דנציגר: נשנה את חוק האריזות בשנתיים הקרובות
בכנס מיחזור במסגרת ועידת קלינטק התייחס לראשונה דנציגר לתוכנית המשרד להגנ"ס לשנות את חוק האריזות כדי שיתמוך בהפרדה במקור של 2 פחים. מה הוא חושב על מונופול תמיר?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 01/7/2018

במסגרת ועידת קלינטק 2018 שהתקיימה בשבוע שעבר, התקיים כנס מיחזור, בהנחייתה של עו"ד ציפי איסר, בו התייחסו אנשי המשרד להגנת הסביבה לתוכניתו בנוגע להפרדה במקור של זרמי פסולת שונים, הכנסת תחרות לשוק האריזות וגם ביקורת מעניינת על חוק הפיקדון.

מצב קיים: רוב הפסולת אינה ממוינת. לא במקור ולא בקצה.

כיום רוב הפסולת (55%) אינה ממוינת, 18% מהפסולת עוברת מיון בטכנולוגיה בסיסית ו-27% בממוצע מהפסולת הופרדה במקור (פח כתום). כאשר קיימת שונות בין המגזר הביתי שמפריד במקור רק 10%, לבין המגזר המוסדי שמפריד במקור 30%.

הפרדה במקור ל-2 זרמים במגזר הביתי: כללי ויבש

על פי התוכנית האסטרטגית החדשה לפסולת עירונית לשנת 2030, השאיפה של המשרד להגנ"ס היא שהמגזר הביתי יפריד פסולת ב 2 פחים בלבד:

  1. פח ירוק לפסולת 'כללית' שתעבור מיון טכנולוגי בתחנות מיון אזוריות.
  2. פח כתום שישמש להפרדה במקור של פסולת אריזות - אבל לא רק. המשרד מעוניין להרחיב את הפח הכתום לפסולת יבשה ברת מיחזור מסוגים שונים.
  3. פח חום ברשויות מקומיות שיבחרו לבצע הפרדה במקור גם לפסולת רטובה יוכלו לעשות כן, אך למעט מספר רשויות מצומצם שמפרידות כיום במקור זרם זה, מספרן לא צפוי לגדול.

הפרדה במקור ל-3 זרמים במגזר המוסדי: כללי, יבש ואורגני (רטוב)

המשרד להגנ"ס סבור שבמגזר המוסדי קל יותר להפריד ולאסוף את זרם הפסולת האורגני (פח חום) בין אם מדובר במטבחים וחדרי אוכל, שאריות של תעשיית מזון והסעדה ועוד. ולכן הוא צפוי לדרוש הפרדה במקור ל 3 זרמים במגזר המוסדי.

ריבוי הפחים והצבעים לא עובד במגזר הביתי

במהלך הכנס, הסביר מנכ"ל המשרד להגנ"ס הסביבה, ישראל דנציגר, את ההיגיון בתוכנית החדשה. לדבריו, לאחר למידה של המצב בישראל ותוכניות הפרדה במקור בעולם הם הגיעו למסקנה שריבוי הפחים והצבעים בישראל לא עובד. אחת הסיבות היא שמערך אצירה ואיסוף עירוני נפרד לכל זרם פסולת כרוך בעלויות גבוהות ויש לכך גם עלות סביבתית בדמות הרבה משאיות איסוף שמסתובבות בעיר.

גם באירופה ההפרדה במקור עובדת רק במקומות ספציפיים, עם תרבות ומודעות סביבתית שונה, כמו גרמניה וצפון אירופה, טוען דנציגר והוסיף שבמקביל, טכנולוגיות מיון הפסולת הולכות ומשתפרות כך שאפשר יהיה לקבל זרמי פסולת באיכות טובה לאחר מיון טכנולוגי מרכזי. כך שהמשרד חיפש דרך פשוטה ויעילה שתקל על התושבים, תקל על הרשות המקומית ותביא לגידול בשיעורי המיון והמיחזור.

לכאורה, בגישה כזאת אפשר להשתמש רק בפח אחד, אלא שדנציגר טוען כי בפח אחד הפסולת נרטבת ומזדהמת כך שבטכנולוגיות הקיימות כיום לא ניתן להפריד מהם זרם בר מיחזור.  לכן הוחלט להרחיב את הפח הכתום.

הרחבת חוק האריזות והכנסת תחרות לענף

אם כן, במטרה לממש את המדיניות החדשה ולהרחיב את סוגי הפסולת היבשה ברת המיחזור שתושלך, תיאסף ותמוחזר במערך 'הפח הכתום', אל מעבר לסוגי הפסולת הכלולים כיום בחוק האריזות, המשרד להגנ"ס מתכוון לשנות את חוק האריזות. כך הסביר דנציגר בכנס. ובאותה הזדמנות גם לטפל בנושא התחרות בענף.

כשנשאל לסוגיה, ציין דנציגר כי בחוק האריזות צריכה להיות תחרות. אלא שהתחרות דורשת אסדרה שלא הוגדרה בחוק האריזות המקורי – ולכן יש לבצע שינוי חקיקה לפני פתיחת הענף לתחרות.

דנציגר הוסיף, כי המשרד מתכנן לשנות את חוק האריזות בשנה שנתיים הקרובות, כך שגם יתמוך  בהפרדה דו פחית וגם יאפשר תחרות. אך הודה שהוא לא יכול להתחייב אם ומתי יועבר שינוי החקיקה בכנסת.


הדברים נאמרו במסגרת ועידת קלינטק 2018 - כנס מיחזור


כתבות רלוונטיות לנושא:

  1. אסטרטגיית הפסולת החדשה יוצאת לדרך: 400 מיליון ₪ למתקני מיון פסולת, 03.05.2018
  2. התקציב אושר. 4 מיליארד ₪ למתקני תשתית פסולת, 7.01.2018
  3. בעשור הקרוב יוקמו מתקני השבה בסכום של 3 מיליארד ₪, 4.01.2018
  4. מה מתכנן המשרד להגנ"ס לענף הפסולת העירונית? 23.05.2017
  5. מדיניות מעודכנת לפסולת עירונית, 23.02.2017
  6. מידע נוסף על פסולת עירונית ביתית | infospot