משרד הכלכלה פרסם טיוטת הוראת מנכ"ל להגבלת ייצוא פסולת מתכת והתנייתה בקבלת רישיון, זאת בשל מחסור בפסולת מתכת שמשמשת כחומר גלם לייצור פלדה בישראל. הפלדה משמשת בעיקר לתשתיות ובנייה.
המחסור נוצר עקב העדפה של אתרי פסולת לייצא את פסולת המתכת למדינות בהן אין רגולציה סביבתית מחמירה כמו בישראל, יחד עם שיבושים בשוק המקומי עקב המלחמה, ולבסוף בשל החשש שטורקיה, אחת מספקיות הפלדה הגדולות לשוק המקומי, תפסיק את ייצוא הפלדה לישראל עקב המלחמה.
כ-75% מהפלדה בישראל מיובאת, והיתר מיוצרת בשני מפעלים שחומר הגלם העיקרי שלהם לייצור פלדה הוא פסולת מתכת. ישראל מעוניינת לשמור על פעילות שני המפעלים המקומיים, במיוחד לאור המלחמה.
ניתן להגיש הערות לטיוטה עד לתאריך 16.5.2024 (לאחר עדכון מועד).
כתבות רלוונטיות:
לפי משרד הכלכלה, יש מספר גורמים למחסור בפסולת מתכת עבור יצרני הפלדה המקומיים:
בשל כך ביקש המשרד לגבש מנגנון שמצד אחד יבטיח אספקה שוטפת של גרוטאות מתכת לתעשייה הישראלית ומצד שני תאפשר ליצואנים ליהנות ממחירים הוגנים. דרך המלך שנמצאה היא אפשרות להמשיך לייצא, אך תוך הגבלת הכמות, כך שתבטיח את פעילות התעשייה המקומית.
לפי דוח של משרד הכלכלה, בשנת 2022 נאספו בישראל כמיליון טון פסולת מתכת, מחציתה יועדה לייצוא, ומחציתה נקלטה בשני מפעלי הפלדה המקומיים (חוד אסף, יהודה פלדות). לפי הערכות שונות בין 10%-30% מהפסולת הנ"ל אינה מתכת אלא פלסטיק, אגרגטים וכו'.
במבט רב שנתי, הנתונים מלמדים על גידול פי 4 בייצוא פסולת מתכת מישראל, בין שנת 2015 (יצוא של 158 מליון טון) לשנת 2021 (יצוא של 614 מליון טון).
לפי משרד הכלכלה, כמחצית מפסולת המתכת המיוצרת בישראל מיוצאת לחו"ל. כ-90% מפסולת המתכת המיוצאת בשנת 2022 – הועברה לטורקיה. ההערכה כי טורקיה מצליחה להציע מחירים יותר אטרקטיביים על טיפול בפסולת מתכת, מכיוון שלא חלים עליה כללי הרגולציה המחמירים הקיימים באירופה ובישראל.
כיום טורקיה היא יבואנית פסולת המתכת הגדולה בעולם, הקולטת כ- 20 מליון טון בשנה, כך שהיצוא של פסולת מתכת מישראל לטורקיה מהווה כ 2% מכך.
בנוסף לכך שטורקיה היא היעד המועדף לייצוא פסולת מתכת מישראל, היא גם היעד המועדף ליבוא פלדה לישראל. כאמור, 75% מהפלדה בישראל מיובאת מחו"ל, כאשר כשליש ממנה הוא מטורקיה, שהצהירה לאחרונה שהיא מעוניינת להגביל את היצוא לישראל בשל המלחמה.
כאמור בישראל ישנם 2 מפעלים לייצור פלדה, כאשר חומר הגלם העיקרי שלהם הוא פסולת מתכת מהשוק המקומי. בתפוקה מלאה, מפעלי הפלדה בישראל קולטים כ-600 אלף טון פסולת מתכת בשנה.
כבר היום יש פער של יותר מ-100 אלף טון פסולת מתכת לו התעשייה המקומית זקוקה, והמספר הזה צפוי לגדול דרמטית מכיוון שאחד המפעלים מבצע כיום השקעות להרחבת יכולת הייצור כך שבשנה הבאה קיבולת הקליטה תעלה ל 850 אלף טון פסולת מתכת בשנה.
כדי לפתור את המחסור בפסולת מתכת לייצור פלדה בשוק המקומי, משרד הכלכלה מציע את הרגולציה החדשה, שנועדה לאזן בין