האם מערכת ניהול סביבתי ISO 14001 הופכת לחובה?
מסתבר שקיום מערכת ניהול סביבתית היא דרישת חובה בהיתרי פליטה לאוויר ואולי תורחב להיתרים נוספים. אלא שהדרישות לא ברורות. מדריך חדש שופך אור על הנושא
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 28/5/2017

לאחרונה התקיים יום עיון בנושא מערכת ניהול סביבתי בשיתוף התאחדות התעשיינים והמשרד להגנת הסביבה, בו השתתפו נציגי סוכנות הסביבה של אוסטריה, במסגרת פרויקט טווינינג הממומן על ידי האיחוד האירופי.

מערכת ניהול סביבתית הופכת לחובה

מערכת ניהול סביבתי, המוכרת בין השאר במסגרת תקן ISO 14001, הייתה וולונטרית בישראל עד לאחרונה. אך בתנאי היתרי הפליטה לאוויר שנתן המשרד להגנת סביבה בשנים האחרונות לכ-150 המפעלים בעלי ההשפעה הגדולה על איכות האוויר, יש סעיף הדורש מהמפעל להחזיק מערכת ניהול סביבתית. כלומר, עבור אותם 150 מפעלים בעלי היתר פליטה לאוויר, מדובר בחובה.

בנוסף לכך, יתכן והמשרד להגנת הסביבה ירחיב את דרישת החובה לקיום מערכת ניהול סביבתי, לרישיונות והיתרים אחרים, למשל במסגרת חוק רישוי סביבתי משולב.

אמנם בהיתרי הפליטה מדובר בדרישת חובה, אך עד כה חסר פירוט לגבי תוכן דרישת החובה לקיים מערכת ניהול סביבתית. לכן, המשרד להגנת הסביבה ביקש מנציגי סוכנות הסביבה האוסטרית במסגרת פרויקט טווינינג, לנסח  מדריך שיפזר את הערפל בנושא.

טיוטת המדריך פורסמה לאחרונה לבעלי עניין והוצגה ביום העיון המדובר. להלן תמצית הדברים.

דוגמא לדרישת מערכת ניהול סביבתית בהיתר פליטה לאוויר


להגדלת התמונה לחץ כאן

מדריך למערכת ניהול סביבתי 

טיוטת המדריך מתייחסת לשלושה מצבים:

  1. מפעל שיש לו התעדה חיצונית ל-ISO 14001 ובהתאם נדרש להציג את מסמך ההתעדה.
  2. מפעל שיש לו ISO 14001 ללא הסמכה של גוף חיצוני ובהתאם נדרש להציג הצהרה עצמית.
  3. מפעל שאין לו מערכת ניהול סביבתי: נדרש ליישם לפחות את 2 המרכיבים המהותיים במערכת ניהול סביבתי:
    1. תכנית להערכת עמידה בדרישות סביבתיות: מדובר במבדק אכיפה/ציות פנימי. הכולל:
      • מיפוי של הדרישות והחקיקה הרלוונטית למפעל
      • קביעת אופן היישום
      • קביעת נוהל לביצוע מבדקים סיסטמתיים ליישום כל דרישה
      • ביצוע מבדקים בהתאם לנוהל
      • הכנת תוכנית פעולה לתיקון ליקויים שהתגלו וביצועה וחוזר חלילה
    2. הערכת ביצועים סביבתיים: מיפוי והערכה של ההשפעות הסביבתיות הרלוונטיות לפעילות החברה אותם ניתן לבדוק מעת לעת 

עוד במדריך, הנחיות והמלצות לקיום מבדק סביבתי, הגדרות והפניות למקורות מידע.

לקריאה נוספת, עיינו בטיוטת המדריך המופיעה בהמשך.

רגולציה מכבידה או ערך אמיתי? 

ביום העיון העלו מהמשתתפים מספר נקודות. מפעל שמחזיק בהתעדה חיצונית של ISO 14001 וכבר עבר תהליך ממושך ומתוקף בעניין זה, נדונה השאלה אם צריך למסור בנוסף לאישור ההתעדה גם את דוח המבדק המפורט. הודגש כי אם גוף חיצוני המוסמך לכך (למשל מכון התקנים) אישר את מערכת הניהול הסביבתית של המפעל, המשרד להגנ"ס אינו צריך לבדוק את תהליך ההתעדה – שהרי אין זה מתפקידו להחליף את הגוף החיצוני, אין לו המומחיות לכך ומדובר במערך כפול שמטיל עומס עבודה מיותר על כל הצדדים.

הועלה החשש לזליגת מידע פנים-מפעלי מדוח המבדק לציבור הרחב, אם דוח זה ימצא בידי המשרד להגנ"ס או לאנשי המשרד להגנ"ס עצמם, 

נקודה שחזרה ועלתה סביב הנושא של מבדקי אכיפה פנימיים, היא שבמידה והדו"ח המפורט נמסר לרגולטור, המפעל נחשף לסיכונים שכן כחלק ממבדק האכיפה הפנימי, המפעל עלול לגלות ליקויים (אותם הוא חייב לתקן), והמשרד להגנ"ס או גופים אזרחיים שנחשפים לדוח, יכולים לעשות שימוש במידע לצורכי אכיפה כנגד המפעל, גם אם הוא טיפל בליקויים.

על מנת לשמור על תהליך יסודי, מקצועי ואמין במבדקי אכיפה פנימיים (שהם חלק ממערכת ניהול סביבתי), יש לשמור אותו פנימי, כפי שמעיד שמו, עם עדיפות להסמכה חיצונית של גוף בלתי תלוי. אך ללא מעורבות ישירה של הרגולטור בפרטי הפרטים שבו. כך לדברי משתתפים ביום העיון.

נציגי המשרד להגנת הסביבה השיבו כי הם ישקלו את הדברים והדגישו כי המדריך, שנכתב על ידי נציגי סוכנות הסביבה האוסטרית, נועד להציג ולפרט מידע ואינו מהווה מסמך מחייב. 

----------------

מסמכים רלוונטיים:

  1. טיוטת מדריך למערכת ניהול סביבתי, [pdf]