תחנות דלק: מאות מוקדי זיהום למרות ש-99% מהבדיקות תקינות
דוח מצב של תחנות הדלק חושף מאות מוקדי זיהום קרקע ומי תהום, למרות שיעור גבוה של בדיקות אטימות תקינות. מדיניות חדשה של המשרד להגנ"ס תחייב החלפה או השבתה של 1,200 מכלי דלק בעלי דופן אחת. יצאה לדרך ההסדרה הסביבתית של תחנות הדלק בקיבוצים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 06/2/2025

בישראל יש כ-2,200 תחנות דלק, והן מהוות מקור משמעותי לזיהום קרקע ומי תהום, בשל העיסוק שלהן בדלק והכמות הגדולה שלהן.

לאחרונה פרסם המשרד את הדוח השנתי על המצב הסביבתי של תחנות הדלק לשנת 2023. הדוח מציג את נתוני הבדיקות לאטימות מיכלים וצנרת דלק, הבדיקות למערכות צמצום זיהום אוויר, סטטוס הטיפול בקרקעות מזוהמות ומי תהום מזוהמים, ודוגמאות למפגעים סביבתיים מתחנות דלק בשנת 2023.

לפי הדוח, מרבית הבדיקות שבוצעו בתחנות דלק בשנת 2023 היו תקינות, אך יש מאות תחנות דלק בהן נמצא זיהום קרקע ומי תהום מזוהמים, והן נמצאות בתהליכים חקירת קרקע ושיקום.

ייתכן שהפער בין השיעור הגבוה של הבדיקות התקינות לבין הכמות הגדולה של מוקדי הזיהום הם כי מדובר בדליפות דלק ישנות. אך צריך לזכור שסף הגילוי של הבדיקות מאפשר דליפת דלק גם אם הבדיקה תקינה, למשל בבדיקת אטימות נפחית למכלי דלק יש סף גילוי של 0.19 ליטר לשעה. כלומר יש אפשרות לדליפה של עד 1,650 ליטר בשנה ממיכל תקין.

מסיבות אלה ונוספות, המשרד להגנ"ס הודיע לאחרונה שהוא מתכוון לפרסם נוסח סופי של מדיניות למניעת זיהום קרקע ומי תהום מצנרת ומכלים תת קרקעיים בתחנות דלק, לאחר שפורסמה להערות הציבור לפני כשנה. המדיניות תדרוש, בין היתר, להפסיק בהדרגה את השימוש במכלי דלק בעלי דופן אחת (במקום דופן כפולה) עד שנת 2040.

כמו כן, אנחנו מדווחים שלפני למעלה משנה התנועה הקיבוצית החלה ליישם תוכנית לאסדרה סביבתית של תחנות הדלק הפנימיות בקיבוצים, שסבלו מהזנחה והיעדר תשתיות. הפרטים בהמשך.

הדוח מצורף בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. עיצום כספי של 610 אלף ₪ לשתי תחנות דלק, 7.11.2024
  2. סטטוס דליפות מתחנות דלק לקרקע לשנת 2021, 3.3.2022
  3. נבחנות שיטות מגוונות לבדיקת אטימות מכלי דלק, 31.7.2023
  4. רוב תחנות הדלק העצמאיות לא עומדות בדרישות, 03.3.2021
  5. למידע נוסף על זיהום קרקע | infospot

זכיינים לא עומדים בדרישות החוק כמו מפעילים רגילים

לפי הדוח של המשרד להגנ"ס על מצב תחנות הדלק בשנת 2023, בישראל יש כ-2,200 תחנות דלק, מהן 66% (1,450) הן תחנות דלק ציבוריות, והיתר 34% (750) הן תחנות דלק פנימיות (בקיבוצים, מפעלים וכו'). מבין תחנות הדלק הציבוריות, 780 תחנות מופעלות על ידי 4 חברות הדלק הגדולות (פז, דלק, סונול, דור אלון), ויש עוד 440 תחנות דלק ציבוריות תחת המותג של אחד מארבע חברות הדלק הגדולות, אך הן מופעלות עם זכיין עצמאי.

לפי הדוח, רמת הציות לרגולציה הסביבתית של תחנות הדלק ששייכות ל-4 חברות הדלק הגדולות קרובה ל-100%, בשעה שהציות של הזכיינים בתחנות נמוך בהרבה.

טיפול בזיהום קרקע ומי תהום בתחנות דלק

כאמור, אחד המפגעים הסביבתיים המשמעותיים מפעילותן של תחנות הדלק הוא זיהום קרקע ומי תהום.

לגבי זיהום קרקע, הדוח מתייחס רק למצב ב-4 חברות הדלק הגדולות (פז, דלק, סונול, דור אלון). לפי הדוח מדובר על 870 תחנות דלק שנמצאות בשלבים שונים של חקירה ושיקום קרקע, כאשר 45% מהן סיימו תהליך של חקירת קרקע ושיקום במידת הצורך. 20% מתחנות הדלק נמצאות בשלב של חקירת קרקע – שלב זה כולל סקר היסטורי, סקר קרקע וגזי קרקע – ובסיומו אפשר לדעת אם יש צורך בשיקום הקרקע המזוהמת. 17% מתחנות הדלק נמצאות בשלב השיקום.

מצב חקירת קרקע מזוהמת בתחנות דלק של 4 החברות הגדולות (2023)

הדוח גם מפרט על השיטות בהן מטופלות הקרקעות המזוהמות בתחנות הדלק. בכ-140 תחנות דלק מתבצע שיקום קרקע באתר IN-SITU, באמצעות אחת משתי השיטות המקובלות:

  1. 50 תחנות דלק עם מערכת BV (Bio Venting): פירוק מיקרוביאלי של המזהם.
  2. 90 תחנות דלק עם מערכת SVE (Soil Vapor Extraction): שאיבת גזים מהתווך הלא רווי והוצאתם מהקרקע.

לגבי זיהום מי תהום, לפי הדוח, 284 תחנות דלק נמצאו בהליך חקירה ושיקום של מי תהום מזוהמים נכון לשנת 2023. ב-66% מהתחנות נמצא זיהום דלק בדרגות שונות - זיהום עדשת דלק, זיהום חמור, זיהום בינוני וזיהום קל, והן בתהליך בשיקום. 26% מתחנות הדלק נקיות. כלומר, הן סיימו שיקום או שלאחר חקירה התברר שאין בהן זיהום. הסטטוס של 8% מהתחנות לא ידוע. כלומר, אלה תחנות שיש להן פוטנציאל לזיהום והן כעת בחקירה.

דליפות ואירועים חריגים ב-2023

הדוח מפרט על ארועים חריגים של דליפות או מפגעים סביבתיים בתחנות דלק בשנת 2023. באחד המקרים, למשל, בתחנת הדלק הוותיקה "סונול המכבים" התגלתה עדשת דלק בשנת 2022, שמקורה עדיין לא אותר, ומתנהל הליך מול מפעילי התחנה בעניין נקיטת אמצעים לזיהוי דליפות אפשריות בתחנה, להרחבת הפעולות והאמצעים לשיקום הקרקע ומי התהום.

במקרה אחר, בתחנת דלק פנימית "אגד נתניה", בוצעה חקירת קרקע והותקנו בארות לניטור מי תהום. באחת מבארות אלו נמצאה שכבת דלק ועלה חשד לדליפה פעילה מאחד המכלים. מדובר במכלים תת קרקעיים בעלי דופן אחת. ממועד גילוי עדשת הדלק נשאבו יותר מ-5,000 ליטר דלק. בבדיקת האטימות לא נמצא כשל, ועם זאת היה חשד לדליפה פעילה. לאחר הוצאת המכל מן הקרקע נמצא חור בתחתיתו, ואכן היה מדובר בדליפה פעילה. המכל נחפר והוצא והוחלף במכל חדש. במהלך שנת 2023, לאחר שליפת המכל, נצפתה ירידה ניכרת בשכבת הדלק בבארות הניטור.

מלבד שני מקרים אלה היו אירועים וספים, ביניהם בתחנת סונול בנס ציונה, בתחנה של חברת דלק בבית דגן ועוד.

99% מהבדיקות למערכות צמצום זיהום אוויר - תקינות

מלבד זיהום קרקע ומי תהום, תחנות הדלק גם עלולות לגרום לזיהום אוויר. כדי לצמצם את פליטת המזהמים לאוויר, תחנות דלק עם בנזין מחויבות להתקין ולהפעיל מערכת השבת אדי דלק מסוג Stage II ומערכת ניטור אוטמטית. בנוסף, התחנות מחויבות לבצע בדיקות מעבדה תקופתיות לתקינות המערכות להשבת אדי דלק ולאטימות מתקני הדלק לדליפות אדים.

לפי הדוח, למעלה מ-99% מהבדיקות שבוצעו בשנת 2023 לתקינות ויעילות מערכת השבת אדים ב-4,043 פיות תדלוק – נמצאו תקינות. באופן דומה, למעלה מ-99% מהבדיקות לתפקוד שסתום פריקת לחץ שבוצעו ב-628 תחנות בשנת 2023, נמצאו תקינות.

בתוצאות בדיקת אטימות לדליפות האדים נרשמה הצלחה דומה עבור מרבית תחנות הדלק שנבדקו, למעט 20 תחנות דלק של חברת "דור אלון" 20 תחנות (16% מבין אלה של דור אלון שנבדקו בשנת 2023) שנכשלו בבדיקות אטימות. ו-94 תחנות השייכות לחברת "פז" שחסר לגביהן מידע.

