לאחרונה התקיים יום עיון בנושא מערכת ניהול סביבתי בשיתוף התאחדות התעשיינים והמשרד להגנת הסביבה, בו השתתפו נציגי סוכנות הסביבה של אוסטריה, במסגרת פרויקט טווינינג הממומן על ידי האיחוד האירופי.
מערכת ניהול סביבתי, המוכרת בין השאר במסגרת תקן ISO 14001, הייתה וולונטרית בישראל עד לאחרונה. אך בתנאי היתרי הפליטה לאוויר שנתן המשרד להגנת סביבה בשנים האחרונות לכ-150 המפעלים בעלי ההשפעה הגדולה על איכות האוויר, יש סעיף הדורש מהמפעל להחזיק מערכת ניהול סביבתית. כלומר, עבור אותם 150 מפעלים בעלי היתר פליטה לאוויר, מדובר בחובה.
בנוסף לכך, יתכן והמשרד להגנת הסביבה ירחיב את דרישת החובה לקיום מערכת ניהול סביבתי, לרישיונות והיתרים אחרים, למשל במסגרת חוק רישוי סביבתי משולב.
אמנם בהיתרי הפליטה מדובר בדרישת חובה, אך עד כה חסר פירוט לגבי תוכן דרישת החובה לקיים מערכת ניהול סביבתית. לכן, המשרד להגנת הסביבה ביקש מנציגי סוכנות הסביבה האוסטרית במסגרת פרויקט טווינינג, לנסח מדריך שיפזר את הערפל בנושא.
טיוטת המדריך פורסמה לאחרונה לבעלי עניין והוצגה ביום העיון המדובר. להלן תמצית הדברים.
דוגמא לדרישת מערכת ניהול סביבתית בהיתר פליטה לאוויר
להגדלת התמונה לחץ כאן
טיוטת המדריך מתייחסת לשלושה מצבים:
עוד במדריך, הנחיות והמלצות לקיום מבדק סביבתי, הגדרות והפניות למקורות מידע.
לקריאה נוספת, עיינו בטיוטת המדריך המופיעה בהמשך.
ביום העיון העלו מהמשתתפים מספר נקודות. מפעל שמחזיק בהתעדה חיצונית של ISO 14001 וכבר עבר תהליך ממושך ומתוקף בעניין זה, נדונה השאלה אם צריך למסור בנוסף לאישור ההתעדה גם את דוח המבדק המפורט. הודגש כי אם גוף חיצוני המוסמך לכך (למשל מכון התקנים) אישר את מערכת הניהול הסביבתית של המפעל, המשרד להגנ"ס אינו צריך לבדוק את תהליך ההתעדה – שהרי אין זה מתפקידו להחליף את הגוף החיצוני, אין לו המומחיות לכך ומדובר במערך כפול שמטיל עומס עבודה מיותר על כל הצדדים.
הועלה החשש לזליגת מידע פנים-מפעלי מדוח המבדק לציבור הרחב, אם דוח זה ימצא בידי המשרד להגנ"ס או לאנשי המשרד להגנ"ס עצמם,
נקודה שחזרה ועלתה סביב הנושא של מבדקי אכיפה פנימיים, היא שבמידה והדו"ח המפורט נמסר לרגולטור, המפעל נחשף לסיכונים שכן כחלק ממבדק האכיפה הפנימי, המפעל עלול לגלות ליקויים (אותם הוא חייב לתקן), והמשרד להגנ"ס או גופים אזרחיים שנחשפים לדוח, יכולים לעשות שימוש במידע לצורכי אכיפה כנגד המפעל, גם אם הוא טיפל בליקויים.
על מנת לשמור על תהליך יסודי, מקצועי ואמין במבדקי אכיפה פנימיים (שהם חלק ממערכת ניהול סביבתי), יש לשמור אותו פנימי, כפי שמעיד שמו, עם עדיפות להסמכה חיצונית של גוף בלתי תלוי. אך ללא מעורבות ישירה של הרגולטור בפרטי הפרטים שבו. כך לדברי משתתפים ביום העיון.
נציגי המשרד להגנת הסביבה השיבו כי הם ישקלו את הדברים והדגישו כי המדריך, שנכתב על ידי נציגי סוכנות הסביבה האוסטרית, נועד להציג ולפרט מידע ואינו מהווה מסמך מחייב.
----------------
מסמכים רלוונטיים: