לפני כ-3 חודשים דיווחנו כי משרד ראש הממשלה הודיע על כוונתו להכניס תיקון לחוק רישוי עסקים, בעקבות המחלוקת עם עיריית חיפה אליו נקלעה פרשת יבוא האמוניה, ולכן הוא כונה חוק עוקף עיריית חיפה לפתרון בעיית האמוניה. והנה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע בשבוע שעבר בוועידת העסקים של "גלובס" כי הוא מתכנן להעביר את התיקון המוצע בחוק ההסדרים של תקציב 2019.
לדברי נתניהו, שנתן לתיקון את השם 'חוק NIMBY', החוק יאפשר לממשלה להעביר תשתיות חיוניות ממקום למקום, מבלי שראשי הרשויות יוכלו להתנגד למהלך תוך התעלמות משיקולים לאומיים. "היה לנו מקרה כזה עם מפעל כימיקלים מסוים, שראש העיר התנגד לפתרון המוצע. אנחנו אומרים: לא, זו לא זכותו להתנגד. לא אתה תחליט. בשיקולים לאומיים אנחנו חייבים להחליט. חוק NIMBY יעביר את הסמכות מראשי הערים, בתשתיות מהסוג הזה, לממשלה. זה אומר שאנחנו יכולים מאוד לטייב ולשפר את מערך התשתיות שלנו. לזה מיועד החוק הזה".
נזכיר כי לאחר סגירת מיכל האמוניה של חיפה כימיקלים נבדקו 2 חלופות ליבוא אמוניה בטווח הקצר, באמצעות אוניה קטנה או באמצעות איזוטנקים. לאחר בחינת החלופות נבחרה החלופה הבטיחותית יותר – יבוא באמצעות אוניה קטנה. אלא שעיריית חיפה התנגדה לחלופה וטענה שחלופת האיזוטנקים בטיחותית יותר ואף הציעה להקים ועדת מומחים מיוחדת לבחינה נוספת של החלופות והצהירה כי בכוונתה לקבל את החלטת הוועדה.
אבל חודש לאחר שהוועדה החלה לפעול, החליטו עיריית חיפה ו'צלול' לפרוש ממנה, מאחר ולטענתם הוועדה אינה מקיימת את דיוניה לפי כתב המינוי שניתן לה ע"י ראש הממשלה. בכך נסתם הגולל על מציאת פתרון להמשך פעילותו של מפעל חיפה כימיקלים, למרות שהקבינט המדיני החליט לקבל את עמדת הוועדה לפיה החלופה של יבוא אמוניה באוניה קטנה עדיפה מבחינה ביטחונית. עיריית חיפה לא מעניקה רישיון עסק למפעל ולכן הוא נותר סגור.
כיום, הסמכות לרישוי עסקים, ובכלל זה תשתיות לאומיות ומפעלים אסטרטגיים, נתונה בידי הרשויות המקומיות, בהן ממוקמים המתקנים.
בדיון שהתקיים בזמנו אצל מנכ"ל משרד רה"מ, אלי גרונר, בהשתתפות מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט ונציגי משרד האוצר, הוחלט לתקן את חוק רישוי עסקים בכל הנוגע לרישוי תשתיות לאומיות ומפעלים לאומיים שבקיומם ישנו אינטרס לאומי רחב.
מדובר בתשתיות ובמפעלים, שרישיונם חיוני למשק, החלים עליהם שיקולים לאומיים רחבים מאלו המקומיים, ולפיכך מצריכים ראייה כוללת מצד הממשלה. על פי תיקון החוק המוצע, במקרים מתאימים, הנוגעים למפעל טעון רישוי שיוכרז ככזה על ידי הממשלה, תוכל הממשלה להעביר לידיה את הסמכות למתן רישיון עסק.
---------
כתבות רלוונטיות לנושא: