, התוספת לתנאי היתר הפליטה תביא לשיפור אמצעי הניטור והבקרה על פעולת הלפיד כך שבזמן אמת יהיה בידי המשרד מערך בקרה יותר קפדני.
עוד מסביר המשרד, כי לאור המצב הייחודי במפרץ חיפה ובשל הישנות התקלות בכאו"ל, הוחלט ליישם הסדרה ייחודית למפרץ חיפה בכל הנוגע לפעילות הלפידים, על סמך מספר תקדימים אמריקאים – כולל הטלת הגבלות על כמות ההזרמות בתקלות, הדממות והפעלות.
הדרישות החדשות יכללו: הפעלה יעילה יותר של הלפיד; שיפור אמצעי הניטור והבקרה על פעולת הלפידים לרבות שדרוג ושיפור פעילות המצלמות; התקנת מערכת ניטור רציף של הרכב הגזים שיועבר באופן מקוון; התקנת קלורימטר לניטור הערך הקלורי של הגזים המופנים ללפיד בלו"ז קצר והצגת פתרון חליפי על ידי המפעל עד התקנתו; חישוב מקוון של מהירות פליטת הגזים מהלפיד; ויישום מערך למעקב ובקרה אחר תפעול הלפידים בעת הזרמת גזים לשריפה בלפיד. כל זאת, כדי לשפר את יכולת הבקרה של המשרד על הפעלת הלפידים.
מאז הוצאת היתר הפליטה לאוויר, מציינים במשרד, שהמפעל ביקש לבצע 19 שינויים ועדכונים, מתוכם 9 אושרו, מבלי שיכללו תוספת בפליטות או שינוי בדרישות, פרט למתן אורכה ליישום הדרישות.
בימים הקרובים, מציין המשרד, תועבר טיוטת התנאים למפעל ולאחר מכן תפורסם להערות הציבור בהתאם לקבוע בחוק אוויר נקי.
השר להגנ"ס, ח"כ זאב אלקין: "בעקבות האירועים הקשים בכאו"ל, החלטתי להוביל מדיניות אכיפה כוללת במשרד להגנת הסביבה - שימוש בכלל הכלים האפשריים להפחתת הזיהומים, לרבות חקירות פליליות כנגד מנהלים אחראים. לאור חומרת האירוע בכאו"ל המשרד הפעיל אכיפה פלילית כנגד מנהלי המפעל, אכיפה מינהלית, ופתיחת היתר הפליטה, על מנת למנוע מקרים כאלו בעתיד. כדאי שיידעו המזהמים כי המשרד לא יהסס לפעול כנגדם בהמשך באופן דומה. מדיניות זו הופעלה גם לפני מספר ימים מול איגוד ערים שרון מזרחי עקב הזיהום החמור שהוא גרם לנחל הירקון".
סגן השר להגנ"ס, ירון מזוז: "אני רואה בחומרה את סדרת האירועים שהביאה לפתיחת חקירה פלילית וכפי שכבר הצהרתי בעבר, אנו נטפל ביד חזקה ולא נניח לשום מפעל מזהם המסכן את בריאות תושבי ישראל. יידע הציבור ויפנים כי אנו במשרד להגנת הסביבה עובדים ללא משוא פנים, ועם כל החשיבות של המפעלים השונים למשק הישראלי, מי שמרשה לעצמו לזהם ולהעמיד בסכנה חיים של אזרחים במדינת ישראל, ייתן על כך את הדין הפלילי ובמלוא החומרה".
מנכ"ל המשרד להגנ"ס, ישראל דנציגר: "אנו נוקטים במדיניות של אפס סובלנות כלפי מפעלים וחברות שפועלים בצורה המעמידה בסיכון את בריאות תושבי ישראל והסביבה. בתיק כאו"ל אנחנו מקבעים את המשוואה שחקירה פלילית משמעה אחריות פלילית של בעלי תפקידים, והדבר יכול להיות מתורגם לאישום אישי. פעולות הפיקוח והאכיפה של המשרד עלו בעשרות אחוזים, והמשרד ימשיך להגביר אותן אל מול גורמי הפליטה בחיפה ובישראל כולה, למען בריאות התושבים".
תגובת בז"ן: "כפי שהובהר בשימוע, במהלך האירועים המדוברים לא היו פליטות החורגות מתקני איכות הסביבה החלים על קבוצת בז"ן, שהינם מהמחמירים בעולם, ולא נפל כל דופי בתפעול המתקנים. פעולת הלפיד שהינה אמצעי בטיחותי וסביבתי נועדה לצמצם פליטת מזהמים לאוויר. במידה והמשרד מעוניין להחמיר בעתיד את הרגולציה (המחמירה ממילא) שחלה על התעשייה הרי שהנושא ראוי שיעמוד לדיון ציבורי רחב, על המשמעויות הנובעות מכך."
תגובת עמותת אזרחים למען הסביבה: "על זה נאמר מעט מדי מאוחר מדי. המשרד להגנת הסביבה מקבל ציון מצוין בניסוח הודעות לתקשורת, אבל בכל הנוגע ליישום האכיפה בפועל, בעיתוי הנכון ובצורה אפקטיבית, הציון כרגיל הוא נכשל. הציבור כבר איבד אמון מזמן באמיתות הכוונות של המשרד להפעיל ענישה אמיתית נגד מפעלים שעוברים על החוק, כאשר הוא רואה שבפועל ההליכים מתמשכים ומתמשכים, ובסוף לא מגיעים לענישה אמיתית של האחראים. אם למשרד יש מספיק הוכחות כדי להטיל את הסנקציות הנ"ל היום, מדוע הוא חיכה מאז השימוע באוקטובר 2016 ועד היום? נציגי המשרד להגנת הסביבה ישבו בדיוני בית המשפט בבקשה לצו הפסקת העבודה שיזמה עירית חיפה מיד אחרי האירועים ונמנעו מלתת לשופטת כל הסבר או פירוש לסעיפי ההיתרים שהם נתנו למפעל ובפועל סיכלו את האפשרות להפעלת סנקציה מיידית ומרתיעה נגד המפעל והעדיפו להמשיך לבצע אכיפה בדרך המתפשרת והרכה, תוך הענקת כל הזמן הדרוש למפעל כדי להתמקח ולנהל משא ומתן, בכל הסובלנות ולא ב"אפס סובלנות."
-----------
קישורים רלוונטיים:
--------
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: