תוכנית "אזור אוויר נקי" של חיפה תורחב לקריות אך עיכוב בפרישת רשת גז טבעי פוגעת ביעדי ההפחתה
לצד הצלחות בהפחתת פליטות מתחבורה ותעשיה בחיפה, המשרד חותך את יעדי ההפחתה של חלק מהמזהמים בשל עיכוב בפרישת רשת הגז הטבעי
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 22/6/2017

המשרד להגנ"ס מדווח, כי לאור ההתקדמות המשמעותית בתוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר במפרץ חיפה בתחום התעשייה והתחבורה, הממשלה אישרה בתחילת השבוע את ההחלטה (מספטמבר 2015) להרחבת "אזור אוויר נקי" גם ליישובי הקריות בחיפה בעלות של 11 מיליון ₪ שתיושם תוך כשנה.

לצד ההצלחות בהפחתת פליטות מתחבורה ותעשייה המשרד מדווח גם על פגיעה בחלק מיעדי ההפחתה, שנדמה שהסיבה המשותפת להם היא בירוקרטיה ורגולציה כבדה.

התרומה של זיהום אוויר מתחבורה

המשרד להגנ"ס מעדכן, כי הוא מקדיש תקציבים רבים להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, שעל פי הנתונים שהוא מציג אחראי על כ-56% מפליטות תחמוצות החנקן [NOX], 44% מפליטות המזהמים האורגנים הנדיפים [NMVOC] ו-25% מפליטות החלקיקים הנשימים [PM] באיזור מפרץ חיפה. בנוסף, המשרד מציין, כי מתרחשות חריגות מתקני איכות האוויר מתחנות ניטור הסמוכות לכבישים באיזור המפרץ – פרט נוסף המעיד על תרומתה של התחבורה לבעיית זיהום האוויר.

עלות הרחבת התוכנית | 30 מיליון ₪

במסגרת הרחבת התוכנית הודיע המשרד, כי יגדיל את היקף הסבסוד הניתן לבעלי רכבי דיזל מזהמים  להתקנת כ-240 מסנני חלקיקים נוספים באיזור מפרץ חיפה בעלות של 3 מיליון ₪. בנוסף, יורחב מיזם שיתוף הרכב החשמלי שהחל בחיפה ובחלק מהקריות לכל שטח רשויות מפרץ חיפה. תוספת של 80 רכבים חשמליים בעלות של 3 מיליון ₪. הרחבת התוכנית להשכרה והחזרה של רכב חשמלי בכל שטחי המטרופולין תגביר את יעילות המיזם.

בנוסף, תורחב תוכנית הפעלת משאיות אשפה באמצעות גז טבעי, שתחל בחיפה, לרשויות נוספות שירצו בכך ביתר שטח המפרץ בעלות של 3 מיליון ₪. על פי הערכות המשרד, פרויקטים אלו יבוצעו בחיפה בתוך כחצי שנה, וביישובי הקריות בתוך כשנה.

התקציב של החלטה זו מסתכם ב-30 מיליון ₪ לשנים 2017-2018, מתוכם 10 מיליון ₪  הינם תוספת לתקציב המשרד. במשרד מקווים שיישום הצעדים יוביל להפחתה של 23% בפליטות החלקיקים מתחבורה באזור, ולשיפור משמעותי באיכות האוויר בסביבה.

הפעלת "אזור אוויר נקי" בחיפה מתעכבת

פעלת "אזור אוויר נקי" [LEZ] בחיפה, בו תוגבל כניסת רכבי דיזל מזהמים, צפויה להתממש רק בינואר 2018, במקום המועד המקורי - ספטמבר 2016. אמנם ב-3 בינואר 2017 אישרה מועצת העיר חיפה את חוק העזר העירוני הקובע מגבלות תנועה על רכבי דיזל מזהמים, אך בימים אלה מתנהל הליך שיתוף ציבור ויידוע של בעלי העניין לצורך היערכותם למגבלות התנועה ורק לאחר אישור משרדי הפנים והמשפטים יפורסם חוק העזר וייכנס לתוקף.

העיכוב בפרישת רשת גז טבעי פוגעת ביעדי הפחתת פליטות

המשרד מדווח, כי הושגה הפחתה של 22% בפליטות תרכובות אורגניות נדיפות [NMVOC] מהתעשייה, ביחס לפליטות בשנת 2014 (שנת הבסיס ביעדי החלטת הממשלה). אולם, המשרד מזהיר כי בשל העיכובים המתמשכים בפריסת רשת חלוקת הגז הטבעי במפרץ חיפה, לא ניתן יהיה לעמוד ביעדי החלטת הממשלה להפחתות פליטות מהתעשייה של המזהמים תחמוצות גופרית [SOx], תחמוצות חנקן [NOx] וחלקיקים [PM] עד 2018, כפי שתוכנן.

בהתאם, המשרד חותך את יעדי הפחתת הפליטות של 2018:

הגז הטבעי מעכב, בין השאר, הסבת דודי קיטור לגז במפעלים. המשרד מציין, כי כל המפעלים הרלוונטיים חתמו על הסכם עם חברת חלוקת גז, אלא שבגלל חסמים של הרשויות המקומיות, פרישת רשת הגז מתעכבת.

מסתבר כי גם הסיוע שנותן המשרד להגנת הסביבה לעיריית חיפה להסב את צי המשאיות אשפה שלו לגז טבעי הפולט הרבה פחות מזהמים, יתעכב לכל הפחות עד סוף 2018, עד להקמת תחנת דלק גז שתלויה גם היא בצנרת הגז הטבעי שפרישתה מתעכבת.

באופן דומה, תמיכה וקידום פיילוט של 30 אוטובוסים שיפעלו על גז טבעי בחיפה לא מתקדם, בשל העיכוב בפרישת רשת הגז הטבעי.

התייחסויות

השר להגנ"ס זאב אלקין: "המשרד להגנ"ס מוביל את התוכנית הממשלתית להפחתת זיהום האוויר בחיפה. החלטת הממשלה שהעברנו היום מתקצבת את ביצוע אזור אוויר נקי הראשון בישראל, שיחל לפעול בינואר הקרוב, ומרחיבה את כלל צעדי הממשלה לרשויות השונות הגובלות במפרץ. הכפלנו את מספר התושבים שירוויחו מההחלטה ל-600 אלף! המשרד פועל לבניית תשתית תחבורתית נקייה במפרץ, הפחתת פליטות ממפעלי התעשייה ומתחנות דלק ומניעת סיכונים סביבתיים ממיכל האמוניה. זהו צעד משמעותי נוסף שהוביל המשרד לשיפור איכות חייהם ובריאותם של מאות אלפים מתושבי חיפה והקריות!"

סגן השר להגנ"ס, ירון מזוז: "כתושב הקריות ונציג מחוז חיפה, אני מברך על כך שתוכנית 'אזור אוויר נקי' תורחב לאזור שזקוק לה לא פחות – אזור הקריות. הסיוע הכספי שאושר היום יביא לידי ביטוי מספר תוכניות מגוונות לצמצום זיהום האוויר הקשה השורר באזור, כולל הרחבתן לכל המרחב של מפרץ חיפה. התוכנית תבוא לביטוי, בין היתר, בהקמת אזור מוגבל לתנועת רכבי דיזל מזהמים בחיפה, בהרחבת פרויקט שיתוף רכב חשמלי, בעידוד התקנת מסנני חלקיקים בכלי רכב ובהפחתת פליטות ממשאיות איסוף אשפה. כל אלה, מבין תוכניות רבות אותן מוביל המשרד תוך שימת דגש בהפחתת סיכונים וזיהומים, נועדו לשפר את איכות החיים של האזרחים, אשר בריאותם ואיכות חייהם נמצאים תמיד בראש מעיינינו".

מנכ"ל המשרד להגנ"ס, ישראל דנציגר: "המהפכה בפעילות המשרד בשנתיים האחרונות עם התמקדות במניעה והפחתת זיהומים וסיכונים, הופכת מציאות עם מהפכות בהפחתת זיהום אוויר וסיכוני חומרים מסוכנים מתחבורה, יצור אנרגיה, תעשייה, ושריפות בשטחים פתוחים. חיפה בחוד העשייה, וסגירת מיכל האמוניה ותוצאות ההפחתה בזיהום מהווים מעבר מתוכניות ותקציבים - לתוצאות".

--------------

מסמכים רלוונטיים:

  1. נוסח ההצעה להחלטת ממשלה, המשרד להגנ"ס [pdf]
  2. מצגת לישיבת הממשלה - הרחבת תוכנית לצמצום זיהום אוויר, המשרד להגנ"ס [pdf]
  3. מצגת לישיבת הממשלה - סטטוס יישום התוכנית במפרץ חיפה, המשרד להגנ"ס [pdf]
  4. דו"ח מפורט - איכות האוויר במפרץ חיפה 2016, המשרד להגנ"ס [pdf]
  5. דו"ח מפורט - יישום התוכנית במפרץ חיפה עד כה, המשרד להגנ"ס [pdf]

------------

קישורים רלוונטיים:

  1. היעד המרכזי: צמצום זיהום אוויר מתחבורה, 08.05.2017
  2. עיריית חיפה אישרה חוק עזר עירוני להגבלת תנועת רכבי דיזל, 09.01.2017
  3. האכיפה הסביבתית נגד מפעלי מפרץ חיפה נמשכת, 29.12.2016
  4. 5,000 רכבים כבדים נוספים יחויבו לעמוד בהוראות למניעה והגבלת פליטות, 06.03.2017
  5. נלחמים בזיהום אוויר: מענק ממשלתי של 20,000 ₪ לרכישת מונית היברידית, 18.12.2016
  6. מידע נוסף על זיהום אוויר במפרץ חיפה infospot
  7. זיהום אוויר מתחבורה | infospot

 


ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: