פורסם הדוח השנתי של המשרד להגנ"ס שמנתח בדיקות אטימות מכלי דלק וצנרת בתחנות דלק לשנת 2021, ומספק תמונת מצב על דליפות דלק לקרקע ומי התהום.
באופן כללי, מצב תחנות הדלק השתפר מאוד בעשור האחרון, עם הידוק הדרישות והפיקוח מצד המשרד להגנ"ס, אך עדיין נדרש שיפור בדליפות מתחנות הדלק הפרטיות והפנימיות, שלא בבעלות חברה או ארגון גדול, בהן מרוכזים מרבית הליקויים.
לפי הדוח, נמצאו כשלים רק ב 1.2% מתוך 2,749 צינורות ניפוק ופריקה של דלק שנבדקו בשנת 2021. כמו כן 99% מתחנות הדלק של החברות הגדולות (דלק, פז, סונול, דור-אלון) יחד עם תחנות הדלק של חברת טן ושל סד"ש, מסווגות כתחנות ללא דליפות ובעלות בדיקות אטימות בתוקף.
לגבי מכלי דלק, בשנתיים הקודמות (2019-2020) דיווחנו על גידול בשיעור המכלים בעלי דופן אחת שדלפו, 2%-3%, בהשוואה לערכים סביב 0.5% בשנים שלפני כן. אך בשנת 2021 חלה שוב ירידה לשיעור של 0.5% בלבד מהמכלים חד-דפניים שנמצאו לא כשירים (מתוך 872 מכלים שנבדקו). כמו כן נמשכה המגמה מהשנים האחרונות לפיה לא נמצאו בתקופת הדוח מכלי דלק בעלי דופן כפולה שדלפו.
דגש נוסף שעולה מהדוח הוא מצב האטימות בתחנות דלק פרטיות ופנימיות. אמנם ביצועיהן משתפרים מדי שנה בעקבות מעקב ועבודה פרטנית של המשרד להגנ"ס מאז שנת 2018, אך הן עדיין מייצרות את מרבית הכשלים שנמצאו בדוח.
קישור לדוח המלא בתחתית הכתבה.
כתבות רלוונטיות:
שיעור תחנות הדלק עם כשל בצנרת ירד משמעותית מאז שנת 2010. כשל בצנרת יכול להתבטא בדליפה נמוכה, דליפה גבוהה או בדליפה ללא תוצאה מספרית. מספר תחנות הדלק עם כשלים בבדיקת אטימות של צינור דלק ירדו משיעור של 27-31% בשנת 2010 ל-2-5% בלבד ב-2021.
שיעור תחנות הדלק עם כשל בצנרת
בסך הכול, בשנת הדוח נבדקו 2,749 צינורות ניפוק או פריקה בכ-400 תחנות דלק. לפי ממצאי הבדיקות, התגלו 24 צינורות ניפוק לא אטומים המהווים-1.6% מהמקרים, ב-19 תחנות דלק. ב-12 מתוכן הדליפות סווגו כגבוהות, כלומר קצב דליפה גבוה מ- 190 מ"ל/ש. מבחינת צינורות הפריקה, 0.6% מתוכם נמצאו בבדיקה לא אטומים ובשתי תחנות נמצאו דליפות גבוהות.
לפי הדוח בישראל 3,729 מכלי דלק חד דפניים, ו-2,574 מכלים דו-דפניים. בנוסף, יש עוד כ 800 מכלים שלא ידוע האם הם בעלי דופן אחת או כפולה. מכל דלק דו-דפני שנמצא כי אחת הדפנות שלו לא אטומה, נחשב כמיכל חד דופן.
ב-92% ממכלי הדלק הדו-דופניים שנבדקו בתקופת הדוח נמצא החלל בין הדפנות אטום ולא נתגלו מכלים עם דופן פנימית לא אטומה. כמו כן, בהשוואה לשנים קודמות קטן שיעור המכלים שבהם מערכת הניטור לדליפות בין שתי דפנות מיכלי הדלק הדו-דפניים אינה תקינה מ-45% בשנת 2009 ל-10% בשנת 2021.
יותר מ-53% מהמכלים בארץ הם מכלים חד-דפניים (3,729 מכלים). בשנת הדוח נבדקו 872 מכלים חד-דפניים – ורק 4 מיכלים נמצאו דולפים (חצי אחוז). תחנות הדלק עדכנו בדבר הדליפה וכל המכלים הללו הוצאו מהשימוש.
מדובר על ירידה חזרה לערכים שנרשמו בשנים 2011-2018 (0.5%