יום כיפור | מי מזהם יותר – התעשייה או התחבורה?
לקראת יום כיפור שוב עולה השאלה הניצחית מי תורם יותר לזיהום האוויר
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 26/9/2017

יום כיפור הפך בשנים האחרות לזירת התנצחות לבחינת השאלה מי תורם יותר לזיהום האוויר – התחבורה או התעשייה? זאת בזכות ההזדמנות הנדירה לקבל נתוני איכות אוויר ללא תנועת כלי רכב. כמו בכל מחלוקת טובה, גם במקרה הזה, כל אחד מהצדדים מוצא בנתוני ניטור איכות האוויר של יום כיפור את ההוכחה לצדקתו.

המשרד להגנת הסביבה, טוען כבר מספר שנים שזיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות נובע ברובו מתחבורה, לעומת זאת, הארגונים הירוקים "מאשימים" את התעשייה כמקור הזיהום העיקרי. המשרד להגנ"ס מביא כהוכחה לצדקת טענותיו את הירידה הדרסטית הנרשמת כל שנה ביום כיפור בריכוזי תחמוצות החנקן [NOx], המהוות סמן לזיהום אוויר מכלי רכב בתחנות התחבורתיות בגוש דן ובירושלים.

הירוקים מנגד, אמנם מסכימים עם המשרד להגנ"ס שהתחבורה תורמת תרומה נכבדה לזיהום האוויר, אבל לטענתם יש מזהמים אחרים האופייניים לפעילות תעשייתית בהם לא חלה ירידה ביום כיפור. כך שהעובדה כי חלק מהמפעלים ממשיכים בפעילותם  ביום כיפור ונוכחות של אותם מזהמים תעשייתיים באוויר ביום זה מוכיחה לדבריהם שדווקא התעשייה היא גורם מכריע לזיהום האוויר ולכן יש להתמקד בה כשמדברים על הפחתת פליטות.

גם השנה, יתפרסמו נתוני ניטור איכות האוויר לאחר יום הכיפורים, ומן הסתם, המחלוקת בין הצדדים תימשך. כך או כך, על דבר אחד הצדדים לא חלוקים – שלתחבורה אכן תרומה מכרעת לזיהום האוויר בערים הגדולות. השאלה מי מזהם יותר – התחבורה או התעשייה – כנראה תישאר פתוחה.

בינתיים, גמר חתימה טובה לכולם.

-------------

קישורים רלוונטיים:

  1. תעשיה או תחבורה? הקרב על זיהום האוויר ביום כיפור, 13.10.2016
  2. הירידה בזיהום אוויר ביום כיפור מלמדת כי... 24.09.2015
  3. יש משבר אמון לאור הסתרת מידע על ידי מפעל כאו"ל מקבוצת בז"ן, 26.09.2016
  4. היסטוריה | חיפה אישרה הגבלת תנועת רכבים מזהמים לעיר, 21.09.2016
  5. השימוש המופחת בגז טבעי ניכר בדיווחי הפליטות לאוויר, 12.09.2016
  6. מידע נוסף על זיהום אוויר | infospot

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר: