בשנת 2019 נמשכה מגמת השיפור בכמות דליפות הדלק מתחנות דלק, כאשר פחות מ-1% ממכלי הדלק וצינורות הדלק שנבדקו – דלפו, בהשוואה ל-10% בשנת 2007. כך עולה מדו"ח שפרסם המשרד להגנת הסביבה וסיכם את עמידת חברות הדלק בדרישות של בדיקות האטימות.
כיום ידוע שחלחול של כמות קטנה של דלק למי תהום יכולה להביא לזיהום והשבתה של מי תהום בהיקף ניכר, לכן דרישות האטימות של הציוד בתחנות הדלק - מחמירות. אך המצב כיום שונה מאוד ממה שהיה נהוג במאה הקודמת. בדיוק לפני שנה דיווחנו שבמסגרת תהליך הסדרת הטיפול בקרקעות המזוהמות של תחנות הדלק הוותיקות (שהוקמו לפני 1997), התגלה ש 85% מהתחנות גרמו לזיהום קרקע בשל חוסר מודעות והיעדר רגולציה במאה שעברה.
כתבות רלוונטיות:
לפי הדוח שפורסם לאחרונה, במהלך שנת 2019 נבדקו 1,337 מיכלי דלק ו-2,841 צינורות ניפוק ופריקה בכ-505 תחנות דלק. התגלו דליפות ב-0.8% ממיכלי דלק ו-0.5% בלבד מצינורות הדלק (ניפוק ופריקה). לצד זאת, חלה עלייה במספר המכלים החד-דופניים והדו-דופניים שנכשלו בבדיקת UST בהשוואה לשנים קודמות, אך נדרש מעקב של שנה-שנתיים נוספות כדי לדעת האם מדובר במגמה או חריגה חד פעמית.
תרשים: שיעור צינורות הדלק שנכשלו עם דליפה גבוהה
כדי לעודד את חברות הדלק לבצע בדיקות אטימות ולעקוב אחר טיב הציוד, סיווג המשרד להגנ"ס את תחנות הדלק לפי עמידתן בביצוע הבדיקות ומצב הציוד שלהן והפיץ את המידע לחברות הדלק מספר פעמים בשנה.
בראש נמצאת חברת סונול ש100% מתחנות הדלק שלה עמדו בדרישות, ואחריה החברות דור אלון עם 99% מהתחנות, פז עם 98%, טן 97% וסד"ש עם 96%. חברת "דלק" נמצאת בתחתית עם 85% מתחנותיה שעמדו בדרישות.
המשרד להגנ"ס החל בשנת 2017 לאסוף ולנתח נתונים שמגישים לו חברות הדלק מדי שנה בנוגע לפערי מלאי דלק חודשיים, זאת על מנת להשתמש בנתונים ככלי עזר לגילוי ולטיפול בדליפות ולהבטיח בקרה נוספת על דליפות דלק.
חברות הדלק מחויבות לציין בדו"ח השנתי שלהן את פער המלאי החודשי המירבי עבור בנזין, סולר ועוד. אם התגלה פער חודשי הגדול מ-1% נדרשות החברות להתייחס אליו כאל חשש לדליפה ולבצע פעולות בהתאם להנחיות בנושא. לדברי המשרד, המעקב אחר פערי המלאי סייע לגלות דליפות מסף גילוי של 300 ליטר בחודש ועד דליפות דלק של 500 ליטר בחודש.
נזכיר כי המשרד להגנת הסביבה פרסם בשנה שעברה הנחיות מעודכנות לביצוע בדיקות אטימות ותקינות בתחנות דלק. המסמך כולל הנחיות לבדיקות אטימות וקובעות את אופן ביצוע הבדיקות התקופתיות וכן מתייחס לאופן תיעוד ורישום נתוני בסיס.
לצד עדכון הנחיות האטימות ויישומן המוצלח, כפי שבא לידי ביטוי בדו"ח, נזכיר כי המשרד להגנ"ס מיישם בשנים האחרונות תוכנית הסדרה לחקירה ושיקום הקרקע של תחנות דלק ותיקות (שהוקמו לפני 1997). על פי התוכנית חויבו רוב תחנות הדלק שבהסדר לסיים את חקירת הקרקע ובמקרה שהתגלה צורך בשיקום - להתחילו עד סוף 2019.
בהמשך צפויה לצאת לפועל תוכנית הסדרה לא וולונטרית הנוגעת גם לחברות הדלק הבינוניות סד"ש, מיקה, טן ואברך, באמצעות התנאים לרישיון העסק. כמו כן, יושם דגש על תחנות דלק ציבוריות, קיבוציות ומושביות וגם הן יידרשו לחקירת קרקע ושיפור תשתיות.
-------
מסמכים רלוונטיים: