פסולת אלקטרונית: מה קורה כשהרגולטור לא מתערב?
בדיון שהתקיים לפני כשבועיים התייחס צחי עין גל, מנכ"ל תאגיד המיחזור החברתי, אקומיוניטי, לסוגיות המרכזיות של ענף הפסולת האלקטרונית: האתגרים עקב ריבוי תאגידי מיחזור, איך אפשר לפתור בקלות את האכיפה כנגד יבואני מוצרים אלקטרוניים? לאיזה נזק גורמים קבלני האיסוף הפיראטיים?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 27/9/2016

לפני כשבועיים התקיים דיון במסגרת ועידת קלינטק מיחזור, בה התייחס צחי עין גל, מנכ"ל תאגיד המיחזור החברתי, אקומיוניטי, לסוגיות המרכזיות של תחום הפסולת האלקטרונית. נזכיר כי אקומיוניטי היא אחד משני גופים מוכרים יחידים בישראל שקיבלו את אישור המשרד להגנת הסביבה לקיים עבור יבואני ויצרני הציוד החשמלי והאלקטרוני את חובותיהם בהתאם לחוק.

עין גל הזכיר בפתח דבריו את הבעיה הסביבתית בגינה מעניקים לפסולת אלקטרונית תשומת לב במדינות המפותחות. לדבריו, הפסולת האלקטרונית אמנם מהווה רק 5-7% ממשקל הפסולת, אבל אחראית ל 70% מהזיהום שנגרם מפסולת ולכן חשיבות הטיפול בה.

פתרון לאכיפה כנגד יבואנים של מוצרים אלקטרוניים

יבואנים של מוצרים אלקטרוניים אחראים למימון פעילות 2 הגופים המוכרים. לכן, כל יבואן שלא מתקשר עם גוף מוכר, פוגע בתקציב הגוף המוכר ומעמיס עלויות גבוהות יותר על היבואנים שכן התקשרו.

המשרד להגנ"ס החל רק בשבועות האחרונים לבצע אכיפה כנגד יבואנים שלא התקשרו בהסכם, אך עדיין יש מאות יבואנים שטרם עשו כן. עין גל הצביע על פתרון פשוט שיפתור את הבעיה: "יש צומת אחת שכל היבואנים עוברים בה. המכס. צריך לקבל החלטה שאי אפשר לשחרר מהמכס מוצרים אלקטרוניים בלי להציג אישור התקשרות עם גוף מוכר. צעד קטן ופשוט שיכול לפתור בעיה משמעותית בענף."

שוק משני לפסולת אלקטרונית | קבלני איסוף פיראטיים

עין גל הסביר כי אחד האתגרים ליישום חוק פסולת אלקטרונית הוא השוק הפיראטי הקיים בישראל עוד קודם לחוק. הכוונה לאותם קבלני איסוף מתכות לא מורשים שאוספים את הפסולת האלקטרונית מהרחובות ובתי העסק וגורמים לשרשרת של נזקים:

  1. הבעיה הסביבתית: טיפול פיראטי בפסולת האלקטרונית, בין השאר על ידי שריפה אסורה של הפסולת על מנת להפריד את המתכות מהפלסטיק ואגב כך לגרום לזיהום אוויר, קרקע ומי תהום עם חומרים מסוכנים.
  2. הרשויות המקומיות: הרחובות שלהן נקיים מפסולת אלקטרונית והן לא משלמות עליו היטל הטמנה ולכן אין להן אינטרס להתקשר עם גוף יישום מוכר ולטפל בנושא, אף על פי שהן חייבות על פי חוק. חמור מכך, רשויות שכן השקיעו ונכנסו לתהליך, גילו שהפסולת נגנבת מכלי האצירה.
  3. בעלי עסקים המחזיקים בפסולת אלקטרונית: קבלני האיסוף הלא מורשים מוכנים בחלק מהמקרים לשלם לבתי עסק עבור איסוף פסולת אלקטרונית שהצטברה אצלם. דבר זה פוגע במוטיבציה של בתי העסק לקיים את חובתם החוקית ולהתקשר עם גוף מיחזור מוכר, שיפנה ויטפל בפסולת האלקטרונית ללא עלות.
  4. פגיעה ביעדי המיחזור של חוק פסולת אלקטרונית: לשני תאגידי המיחזור המוכרים, מותר לאסוף פסולת אלקטרונית מ – 3 מקורות בלבד: משווקים של ציוד אלקטרוני (המחויבים לקבל פריט ישן כנגד חדש), עסקים המחזיקים בפסולת אלקטרונית ורשויות מקומיות. אם לגופים האלה אין מוטיבציה למלא את חובתם החוקית ולהתקשר עם גוף יישום מוכר, ובהעדר אכיפה, קשה לגופים המוכרים לאסוף מספיק פסולת אלקטרונית על מנת לעמוד ביעדי המיחזור.
  5. הבעיה הכלכלית: בגלל כל הסיבות שמנינו לעיל, גופי היישום המוכרים נאלצים להשקיע משאבים גדולים יותר על מנת לעמוד ביעדי המיחזור. העלות העודפת מוטלת על כתפי יבואני הציוד החשמלי והאלקטרוני המחויבים לממן את פעילות גופי היישום, אשר בתורם מגלגלים את העלות לצרכנים שרוכשים את המוצרים. כמובן שהעלות העודפת, בכל אחד מהשלבים, מקשה מאוד על יישום החוק בשוק הישראלי המוגבל בהיקפו והמתנהל כ"כלכלת אי".

מה קורה כשהרגולטור לא מתערב בתחרות בין תאגידי המחזור?

חוק פסולת אלקטרונית פועל עם 2 גופי יישום מוכרים מיומו הראשון. זאת בניגוד לחוקי מיחזור הפסולת הקודמים לו, פסולת מיכלי משקה (חוק הפיקדון) ופסולת אריזות. עין גל, טוען כי שיטת ריבוי הגופים בפסולת אלקטרונית לא הצליחה, שעה שהיא מתנהלת ללא פיקוח ואסדרה.

לדבריו, בהעדר פיקוח וכמנגנון אסדרה המקובל במדינות אירופה בהן פועלים מספר גופים מוכרים, נוצרת תחרות פרועה הגורמת לפגיעה קשה במשאבים העומדים לרשות הגופים וכתוצאה מכך נפגעת יכולת הגופים ליישם את החוק כנדרש.  

העסקת בעלי מוגבלויות בענף הפסולת האלקטרונית

אחת מהסוגיות הייחודיות לחוק פסולת אלקטרונית, הוא העסקת בעלי מוגבלויות בענף. לראשונה בישראל, הנושא קיבל התייחסות בחוק סביבתי. סעיף 25 לחוק פסולת אלקטרונית הגדיר שאתרי טיפול צריכים לתת העדפה לאנשים בעלי מוגבלויות. צחי עין גל מפרט: "ניתנה פה הזדמנות להוציא אנשים היושבים בבתיהם בחוסר מעש או מבצעים מטלות ירודות ולעשות עבודה אמיתית המייצרת ערך להם ולחברה. זה לא קורה מספיק, ואני מצפה שהרגולטור יהיה יותר פעיל בנושא זה, שכן אחרת נפספס פה פוטנציאל ענק שיכול לתת מענה חברתי."

----------

קישורים רלוונטיים:

  1. קנס סביבתי של 2,100,000 ₪ לרמי לוי ו- 13 חברות נוספות, 02.08.2016
  2. ראיון עם סמנכ"ל בכיר במשרד להגנת הסביבה, 25.07.2016
  3. הפוטנציאל של שילוב בעלי מוגבלויות במיחזור פסולת אלקטרונית, 22.06.2016
  4. המשרד להגנת הסביבה ננזף בחומרה בכנסת והוזהר לבל ימשיך לא לקיים את חוק פסולת אלקטרונית, 16.06.2016
  5. מידע נוסף על פסולת אלקטרונית | infospot

גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:

חברה איש קשר טלפון מייל
אקומיוניטי
(גוף יישום מוכר)
צחי עין גל 072-3712251 ecommun@infospot.co.il
מאי אמנון שחרור 077-5001090 mai@infospot.co.il
ערנות
(מלווה ביישום החוק)
ערן בושארי 072-3713040 eranut@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>>