רוב תחנות הדלק העצמאיות לא עומדות בדרישות המשרד להגנ"ס
מגמה מעורבת בנתוני דליפות בתחנות דלק: ירידה בדליפות מצנרת, אך עלייה בדליפות ממיכלים. שיעור תחנות הדלק הפרטיות שעומדות בדרישות המשרד להגנ"ס עומד על 39% בלבד לעומת 66% בקרב החברות הגדולות
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 03/3/2021

מגמה מעורבת של דליפות דלק מתחנות דלק בשנת 2020: פחות מ-1% מצינורות הדלק שנבדקו נכשלו בבדיקת דליפה, זאת בהשוואה ל-16% בשנת 2007. אך עלייה בכמות מיכלי הדלק הדולפים. כך עולה מדו"ח שפרסם המשרד להגנת הסביבה וסיכם את עמידת חברות הדלק בדרישות של בדיקות האטימות.

לצד זאת, תחנות הדלק העצמאיות עדיין משתרכות מאחור בכל הנוגע לעמידה בדרישות של המשרד להגנ"ס. נכון לשנת 2020, שיעור התחנות העצמאיות שעמדו בדרישות עמד על 39% בלבד לעומת 66% בקרב חברות הדלק הגדולות.

בהתאם לכך, מאז 2018 המשרד להגנ"ס החל לעבוד מול 322 תחנות פרטיות באופן פרטני והוביל לכך שב-159 מתוכן תוקנו הליקויים והושלמו כל בדיקות האטימות הנדרשות.


כתבות רלוונטיות:

  1.  99.5%מצינורות הדלק ללא דליפות, 24.6.2020
  2. 85% מתחנות הדלק הוותיקות גרמו לזיהום קרקע, 18.06.2019
  3. עודכנו ההנחיות לבדיקת אטימות בתחנות דלק, 07/02/2019
  4. תקנות חדשות יקלו את הטיפול בקרקעות מזוהמות, 16.10.2018
  5. למידע נוסף על זיהום קרקע | infospo

דוח מצב: אטימות מכלי דלק וצינורות דלק

מדי שנה, המשרד להגנ"ס מפרסם דו"ח על תוצאות בדיקות אטימות מכלי דלק וצינורות דלק בתחנות דלק. לפי הדוח שפורסם לאחרונה ומציג את נתוני שנת 2020 התגלו דליפות ב - 0.6%-0.3% בלבד מצינורות הדלק (ניפוק ופריקה) בהשוואה ל 16% (פריקה) בשנת 2007 ו- 4% (ניפוק) בשנת 2011.

בנוגע למכלי הדלק, הפעם הדוח מציג פילוח לפי סוג מיכלי הדלק – חד דפניים או דו דפניים. כאשר ברור שמיכל דו דפני מצמצם את האפשרות של דליפה. מסתבר כי יותר מ-52% ממכלי הדלק בתחנות הדלק בארץ הם מכלים חד-דפניים. מדובר ב-3,671 מכלים הפועלים ב-891 תחנות. יש עוד כ – 2,500 מיכלים דו דפניים. והיתר, 923 מיכלי דלק שלא ידוע מאיזה סוג הם.

בתקופת הדוח לא נתגלו מכלים דו דפניים עם דופן פנימית לא אטומה. כלומר לכאורה ללא דליפות במיכלי הדלק עם דופן כפולה. אלא שזו השנה השנייה שבה חלה עלייה חדה במספר המכלים בעלי דופן אחת שנכשלו בבדיקתUST . 20 מכלים חד-דפניים נמצאו דולפים (3.4% מהמכלים שנבדקו), מתוכם 9 הכילו מים ו-11 הכילו דלק ודלפו מהם בממוצע 2.9 ליטרי דלק בשעה (ולכל היותר 12.1 ליטרים).

עקב המשך העלייה בדליפות ממיכלי הדלק בעלי דופן אחת , הדוח מציע 3 אפשרויות למניעתן: צמצום הזמן שבין הבדיקות לשנה או שנתיים, איסור להחזיר לשימוש מכלים שהושבתו זמנית בעבר וקביעת מנגנון עם לוחות זמנים להפסקת השימוש במכלים אלה.

תחנות הדלק הפרטיות עדיין מדשדשות מאחור

תחנות הדלק הפרטיות הן תחנות ציבוריות שחלקן פועלות תחת סמל של אחת מחברות הדלק הגדולות, וחלקן לא קשורות אליהן. אלא שגם התחנות מבינהן שפועלות תחת חברת דלק גדולה, רק נושאות את הסמל, וחברות הדלק אינן אחראיות לפעילותן לרבות בדיקות אטימות מכלי הדלק. הבחנה נוספת היא בין כלל התחנות הפרטיות הנ"ל לתחנות פנימיות אשר שייכות למפעלים, קיבוצים ועסקים ולא מוכרות דלק אלא משתמשות בו לצורך צריכה עצמית בלבד.

מסתבר שתחנות הדלק הפרטיות והתחנות הפנימיות עדיין משתרכות מאחור בכל הנוגע לעמידה בדרישות של המשרד להגנ"ס לבדיקות אטימות מכלי דלק. נכון לשנת 2020, שיעור התחנות העצמאיות שעמדו בדרישות עמד על 39% בלבד לעומת 66% בקרב חברות הדלק הגדולות.

יש לציין כי בעוד שהחברות סונול, דור אלון ופז עמדו בכל הדרישות, התחנות הפרטיות והפנימיות שבבעלותן עמדו בדרישות בשיעורים נמוכים. המצב הגרוע ביותר הוא בתחנות הפועלות תחת השם דלק (27%) ופז (15%). בתחנות פרטיות ופנימיות שלא קשורות לחברות הנ"ל שיעור זה הוא 32% - 70%.

לפי הדוח, נתונים אלה מחזקים את המסקנה כי הדרישות להגנת הסביבה מבוצעות באופן מניח את הדעת על ידי החברות הגדולות ובאופן בלתי מתקבל על הדעת על ידי התחנות העצמאיות.

עקב כך, המשרד להגנ"ס החליט כי החל משנת 2018 הוא יעבוד עם חלק מהתחנות הפרטיות לשיפור האטימות של ציודן. מאז בכל שנה הוא העלה את כמות התחנות הפרטיות שהוא מלווה.

החל משנת 2018 המשרד עבד באופן פרטני עם 322 תחנות פרטיות, 144 מתוכן בשנת 2020. בסך הכול, מאמצע שנת 2018 ועד היום תוקנו כל הליקויים והושלמו כל בדיקות האטימות הנדרשות ב- 159 תחנות. בהמשך לכך כאמור, שיעור התחנות העונות על כל הדרישות מבין התחנות הפרטיות עלה מ- 23% בשנת 2017 עד 39% בשנת 2020.

איזה חברת דלק מצטיינת באטימות מכלי דלק?

כדי לעודד את חברות הדלק לבצע בדיקות אטימות ולעקוב אחר טיב הציוד, סיווג המשרד להגנ"ס את תחנות הדלק לפי עמידתן בביצוע הבדיקות ומצב הציוד שלהן והפיץ את המידע לחברות הדלק מספר פעמים בשנה.

חברות הדלק שעמדו ב-100% מהדרישות בשנת 2020 הן סונול (זו השנה השנייה ברציפות), דור אלון, טן וסד"ש. אחריהן חברת פז עם 99.6%, "דלק" עם 99% (לעומת 85% בשנת 2019), חברת אברך עם 91% ובתחתית הטבלה נמצאת חברת אגד עם 74% מתחנותיה שעמדו בדרישות.

כמו כן, נמצא כי ב-769 תחנות (35%) יש מכלים מושבתים, מהם 186 (24%) לא הציגו אישורי השבתה. ב-15% מהתחנות בעלות מכלים דו-דפניים נמצא כי מערכת הניטור לא תקינה. 76% מהתחנות עומדות בדרישות ההגנה הקתודית באופן מלא. 81% מהתחנות עומדות בדרישות עבור פיאזומטרים. כמו כן, 68% מתחנות הדלק עושות את בדיקות גלאי הנזילות מצנרת סניקה.

גילוי דליפות דלק בעזרת ניטור פערי מלאי

בשנת 2017 המשרד להגנ"ס החל לאסוף ולנתח נתונים שמגישים לו חברות הדלק מדי שנה בנוגע לפערי מלאי דלק חודשיים, זאת על מנת להשתמש בנתונים ככלי עזר לגילוי, לטיפול בדליפות ואף לצמצומן, וכן להבטיח בקרה נוספת עליהן. ניתוח פער מלאי מצטבר ל- 6 עד 12 חודשים יכול לסייע בגילוי הדליפות.

חברות הדלק מחויבות לציין בדו"ח השנתי שלהן את פער המלאי החודשי המירבי עבור בנזין, סולר ועוד. אם התגלה פער חודשי הגדול מ-1% נדרשות החברות להתייחס אליו כאל חשש לדליפה ולפעולת בהתאם. לדברי המשרד, המעקב אחר פערי המלאי סייע לגלות דליפות דלק של 500 ליטר בחודש ומעלה, וברמת דיוק גבוהה יותר, גם 300 ליטר לחודש.

הפיילוט הזה צפוי להתרחב לכל חברות הדלק בישראל.

הערכת פעילותן של המעבדות

כיום 5 מעבדות מוסמכות לבדיקת אטימות מיכלי הדלק והצנרת בתחנות הדלק בארץ. מבקרה שנעשתה על עבודתן עולה כי אין הערות שליליות חמורות אך יש צורך לשפר את איכות המילוי של הדוחות המקוצרים. הדוחות המקוצרים הם הבסיס לניתוח מצב המכלים והצנרת בארץ, ניתוח המאפשר לתכנן פעולות להגנה על הסביבה מפני דליפות דלק. לכן, שגיאות בדוחות המקוצרים אינן קבילות.
---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה