המשרד להגנת הסביבה פרסם בקשה לקבלת מידע על ביצוע בדיקות תקינות למכלים תת-קרקעיים בתחנות דלק. המידע על סוגי בדיקות תקינות מבוקש לגבי שני מצבים: השבתה מלאה (OOS - Out Of Service) או בדיקות שוות ערך בתוך המכל. מטרת הבדיקה לאתר פגמים ולקבוע את עובי הדופן.
בישראל יש כ-3,000 תחנות דלק פעילות ומושבתות, מתוכן כאלף ממוקמות באזורים עם רגישות הידרולוגית גבוהה ובאזורים מיושבים סמוך למרכזי אוכלוסין. דליפת דלק ממכלים יכולה לגרום לזיהום קרקע ומי תהום, וכן לזיהום אוויר כתוצאה מדליפת אדי דלק.
כ-2,000 תחנות דלק הוקמו לפני שנת 1997, כלומר לפני כניסת התקנות שאוסרות להתקין מכלים וצנרת לאחסון ולשינוע דלק בעלי דופן בודדת. לכן תחנות אלה מורשות עדיין להשתמש במכלים תת-קרקעיים חדי דופן, שיש מהן סכנת דליפה מוגברת. התקנות קובעות כי בדיקת אטימות נדרשת למכל ולצנרת לפני הזרמת דלק במתקן חדש ואחת ל-5 שנים.
מאחר שיש בעיות עם בדיקת האטימות הנהוגה כיום, המשרד להגנת הסביבה מבקש לקבל מידע על שיטות בדיקת אטימות נוספות הנהוגות בארץ או בחו"ל. בנוסף לכך, המשרד צירף הצעה לאופן הבדיקות הרצוי למכלים תת-קרקעיים לצורך השבתה מלאה והוא מבקש התייחסות אליה.
ניתן להשיב לבקשה עד לתאריך 15.10.2023. פרטים מלאים מצורפים בתחתית הידיעה.
כתבות רלוונטיות:
על פי התקנות כיום, בדיקת אטימות למכלי וצנרת דלק מתבצעת בשני מקרים: לפני הזרמת דלק במתקן חדש ואחת ל-5 שנים. הבדיקה מבוצעת באמצעות מכשיר המתאים לרשימה של הסוכנות להגנת הסביבה של ארה"ב USEPA.
אולם, המשרד להגנת הסביבה סבור שלבדיקת האטימות הזו יש חסרונות, בראשם סף גילוי דליפה לא מספק של 0.189 ליטר לשעה. כלומר, דליפות של עד 1,655 ליטר דלק בשנה ממכל בודד לא יאותרו בבדיקה זו. בנוסף לכך, הבדיקות לא מזהות כשל בחלקו העליון של מכל הדלק. גם אם אין בחלק זה דליפת נוזלים הוא יכול לגרום לדליפת אדי דלק לקרקע ולגרום לזיהום אוויר.
בשל הבעיות בבדיקת האטימות הנהוגה כיום, המשרד להגנת הסביבה פרסם בקשה לקבלת מידע RFI, בה הוא מבקש מידע על שיטות בדיקת אטימות למכלים וצנרת דלק.
עבור כל שיטת בדיקה שתוצע מבקש המשרד לציין מספר תקן, מסמך הנחיות או רגולציה, סוגי מכלים הכלולים בשיטת הבדיקה ונפחם, תדירות הבדיקה לפי התקן או הרגולציה ואם קיימת חובה רגולטורית לביצוע שיטת הבדיקה, ומאיזו שנה.
המשרד מבחין בין שיטת בדיקה שכוללת כניסת אדם למכל לעומת שיטת בדיקה שלא כוללת כניסת אדם. לגבי כל אחת מהשיטות הוא מבקש לקבל מידע על הנקודות הבאות:
כמו כן, המשרד להגנת הסביבה מבקש מידע על תוצרי הבדיקות. למשל:
מידע נוסף שמבקש המשרד נוגע ליכולות ביצוע:
המשרד להגנת הסביבה מבקש גם לקבל פירוט של עלויות, ורקע על המשיבים לבקשת המידע.
מדי שנה, המשרד להגנת הסביבה מפרסם דוח שמנתח בדיקות אטימות מכלי דלק וצנרת בתחנות דלק ומספק תמונת מצב על דליפות דלק לקרקע ומי התהום.
נכון לשנת 2021 נמצאו כשלים רק ב-1.2% מתוך 2,749 צינורות ניפוק ופריקה של דלק. 99% מתחנות הדלק של החברות הגדולות (דלק, פז, סונול, דור-אלון) יחד עם תחנות הדלק של חברת טן ושל סד"ש, סווגו כתחנות ללא דליפות ובעלות בדיקות אטימות בתוקף. אך, כאמור, מדובר בשיטת הבדיקה הקיימת, עם הבעיות שצוינו בתחילת הכתבה.
מצב האטימות בתחנות דלק פרטיות ופנימיות היה פחות משביע רצון. אמנם ביצועיהן משתפרים מדי שנה בעקבות מעקב מצד המשרד להגנת הסביבה ועבודה פרטנית שהוא עושה עם התחנות מאז שנת 2018, אך תחנות אלה עדיין אחריות למרבית הכשלים.
---
מסמכים רלוונטיים:
ספקים לטיפול בזיהום קרקע:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
ורידיס | דורון בכר | 054-9360419 | verisoil@infospot.co.il |
קומפוסטאור | ליאת גרוס | 072-3719906 | compost@infospot.co.il |
גרינסויל | סתיו אמרוסי | 054-9360575 | greensoil@infospot.co.il |
טיבכו | רותם נסל | 072-3942060 | tibco@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |