ביום שני אישרה מועצת עירית חיפה את התוכנית לאזור אוויר נקי מפליטות תחבורה בעיר. התוכנית תגביל תנועת רכבי דיזל ישנים ומזהמים בשטחים נרחבים בעיר, אלא אם יותקנו בהם מסנני חלקיקים שמביאים להפחתה ניכרת של הפליטות.
יישום התוכנית לאזור אוויר נקי בעיר צפויה להפחית בשלב הראשון (2017-18) 13% מהזיהום התחבורתי בעיר, ובשלב השני (2019-2020), 23% מהזיהום התחבורתי.
בשנה האחרונה אנו עדים להתגברות המאמצים של המשרד להגנת הסביבה להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה, כחלק מהתוכנית הלאומית שאושרה לעניין זה בממשלה. התוכנית מתמקדת בשני מקורות פליטה עיקריים: תחבורה ותעשיה.
בצד של התעשייה, תמיד התקיים פיקוח של המשרד להגנ"ס, והתוכנית כעת עוסקת בעיקר בהגברת והחמרת המנגנונים הקיימים. אך בתחבורה... מדובר בצעדים היסטוריים, שכן לא הייתה מעולם רגולציה על תנועת רכבים באזורים בעלי זיהום אוויר גבוה בישראל.
כצעד ראשון, לפני כחצי שנה דיווחנו על הגבלת תנועת משאיות כבדות באזורים מסוימים בחיפה. במקביל, המשרד להגנת הסביבה פרסם שורה של מכרזים בתחום: מכרז אחד התומך בהתקנת מסננים ברכבי דיזל, מכרז נוסף לסיוע ברכישת אוטובוסים חשמליים, תמיכה נוספת להתקנת מסנני פליטות למשאיות איסוף אשפה בעיר ועוד.
ההתמקדות היא ברכבי דיזל משום שהם המקור העיקרי לזיהום תחבורתי הגורם למגוון רחב של מחלות לב, כלי דם, ריאה וסרטן.
כעת, במהלך משולב של המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה ועיריית חיפה, תוגבל תנועת רכבי דיזל בתקן יורו 3 ומטה שלא מתוקן בהם מסנן חלקיקים. התוכנית תיושם בשני שלבים, כאשר בשלב הראשון תוגבל תנועת רכבים מעל 3.5 טון ובשלב השני תורחב המגבלה גם על רכבים מתחת ל 3.5 טון.
המשרד להגנת הסביבה מציע סבסוד של 65%-85% מעלות רכישת והתקנת מסנני החלקיקים באמצעות מוסכים ייעודיים במפרץ חיפה אשר יספקו שירות זה החל מסוף חודש נובמבר.
בעקבות אישורה של התוכנית, השלב המשמעותי האחרון הנותר להפעלת אזור האוויר הנקי הינו חקיקת חוק עזר עירוני אשר יקבע את מגבלות התנועה על רכבי הדיזל המזהמים. המשרד להגנת הסביבה מעריך כי הסדרי התנועה החדשים ייכנסו לתוקף בתחילת שנת 2017.
במקביל, המגבלה הקיימת מלפני חצי שנה, המגבילה כניסת רכב כבד מעל 12 טון לאזורים מסוימים בחיפה, כנראה תוסר עם כניסת המגבלה החדשה לתוקף. איגוד המובילים מבקש להקדים את ביטול המגבלה על רכבים כבדים מעל 12 טון, שלדבריו עומדים ברובם בתקן יורו 4 ומעלה ומוכן לקבל על עצמו את יישום המגבלה החדשה על רכבים כבדים מעל 12 טון, כבר היום.
לאחר אישור מועצת העיר חיפה את התוכנית לאזור אוויר נקי, המשרד להגנת הסביבה קורא לערים נוספות ליישם את המודל.
ישראל דנציגר, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "אין סיבה שאזרחי הערים בישראל – גדולות כקטנות - ינשמו אוויר של דיזל מזהם וישן, בעוד שבערים המקבילות באירופה, העיריות אוסרות על תנועת רכבים אלה. המשרד ימשיך להפחית זיהומים וסיכונים בכל רחבי ישראל."
זאב אלקין, השר להגנת הסביבה: "הגדרנו את חיפה כעיר החלוץ ליישום אזור אוויר נקי. כעת, אנחנו רואים את החזון מתממש ומסתכלים קדימה על ערים נוספות. מיד עם כניסתי לתפקיד, הגדרתי את נושא צמצום זיהום האוויר מתחבורה כיעד מרכזי, ובמסגרת זו נשקיע 260 מיליון שקל בשנתיים הקרובות בתוכנית לאומית ייעודית בנושא."
גבי בן - הרוש, יו"ר מועצת המובילים: "השקענו כספים רבים בשדרוג המשאיות על מנת להפחית את הזיהום ואכן רוב המשאיות משנת ייצור 2007 עומדות בתקן, לכן זה מיותר לחכות עם הביטול עד שתאושר התכנית, תהליך שמן הסתם ייקח זמן רב. אני אישית מוכן לפנות לחברות ההובלה ולבקש שרכב אשר לא עומד בתקני יורו 4, לא יישלח לחיפה. בדיון שנערך השבוע, הוחלט בסופו של דבר לפנות לראש העיר כדי לבטל לאלתר את המגבלות על כניסת משאיות העומדות בתקן לעיר התחתית ולא לחכות להליך אישור התכנית. מועצת המובילים הציעה לרכז את כל הרכבים האלו ואותם רכבים יקבלו אישור כניסה לעיר. בנוסף הוצע לבקש מהממשלה הגדלת השתתפותה בהתקנת המסננים ולתבוע את הורדת תעריפי המעבר במנהרות הכרמל לפחות בשעות העומס ואף להרחיב את ההנחה גם למשאיות מעל 12 טון."
-----------
קישורים רלוונטיים:
--------
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב | אודי רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |