נבחנות שיטות מגוונות לבדיקת אטימות מכלי דלק
המשרד להגנת הסביבה מבקש מידע על שיטות שונות לבדיקת אטימות למכלי דלק תת-קרקעיים ומציע הוראות לבדיקת אטימות להשבתת מכל דלק
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 31/7/2023

המשרד להגנת הסביבה פרסם בקשה לקבלת מידע על ביצוע בדיקות תקינות למכלים תת-קרקעיים בתחנות דלק. המידע על סוגי בדיקות תקינות מבוקש לגבי שני מצבים: השבתה מלאה (OOS - Out Of Service) או בדיקות שוות ערך בתוך המכל. מטרת הבדיקה לאתר פגמים ולקבוע את עובי הדופן.

בישראל יש כ-3,000 תחנות דלק פעילות ומושבתות, מתוכן כאלף ממוקמות באזורים עם רגישות הידרולוגית גבוהה ובאזורים מיושבים סמוך למרכזי אוכלוסין. דליפת דלק ממכלים יכולה לגרום לזיהום קרקע ומי תהום, וכן לזיהום אוויר כתוצאה מדליפת אדי דלק.

כ-2,000 תחנות דלק הוקמו לפני שנת 1997, כלומר לפני כניסת התקנות שאוסרות להתקין מכלים וצנרת לאחסון ולשינוע דלק בעלי דופן בודדת. לכן תחנות אלה מורשות עדיין להשתמש במכלים תת-קרקעיים חדי דופן, שיש מהן סכנת דליפה מוגברת. התקנות קובעות כי בדיקת אטימות נדרשת למכל ולצנרת לפני הזרמת דלק במתקן חדש ואחת ל-5 שנים.

מאחר שיש בעיות עם בדיקת האטימות הנהוגה כיום, המשרד להגנת הסביבה מבקש לקבל מידע על שיטות בדיקת אטימות נוספות הנהוגות בארץ או בחו"ל. בנוסף לכך, המשרד צירף הצעה לאופן הבדיקות הרצוי למכלים תת-קרקעיים לצורך השבתה מלאה והוא מבקש התייחסות אליה.

ניתן להשיב לבקשה עד לתאריך 15.10.2023. פרטים מלאים מצורפים בתחתית הידיעה.


כתבות רלוונטיות:

  1. סטטוס דליפות מתחנות דלק לקרקע לשנת 2021, 3.3.2022
  2. רוב תחנות הדלק העצמאיות לא עומדות בדרישות, 03.3.2021
  3.  99.5%מצינורות הדלק ללא דליפות, 24.6.2020
  4. עודכנו ההנחיות לבדיקת אטימות בתחנות דלק, 7.2.2019
  5. למידע נוסף על זיהום קרקע | infospot

הבעיה: ערך סף גבוה מדי לגילוי דליפת דלק

על פי התקנות כיום, בדיקת אטימות למכלי וצנרת דלק מתבצעת בשני מקרים: לפני הזרמת דלק במתקן חדש ואחת ל-5 שנים. הבדיקה מבוצעת באמצעות מכשיר המתאים לרשימה של הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב USEPA.

אולם, המשרד להגנת הסביבה סבור שלבדיקת האטימות הזו יש חסרונות, בראשם סף גילוי דליפה לא מספק של 0.189 ליטר לשעה. כלומר, דליפות של עד 1,655 ליטר דלק בשנה ממכל בודד לא יאותרו בבדיקה זו. בנוסף לכך, הבדיקות לא מזהות כשל בחלקו העליון של מכל הדלק. גם אם אין בחלק זה דליפת נוזלים הוא יכול לגרום לדליפת אדי דלק לקרקע ולגרום לזיהום אוויר.

המידע הנדרש על בדיקות האטימות החדשות

בשל הבעיות בבדיקת האטימות הנהוגה כיום, המשרד להגנת הסביבה פרסם בקשה לקבלת מידע RFI, בה הוא מבקש מידע על שיטות בדיקת אטימות למכלים וצנרת דלק.

עבור כל שיטת בדיקה שתוצע מבקש המשרד לציין מספר תקן, מסמך הנחיות או רגולציה, סוגי מכלים הכלולים בשיטת הבדיקה ונפחם, תדירות הבדיקה לפי התקן או הרגולציה ואם קיימת חובה רגולטורית לביצוע שיטת הבדיקה, ומאיזו שנה.

המשרד מבחין בין שיטת בדיקה שכוללת כניסת אדם למכל לעומת שיטת בדיקה שלא כוללת כניסת אדם. לגבי כל אחת מהשיטות הוא מבקש לקבל מידע על הנקודות הבאות:

  • אמצעים;
  • פעולות מקדימות (הכנת המכל לטובת הבדיקה);
  • מגבלות טכניות של המכל (נפח מינימלי, היבטי בטיחות, פתח כניסה, חומרים);
  • משך ביצוע הבדיקה;
  • יתרונות מול חסרונות של השיטה;
  • עלויות משוערות בעבור מכל בודד.

כמו כן, המשרד להגנת הסביבה מבקש מידע על תוצרי הבדיקות. למשל:

  • פירוט על אופן ניתוח הפגמים שנמצאו ועל שיטות הניתוח
  • פירוט אמות המידה המקובלות "תקין", "מצריך שיפוץ", "נצרך בהשבתה"
  • תדירות נדרשת לביצוע הבדיקות
  • צירוף דוחות לדוגמה
  • תיאור יכולות מערכות הבקרה
  • איסוף נתונים של המערכות שליטה מרחוק

מידע נוסף שמבקש המשרד נוגע ליכולות ביצוע:

  • מידע על אודות מיזמים שבוצעו בשיטת הבדיקה בארץ או בעולם
  • פירוט ותיאור של יכולות הביצוע של השיטה המדוברת ומספר המכלים שאפשר לבצע בעבורם את הבדיקה בשנה
  • מידע מדעי מפורט ואמין בדבר היתכנות היישום של השיטה, יעילותה, מגבלותיה, הסיכונים העלולים להיות כרוכים בה ועוד

המשרד להגנת הסביבה מבקש גם לקבל פירוט של עלויות, ורקע על המשיבים לבקשת המידע.

דליפות מתחנות דלק לקרקע

מדי שנה, המשרד להגנת הסביבה מפרסם דוח שמנתח בדיקות אטימות מכלי דלק וצנרת בתחנות דלק ומספק תמונת מצב על דליפות דלק לקרקע ומי התהום.

נכון לשנת 2021 נמצאו כשלים רק ב-1.2% מתוך 2,749 צינורות ניפוק ופריקה של דלק.  99% מתחנות הדלק של החברות הגדולות (דלק, פז, סונול, דור-אלון) יחד עם תחנות הדלק של חברת טן ושל סד"ש, סווגו כתחנות ללא דליפות ובעלות בדיקות אטימות בתוקף. אך, כאמור, מדובר בשיטת הבדיקה הקיימת, עם הבעיות שצוינו בתחילת הכתבה.

מצב האטימות בתחנות דלק פרטיות ופנימיות היה פחות משביע רצון. אמנם ביצועיהן משתפרים מדי שנה בעקבות מעקב מצד המשרד להגנת הסביבה ועבודה פרטנית שהוא עושה עם התחנות מאז שנת 2018, אך תחנות אלה עדיין אחריות למרבית הכשלים.

---

מסמכים רלוונטיים:

  1. קול קורא – בקשה לקבלת מידע בנוגע לבדיקות תקינות למכלים תת-קרקעיים, המשרד להגנת הסביבה, 07.2023

ספקים לטיפול בזיהום קרקע:

חברה איש קשר טלפון מייל
ורידיס דורון בכר 054-9360419 verisoil@infospot.co.il
קומפוסטאור ליאת גרוס 072-3719906 compost@infospot.co.il
גרינסויל סתיו אמרוסי 054-9360575 greensoil@infospot.co.il
טיבכו רותם נסל 072-3942060 tibco@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>