סערת מכל אחסון האמוניה בחיפה מסרבת לגווע וממשיכה להתנהל במספר זירות. נראה, כי ההחלטה לגבי סגירת מכל האמוניה היא סופית שכן מרכז הכובד של הדיון עבר לשאלה האם ניתן להשאיר כמות קטנה של אמוניה במיכל החיפאי? אם כן, לכמה זמן? ומה החלופות בטווח הזמן הקצר ובטווח הארוך למכל האמוניה? התשובות לשאלות האלה ישפיעו מן הסתם על מפעל 'חיפה כימיקלים' ועובדיו ומעגלים נוספים. ננסה לעשות סדר.
בית המשפט אמור להכריע השבוע בשאלה האם להשאיר במכל כמות קטנה של אמוניה, כמה מאות טונות (ביחס ל 12,000 טון במכל המלא) ואם כן, אז לכמה זמן?
הצורך בהשארת כמות קטנה של אמוניה במכל נובעת מבעיות בטיחותיות ותפעוליות של ריקון מוחלט של המכל. כמובן שאפשרות כזו יכולה להקל על צרכני האמוניה במשק להמשיך לפעול בטווח הזמן הקצר, אם כי לא ברור אם זה יאפשר ל'חיפה כימיקלים' להמשיך לייצר כרגיל.
צריך להפריד בין פתרונות עבור עשרות צרכני אמוניה בהיקפים קטנים, לבין פתרונות עבור 'חיפה כימיקלים' ומספר מצומצם של גופים נוספים המשתמשים בכמויות יחסית גדולות של אמוניה.
עבור הצרכנים בהיקפים קטנים ניתן לייבא אמוניה בכמויות קטנות שתאוחסן במכלים קטנים במיקומים שונים ברחבי הארץ או במכל האמוניה בחיפה, במידה וזה יאושר. בכל מקרה, מדובר בפתרונות קלים יותר ליישום מאשר לצרכני אמוניה בהיקפים גדולים.
עבור 'חיפה כימיקלים', מפעל 'דשנים' ואולי עוד 2-3 גופים שצורכים אמוניה בכמויות גדולות יותר, קשה יותר למצוא חלופות יבוא ואחסון מהירות וזולות, מה גם שהמשמעות היא שאותה כמות של אמוניה 'תטייל' ברחבי הארץ, אמנם במנות קטנות יותר, אבל בתדירות הרבה יותר גבוהה.
אם מכל האמוניה בחיפה ייסגר באופן מיידי, 'חיפה כימיקלים' תהיה חייבת להפעיל מערך יבוא, שינוע ואחסון אמוניה בכמות שתספק את הצרכים שלה, בפרק זמן קצר שלא ברור אם הוא אפשרי. בלי זה, הפעילות הרלוונטית של המפעל תושבת.
בין אם מדובר בצרכני אמוניה בהיקף קטן או בהיקף גדול, צריך לזכור שהקמת מערך יבוא, אחסון ושינוע אמוניה בהיקפים קטנים דורשת השקעה חד פעמית בתשתיות, שייתכן ותתייתר עוד שנתיים או שלוש אם אכן יקום מפעל לייצור אמוניה בדרום. יש גם הבדל בין הקמת תשתית ל-20 שנה, לבין הקמת תשתית לשנתיים. הן מבחינת תכנון המערך והן מבחינת הפתרונות ההנדסיים והלוגיסטיים. בנוסף לכך, אי הוודאות לגבי עתיד מערך האמוניה הארצי, מקשה על קבלת החלטות מושכלת בעניין זה. בנוסף, העלות השוטפת של יבוא האמוניה במנות קטנות, צפוי לייקר את עלותה.
בגדול, יש 2 סוגי חלופות לטווח הארוך: יבוא אמוניה או ייצור אמוניה. מערך יבוא אמוניה במנות קטנות תמומש בכל מקרה בטווח הזמן הקצר במידה ויוחלט על ריקון מוחלט של המכל באופן מיידי. זה נכון לפחות במקרה של צרכני אמוניה בהיקפים קטנים. השחקנים הגדולים, ובראשם 'חיפה כימיקלים' יעשו את שיקוליהם המסחריים ויצטרכו להחליט האם משתלם להם, או לא, לפעול במתכונת של יבוא אמוניה במנות קטנות בטווח הזמן הקצר.
ככל הנראה, לאחר שאופציית מכל האחסון בחיפה ירדה מהפרק לטווח הארוך, הפתרון המועדף על 'חיפה כימיקלים' והמדינה לסוגיית האמוניה נותרה - הקמת מפעל לייצור אמוניה בדרום הארץ, למרות כישלון המכרז שהיה.
ככל שידוע לנו, עמדת 'חיפה כימיקלים' הוא שייצור אמוניה אינו עיסוק הליבה שלה או מומחיותה ולכן לא ניגשה למכרז שנכשל ומעדיפה להיות צרכן אמוניה ולא יצרן אמוניה. אלא שעתה, משאין חלופה אחרת, זאת הפכה להיות ברירת המחדל, כתלות במחיר. בהתאם 'חיפה כימיקלים' נמצאת במשא ומתן עם המדינה לגבי גובה המענק שיינתן להקמת המפעל.
בשבועיים האחרונים העובדים של 'חיפה כימיקלים' מנהלים מאבק בניסיון למנוע את סגירת מכל האמוניה בחיפה באופן מיידי, דבר שעלול להוביל לסגירת הפעילות של המפעל ופיטורים של מאות עובדים.
כחלק מכך, כביש מספר 1 נחסם ביום חמישי האחרון לתנועה באזור שער הגיא משני הכיוונים למשך חצי שעה על ידי עובדי המפעל שהפגינו במקום. 3 עובדים נעצרו.
סרטון הפגנת חסימת התנועה בכביש #1 [2:04 דק']
יהודה פרץ, יו״ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים דרום אמר: ״ערב חג פסח זורקים 1,500 משפחות לכלבים. הפתרון אצל ראש הממשלה ושר האוצר. אנחנו לבד. לאף אחד לא אכפת- לא הממשלה , לא חברי הכנסת, לא ההנהלה. זאת מלחמה על הפרנסה, על הבית, על האוכל של הילדים. אנחנו במלחמה על החיים שלנו אין לנו ברירה אלא לנצח״.
בתוך כך, ראשי הרשויות בדרום של הערים ערד, דימונה וירוחם יצאו בקריאה לממשלה למצוא פתרון שימנע את פיטוריהם של עובדים מפעל 'חיפה כימיקלים' והודיעו: "ראשי הרשויות של דימונה, ערד וירוחם קוראים היום במשותף לממשלת ישראל ולשר האוצר, מר משה כחלון, לעצור את הגזירה שתזרוק 1,500 משפחות של עובדי חיפה כימיקלים מדרום הארץ למעגל העוני והאבטלה. הממשלה וכל הגורמים המעורבים צריכים לדעת שאין רשות מקומית שיכולה לעמוד מנגד בזמן שאלפי אזרחים ואזרחיות עומדים לאבד את מטה לחמם ללא תוכנית לעתידם. אנחנו עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות ועומדים לצידם של עובדי חיפה כימיקלים."
התייחסויות
המשרד להגנת הסביבה: "להליך ריקון מוחלט ומלא של מיכל האמוניה נדרשות הערכות מיוחדות, כך שריקון האמוניה מתחת לסף השאיבה המינימאלי של 600 טון יעשה באופן מבוקר ובטוח לבריאות הציבור.
לאור זאת, המלצת המשרד להגנת הסביבה לבית המשפט המחוזי בחיפה, הייתה לתת לחברת 'חיפה כימיקלים' להגיש את התכנית המפורטת להשלמת הליך הריקון המוחלט והמלא של המכל, לאישור המשרד עד ליום 1.4.17, כפי שקבוע בתנאי היתר הרעלים שניתן לחברה. בנוסף, התכנית כאמור תוכן על ידי החברה, באמצעות חברה בינלאומית. לאחר הגשת התכנית, היא תיבדק על ידי המשרד להגנת הסביבה.
יש לציין כי בהתאם להחלטת בית המשפט המחוזי בחיפה חל איסור על הבאת אניית אמוניה נוספת ועל מילוי המיכל. משמעות הדבר היא כי פעילות מערך ייבוא האמוניה מופסקת, וכל שנותר הוא השלמת הליך הריקון המוחלט והמלא של המכל, כך שריקון האמוניה מתחת לסף המינימאלי יעשה באופן מבוקר ובטוח לבריאות הציבור והסביבה."
עיריית חיפה: "חיפה כימיקלים עושה כל שלעל ידה כדי לקבע את קיומו של מכל האמוניה במפרץ חיפה. הבקשה שהגישו לבית המשפט המחוזי להשאיר במיכל 600 טון אמוניה מטרתה היחידה היא לקבע את המכל ובבוא העת למלאו שוב."
ראש עיריית חיפה, יונה יהב, פנה לרוה"מ בדרישה שיעצור את פעילותו של מנכ"ל משרדו לשמר את כוחה של חיפה כימיקלים. "יש בפעילותו משם מצג של הון שלטון שאין הדעת סובלת ככלל ובפרט שמדובר בביטחונם של תושבי מדינת ישראל, אמוניה אינה ומעולם לא הייתה נכס אסטרטגי של מדינת ישראל. התנהלותם של גורמים במשרדך ברשות מנכ"ל המשרד וסגן ראש המל"ל גורמים לסיכון של כמילון מתושבי ישראל.״
חיפה כימיקלים: "הנהלת חברת כימיקלים הסבירה לפני מספר ימים בכינוס של העובדים, כי המשמעות של סגירת מכל האמוניה היא סגירת חברת חיפה כימיקלים כולל שני מפעלים בצפון ובדרום ו-700 עובדי חברה. מעגל העובדים השני שיפגע הוא מאות עובדי קבלן ומעגל העובדים השלישי שיפגע הוא אלפי עובדים בתעשיות קשורות.
חשוב להבין שמדובר בחברה שתורמת רבות לכלכלת ישראל עם תרומה אדירה של 2% מסך הייצוא הישראלי מדי שנה.
חברה בסדר גודל כזה מספקת מקומות עבודה רבים לרשימה ארוכה של ספקים ונותני שירותים. עבור חלק מאותן חברות חיפה כימיקלים היא הלקוחה היחידה או העיקרית שלהן וכך סגירת החברה תיצור תגובה שרשרת שבה יסגרו ויפגעו עוד עסקים רבים - מרביתם בפריפריה. עסקים קטנים או בינוניים לכל היותר עלולים להיפגע אם חלילה מכל האמוניה ייסגר לפני שתושלם בניית המתקן החדש במישור רותם (אזור התעשייה הנמצא מזרחית לדימונה)."
----------
קישורים רלוונטיים: