המחלוקת על נתוני המיחזור: עתירה לבג"ץ ומעצר בחשד למרמה, זיוף והלבנת הון
תאגיד המיחזור אסופתא עותר לבג"ץ נגד המשרד להגנ"ס בדרישה להחיל את חוק הפיקדון על מיכלי המשקה הגדולים. במקביל, אדם טבע ודין דורשת מאלקין שידווח על שיעורי המיחזור שפרסמה אל"ה לשנת 2016. והמשרד להגנ"ס מדווח על מעצר וחקירה לחשד של זיוף בחברת מיחזור בקבוקים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 21/12/2017

הדיון בשאלה האם יש להכניס את מיכלי המשקה הגדולים (1.5 ליטר ומעלה) לחוק הפיקדון עולה שלב. עמותת אדם טבע ודין פנתה לאחרונה לשר להגנת הסביבה, זאב אלקין, בדרישה שיודיע האם תאגיד המיחזור אל"ה עמד ביעדי האיסוף והמיחזור של מיכלי המשקה הגדולים לשנת 2016, למרות שהמועד החוקי חלף מזמן. בד בבד, הגיש השבוע תאגיד המיחזור אסופתא עתירה לבג"ץ להרחבת חוק הפיקדון גם על בקבוקי משקה גדולים.

במקרה או שלא במקרה, פרסם אתמול (ד') המשרד להגנת הסביבה כי המשטרה, המכס ומע"מ חיפה והצפון, בשיתוף המשרד להגנ"ס, מנהלים ב-3 החודשים האחרונים חקירה בגין חשד למרמה, זיוף, שיבוש הליכי חקירה והלבנת הון בחברת מיחזור בקבוקים אזורית. החשד לדברי המשרד עלה בעת עריכת ביקורת על הדיווחים שקיבל מכוח חוק הפיקדון לשנת 2016.

לדברי המשרד להגנ"ס, מחומר החקירה עולה חשד, כי החברה דיווחה והמציאה למכס ומע"מ, לתאגיד אל"ה ולמשרד להגנ"ס, מסמכים כוזבים באמצעותם שלשלה לכיסה כ-6 מיליון ₪. המשרד מוסיף, כי מנהל בכיר בחברה נעצר, נחקר בגין חשדות אלה ובתום חקירתו שוחרר בתנאים מגבילים.

המחלוקת על נתוני המיחזור של אל"ה לשנת 2016

הפנייה של עמותת אט"ד באה על רקע תשובתו של אלקין לשאילתה שהגישה תמר זנדברג לפני כחודש במליאת הכנסת לגבי פרסום נתוני המיחזור של בקבוקי המשקה הגדולים. אלקין השיב כי יתכן ומשרדו לא יקבל הכרעה בנוגע לעמידת אל"ה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנת 2016, בגלל החמרת דרישות הדיווח של המשרד להגנ"ס שנועדו לבחון לעומק את העמידה ביעדי המיחזור וטענת אל"ה שהדרישות לא הועברו אליהם בזמן ולכן אין ברשותם את הנתונים הנ"ל. לטענת אלקין, מדובר במחלוקת משפטית ולכן ייתכן שהמשרד יקבל החלטה רק על בסיס נתוני 2017 שיהיו זמינים בקרוב.

לטענת אט"ד, על פי חוק הפיקדון, במידה ושיעור האיסוף והמיחזור של מכלי המשקה הגדולים הריקים לא הגיעו ל-55% על השר להגנ"ס להודיע על כך תוך חודש ממועד קבלת הדוח הרבעוני האחרון לאותה שנה. כלומר השר היה אמור לפרסם את הודעתו כבר בחודש מרץ (חודש לאחר הגשת הדוח הרבעוני האחרון לשנת 2016). אך למרות שחלפה חצי שנה ממועד הגשת הדוח השנתי, המשרד להגנ"ס טרם פרסם תשובה בנושא.

באט"ד טוענים, כי המועדים שנקבעו בחקיקה אינם בגדר המלצה, ולכן על אלקין להכריע בנושא לאלתר. אט"ד מסיימים את פנייתם בנימה של איום מרומז: "יתבקש כבוד השר להכריע בנדון לאלתר, בהתאם לדרישתו המפורשת של חוק הפיקדון. נודה לטיפולך והתייחסותך המהירים, על מנת שנוכל לכלכל את צעדינו בהתאם". אנחנו לא נופתע אם אט"ד יפנו לביהמ"ש במידה ולא יקבלו תשובה מספקת מהמשרד להגנ"ס בנושא זה.

אסופתא עותרים לבג"ץ: אל"ה לא עמדה ביעדי המיחזור

מי שלא חיכה לראות אם אדם טבע ודין יפנו לביהמ"ש או לא, זה תאגיד המיחזור 'אסופתא', המתחרה באל"ה ומחזיק בנתח שוק של כ – 10% משוק מיחזור מיכלי המשקה החייבים בפיקדון. 'אסופתא', החליטה להגיש עתירה לבג"ץ כנגד המשרד להגנת הסביבה בדרישה להחיל את חוק הפיקדון על מיכלי המשקה הגדולים. העתירה הוגשה באמצעות עו"ד קובי בר לב ממשרד ממשרד עורכי דין נשיץ, ברנדס, אמיר ושות'.

לאסופתא יש אינטרס מובהק (ולגיטימי) להחיל את חוק הפיקדון על מיכלי משקה גדולים, שהרי גידול משמעותי בענף משמעו גידול בהיקף הפעילות של החברה. אסופתא טוענת כי למרות ממצאי דו"ח ביקורת שהוזמן ע"י המשרד להגנ"ס, שקבע כי תאגיד אל"ה לא עמד ביעדי האיסוף והמיחזור שנקבעו בחוק הפיקדון, נמנע השר מלאמץ את מסקנות הדו"ח ולהורות על הרחבת חוק הפיקדון על מיכלי משקה גדולים בהתאם להוראות חוק הפיקדון. לפי חוק הפיקדון, אם שיעור האיסוף הוולונטרי (ללא פיקדון) של מכלי המשקה הגדולים היה נמוך מ-47% מסך מכלי המשקה ששווקו באותה שנה, אמור החוק להיות מורחב באופן אוטומטי, כך שיחול פיקדון גם על מיכלי משקה גדולים.

לטענת אסופתא, מדו"ח הביקורת עולה כי שיעור האיסוף בפועל של אל"ה מסתכם ב-37% בלבד, למרות שדיווחה על 60%, ושיעורי המיחזור מסתכמים ב-10% בלבד בעוד שאל"ה דיווחה על מיחזור של 100% ממיכלי המשקה שנאספו. כלומר, מדגישים באסופתא, גם מיכלי משקה גדולים שכן נאספו על ידי אל"ה, כמעט שלא מוחזרו.

לדברי ירון ברדוגו, מנכ"ל אסופתא, במשך שנים תאגיד המיחזור אל"ה שבבעלות חברות המשקאות הגדולות, עשו ככל שביכולתם על מנת למנוע את החלת חוק הפיקדון גם על בקבוקי המשקה המשפחתיים, מתוך חשש לפגיעה בהכנסותיהם של חברות המשקאות ומתוך רצון לחמוק מהקנסות הקבועים בחוק על אי עמידה ביעדי המיחזור.

ברדוגו מוסיף, כי הדו"ח שהזמין המשרד להגנ"ס מוכיח כי רק תמריץ כלכלי יגרום לציבור לאסוף ולמחזר בקבוקים, בדיוק כמו בבקבוקי המשקה הקטנים. "רק כ-20% ממיכלי המשקה הגדולים נאספים במחזוריות לעומת 80% ממכלי המשקה הקטנים עבורם הציבור מקבל כסף לכל בקבוק שמוחזר. הגיע הזמן שגם על מיכלי משקה גדולים, שמזהמים פי 3 מקטנים, ישלמו לציבור וכך מדינת ישראל תגיע ל-80%-90% איסוף ומיחזור. מיכלי המשקה הגדולים ברובם נצרכים בבתי הצרכנים ולכן הרבה יותר קל למחזר אותם, פשוט מגיעים לסופר הקרוב ומזדכים עליהם במכונות אוטומטיות, כך זה עובד בלמעלה מ-50 מדינות בעולם".

התייחסויות

המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה יעביר את תגובתו לבית המשפט כמקובל. יודגש כי המשרד ערך דוח ביקורת על מנת לאמת את דיווחי תאגיד המיחזור אל"ה. בשלב זה, מדובר בטיוטת דוח, וכנהוג בביקורת - יש לבחון את תגובת המבוקרים. במקביל, עורך המשרד בדיקות נוספות עם גופי אכיפה אחרים, וכאשר יסתיימו, יודיע המשרד על עמדתו". 

מתאגיד המיחזור אל"ה נמסר: "עם פרסום הממצאים מטעם המשרד להגנת הסביבה, תישמט הקרקע מתחת לעתירה הקנטרנית של אסופתא, שמאחוריה עומדים אינטרסים כלכליים בלבד."

------------

כתבות נוספות בנושא:

  1. רעידת אדמה בענף מיחזור הבקבוקים: טמפו מתנתקת מאל"ה, 31.07.2017
  2. האם נתחיל לשלם פיקדון על מכלי המשקה הגדולים? 22.12.2017
  3. מכלי משקה גדולים: חוק האריזות או חוק הפיקדון? 02.06.2016
  4. מכלי המשקה הגדולים ייכנסו לחוק האריזות, 10.05.2016
  5. מידע נוסף על פסולת אריזות infospot

----------

מסמכים רלוונטיים:

  1. מכתב של אט"ד לשר להגנ"ס זאב אלקין בנושא חוק הפיקדון [pdf]
  2. סיכום רבעון רביעי 2016, תאגיד המיחזור אל"ה [pdf]
  3. סיכום רבעון שלישי 2017, תאגיד המיחזור אל"ה [pdf]