בדיקות אטימות למכלי דלק תת קרקעיים

כדי למנוע זיהום קרקע ומי תהום, תחנות הדלק מחויבות לבצע בדיקות שונות לאטימות של מכלי דלק, וצנרת דלק, בינהן:

  1. בדיקות אטימות נפחיות למכלי דלק
  2. בדיקות אטימות תקינות תווך – מיועד למכלים עם שתי דפנות
  3. בדיקות אטימות צנרת דלק
  4. בדיקת תקינות של מערכת ההגנה הקתודית

חשוב לציין שעבור כל בדיקה יש סף גילוי, כך שבדיקה תקינה לא מבטיחה 100% אטימות. למשל, בבדיקת אטימות נפחית למכלי דלק יש סף גילוי של 0.19 ליטר לשעה. כלומר יש אפשרות לדליפה של עד 1,650 ליטר בשנה ממיכל תקין.

באשר לאטימות מכלי הדלק, כאמור יש הבדל משמעותי בין מכלי בעלי דופן אחת, לבין מיכלים בעלי דופן כפולה. לפי הדוח, ב-1,199 תחנות דלק היו מכלי דלק עם דופן אחת וב-1,001 תחנות היו מכלים עם דופן כפולה, נכון לשנת 2023.

בשנת 2023 בוצעה בדיקת אטימות נפחית לכ-670 מכלים בעלי דופן אחת בהם 0.5% נמצאו לא תקינים, ולכ-520 מכלים בעלי שתי דפנות, בהם היו שיעורי כשל אפסיים.

כמו כן, בוצעה בדיקת תקינות תווך במכלים עם שתי דפנות. רוב המכלים משתייכים לאחד משני סוגים: מכלים עם דופן חיצונית מתכת ומכלים עם דופן חיצונית פוליאתילן. ב-2023 נמצא כי רק 21% ממכלי הפוליאתילן עמדו בבדיקות האטימות, לעומת 92% ממכלי המתכת.

תוצאות בדיקת תקינות של מערכת ההגנה הקתודית במכלים מתכתיים ב-2023 הראו שרק ב-61% מהמכלים קיימת הגנה תקינה, ב-19% נוספים אין הגנה קתודית, ב-13% אין מידע וב-5% הבדיקה יצאה לא תקינה.

באשר לבדיקות אטימות של צנרת הדלק שנעשו בשנים 2023-2019, נמצא כשל בכ-2% מהצנרת שנבדקה. סך בדיקות אטימות שבוצעו בשנים אלו נע בין 1175 ל-1679 צינורות בכל שנה.

מדיניות חדשה למניעת זיהום קרקע ומי תהום מתחנות דלק

המשרד להגנ"ס מתכוון לפרסם בקרוב נוסח סופי של מדיניות למניעת זיהום קרקע ומי תהום מתחנות דלק, לאחר שטיוטה פורסמה להערות ציבור לפני שנה.

בין היתר, המדיניות קובעת כי עד שנת 2040 ייפסק השימוש ב- 1,200 מכלי הדלק תת קרקעיים עם דופן אחת. חלק מהמתקנים הישנים יושבתו בלי החלפה, דבר שיתאפשר הודות לצפי להפחתת צריכת הדלק עם כניסתם של רכבים חשמליים. תחנות הדלק שימשיכו לפעול, יהיו עם מכלי דלק בעלי דופן כפולה. עד שהמעבר יושלם, המשרד להגנ"ס אמר שיגביר את תדירות הפיקוח למפעלים בעלי דופן אחת. שהיום נעשה אחת ל-5 שנים.

כמו כן, המשרד להגנ"ס אמר שידרוש שימוש בשיטות מתקדמות יותר לבדיקות אטימות. למשל, לבצע בדיקות פנימיות חדשניות שיכללו כניסה פיזית לתוך המכל, בדיקת עובי הדופן שלו ואיתור כשלים.

אסדרה סביבתית של תחנות הדלק בקיבוצים

צעד נוסף שהמשרד להגנ"ס מקדם הוא אסדרת תחנות הדלק הפנימיות בקיבוצים באמצעות תוכנית משותפת עליה הוסכם בשיתוף עם התנועה הקיבוצית אותה ייצגה עו"ד ד"ר ציפי איסר איציק ממשרד ליפא מאיר ושות'.

לפי נתונים שהציג המשרד להגנ"ס, במסגרת התוכנית, נכון לסוף שנת 2024 הוגשו 120 תוכניות לחקירת קרקע מזוהמת, ובוצעו כ-70 סקרי קרקע. במהלך 2025 יושלמו סקרי הקרקע ויתחילו בשיקום הקרקע והוצאת התשתיות התת קרקעיות.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה