עיריית קריית גת החליטה לגבות אגרה מיוחדת (בנוסף לארנונה) בגין איסוף פסולת מסחרית עודפת ממפעלים ועסקים. גביית האגרה אושררה בחוק עזר פינוי אשפה - 2017 שאושר ב-7 בפברואר 2017. בחוק העזר נקבעו הקריטריונים לפיהם תגבה האגרה.
לפני כ- 4.5 שנים בג"ץ קבע, כי רשויות מקומיות יוכלו לגבות מבתי עסק אגרה ייעודית בגין איסוף פסולת מסחרית עודפת. אלא שבג"ץ התנה את יישום האגרה בקביעת קריטריונים אחידים על ידי משרד הפנים שיגדירו מה היא אותה פסולת עודפת. אולם מאז אוקטובר 2012 משרד הפנים לא קבע את הקריטריונים הנ"ל. בינתיים, לפני כשנה, משרד הפנים אישר לעיריית יבנה, למשך תקופה מוגבלת של שנה, לגבות אגרת פסולת עודפת לפי חישוב המבוסס על כמות העובדים בעסק.
כך, לאחר כ- 4.5 שנים מאז פסק הדין, הדיון בקביעת הקריטריונים נמשך ונמצא למיטב ידיעתנו אצל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ. זאת בגלל המעורבות של גורמי ממשלה ככה רבים.
כיום התחום לא מוסדר באופן אחיד, כאשר יש רשויות מקומיות המפנות פסולת מעסקים ותעשייה ללא גביית אגרה מיוחדת, ברשויות אחרות על המפעלים והעסקים לדאוג לפינוי עצמי של הפסולת, בעוד שברשויות אחרות, אף על פי שאין קריטריון ארצי, גובים היטל פסולת מהעסקים על בסיס תקנות עזר עירוניות היסטוריות.
כאמור, עיריית קריית גת החליטה לאחרונה כי בעל מפעל חייב בפינוי פסולת המפעל העודפת. כלומר העירייה תפנה ממפעל בכל חודש אך ורק את אשפת המפעל הבסיסית החודשית, המחושבת כמכפלה של מספר העובדים ומשקל האשפה היומי הממוצע לעובד לפי הטבלה הבאה:
# עובדים במפעל | # ק"ג ליום לעובד |
---|---|
1-50 | 0.503 |
51- 250 | 0.464 |
251-500 | 0.425 |
501 ומעלה | 0.387 |
אם בעל המפעל מעוניין כי העירייה תפנה את כמות אשפת המפעל החודשית העודפת, עליו לשלם לעירייה מדי חודש אגרה בהתאם לתעריפים שייקבעו מעת לעת ע"י העירייה על פי מכרזי הובלה והטמנה ועלויות בגין ניהול, פיקוח וגבייה אשר יועמדו לעיון הציבור במשרדי העירייה ובאתר האינטרנט של העירייה.
יש לציין כי עד היום, בקריית גת, בעלי עסקים שילמו על כל הפסולת שפונתה מבית העסק, החל מהקילוגרם הראשון, כך שלכאורה, החוק החדש מהווה הקלה לאותם עסקים, שלא יצטרכו לשלם כעת על פינוי של כמות 'האשפה הבסיסית החודשית'. אלא שמשיחה עם אבינעם שקד, מנכ"ל ובעלים של מפעל 'שריונית חסם' היושב באזור תעשיה קריית גת ויו"ר מרחב דרום בהתאחדות התעשיינים, מתקבלת תמונה מורכבת יותר.
שקד מסביר כי הקריטריונים לחוק החדש בקריית גת נקבעו באופן לקוי וחד צדדי וללא התייעצות עם בעלי העסקים. כדוגמא, מסביר שקד כי כמות הפסולת הממוצעת לעובד נקבעה לפי מספר שעות העבודה שעובד שוהה במפעל (8 שעות) ביחס לכמות שעות העבודה שהוא שוהה בבית (24 שעות). אלא שאם העובד שוהה במפעל 8 שעות, המשמעות היא שהוא שוהה בבית 16 שעות לכל היותר. וזאת רק דוגמא אחת קטנה.
בנוסף, מזכיר שקד, שחוק העזר החדש משית דרישות דיווח והתעסקות עם תשלומים וחישובים שאף אחד לא לוקח בחשבון, אבל מצטרפים לעשרות דרישות רגולציה נוספות ומצטברים לעלויות כוח אדם ומשאבים ניהוליים שהמפעל נושא בהם ושאינם ליבת העיסוק שלו.
בכל מקרה, טוען שקד, אין סיבה שבתי העסק שסוחבים על גבם את מימון חוק פסולת אריזות וחוק פסולת אלקטרונית וחוק הפיקדון ומשלמים תעריף ארנונה מוגדל של בתי עסק, לא יזכו לשירותי פינוי פסולת משרדית ללא עלות נוספת, כפי שכבר היום קיימים במספר רשויות מקומיות בישראל.
שקד מוסיף וטוען כי כאשר נוצר לעירייה גירעון תקציבי היא פונה למשרד הפנים לקבלת אישור חריג להעלאת תעריפי הארנונה לתעשייה, כי היא רואה בה מקור מימון בלתי נדלה. כך, תעריפי הארנונה עלו ב-8 השנים האחרונות ב- 38.85% בעוד מדד המחירים לצרכן עלה רק ב 11.12%, טוען שקד. לכן, מסביר שקד, העירייה מיישמת דרכים חדשות ויצירתיות לגבות כספים מבתי עסק ומפעלים כדוגמת אגרת פינוי האשפה.
תגובת עיריית קריית גת לא התקבלה עד למועד פרסום הידיעה.
---------
מסמכים רלוונטיים:
1. חוק עזר לקריית גת (פינוי אשפה) 2017 [pdf]
קישורים רלוונטיים:
--------
חברות לטיפול בפסולת עירונית
חברה | איש קשר | טלפון | דוא"ל |
---|---|---|---|
ורידיס | ורידיס | 072-3360696 | Veridis@infospot.co.il |
נגב אקולוגיה | סיוון פרץ | 072-3712247 | Negev@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |