עודכנה תוכנית הלימודים של קורס ממונה בטיחות
במסגרת העדכון נוספו 25 שעות לימוד והורחב הלימוד בתחום ניהול הסיכונים – במקום השתלמות נפרדת. כמו כן, בוטלה המגבלה של עד 20% בעלי אישור חריג בקורס אחד
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 01/8/2021

משרד העבודה מעדכן את תוכנית הלימודים בקורס ממוני בטיחות לאחר שהשיב להערות הציבור וקיבל את חלקן. במתכונת החדשה מספר שעות הלימוד יעמוד על 316 – תוספת של 25 שעות, כמחציתן יוקדשו להרחבת פרק ניהול סיכונים. בשל הרחבת הפרק, תבוטל ההשתלמות הנפרדת שנדרשה עד כה מממוני בטיחות בתחום ניהול הסיכונים.

כמו כן, בוטלה המגבלה של עד 20% בעלי אישור חריג בקורס אחד, עלה שכר הלימוד של התוכנית – אך מנגד נחסך שכר הלימוד של השתלמות ניהול סיכונים נפרדת, עלה מספר המבחנים ונושאי הלימוד חולקו בצורה מפורטת יותר, תוך שימת דגש על נושאים מסוימים.

מוסדות לימוד להכשרה יהיו רשאיות לפתוח קורסים ממונה בטיחות לפי התכנית הישנה עד ליום 1.10.2021.


כתבות רלוונטיות:

  1. אושר נוהל ימי השתלמות לממונה בטיחות, 30.5.2021
  2. עדכון נוהל ימי השתלמות לממונה בטיחות, 12.4.2021
  3. בוטלה חובת חידוש כשירות לממוני בטיחות, 31.12.2021
  4. חדש: טופס דיווח דיגיטלי על ימי השתלמות, 15.11.2020
  5. מנוע חיפוש נותני שירות במשרד העבודה, 26.3.2020
  6. עדכון לנוהל הכשרה וקורסים בתחום הבטיחות, 16.08.2020

תוספת של 25 שעות – 12 מתוכן לניהול סיכונים

בשל הרחבת פרק ניהול סיכונים ב-12 שעות, מספר שעות תוכנית הלימודים של ממוני בטיחות עלתה מ-291 שעות ל-316 שעות. גם בתחומי גהות ורפואה תעסוקתית, בטיחות חשמל, בטיחות בבנייה וחקלאות נוספו שעות בשל פערים שזוהו בין תוכנית הלימודים למצב בשטח.

גם שעות הסיורים בשטח הורחבו לאחר התייעצות עם נציגי מוסדות ההכשרה שהביעו צורך בכך. במקביל, הופחתו 10 שעות מנושאים אחרים, מחציתן מפרק סדנת ההכנה לפרויקט הגמר. כמו כן, התוכנית נהייתה מפורטת יותר וכעת היא כוללת 108 נושאי לימוד.

הרחבת פרק ניהול הסיכונים נועדה לאפשר לממוני בטיחות בוגרי הקורס לכתוב תכנית ניהול סיכונים. כיום, כדי לכתוב תכנית כזו, על ממוני הבטיחות בוגרי הקורס לעבור השתלמות נוספת ונפרדת, אף היא בהיקף של 32 שעות. במצב החדש, תכני ההשתלמות ישולבו לתוך פרק ניהול הסיכונים של הקורס ויאפשרו לבוגריו לכתוב תכנית ניהול סיכונים מיד עם סיום הקורס, וללא תלות בביצוע השתלמות נוספת.

תוכנית ההשתלמות הנפרדת לא נסגרת בשלב זה, בין היתר כדי לאפשר למי שכבר ביצעו את הקורס במתכונתו הקודמת להשלים את ההשתלמות.

מספר מבחני הביניים הנדרש בתוכנית עלה משניים לשלושה, והשלב בו יבוצעו במהלך הקורס נקבע בצורה ברורה. בנוסף לכך, תתווסף בחינה בניהול סיכונים בשל הרחבת הפרק.

חיסכון של 500 ₪ לשנה

אמנם הרחבת תוכנית הלימודים ב-25 שעות מעלה גם את שכר הלימוד בכ-1000 ₪ נוספים, אך מסכום זה יתקזז סכום של כ-1500 ₪ בגין ההשתלמות בניהול סיכונים שלא תידרש יותר.

החיסכון של ממונה הבטיחות במצב החדש יהיה של כ-500 ₪ בשנה. לפני מסמך ה-RIA (הערכת השפעת עדכון הרגולציה) של משרד העבודה, מספר מבצעי ההשתלמות עמד בשנים 2020-2019 על ממוצע של 953, ולכן מדובר בחיסכון כולל לציבור של כ-476,500 ₪ בשנה.

ביטול המגבלה של עד 20% בעלי אישור חריג בקורס

עוד שינוי שנכנס לתוקף בעדכון הנוכחי נוגע למגבלת 20% בעלי אישור חריג. בעקבות הערות ציבור שהתקבלו בעניין, מינהל הבטיחות בחן ומצא כי המגבלה אינה מוצדקת וביטל אותה. להירשם לקורס ממונה על הבטיחות, נדרש המועמד לעמוד בתנאי סף מסוימים בתחומי השכלה וניסיון. לצד תנאי סף אלה, קיימת רשימת מקצועות שווי ערך ממונים על הבטיחות, המאפשרת גם לבעלי השכלה שאינה הנדסית, טכנית או טכנולוגית להתקבל לקורס – אך עד כה שיעור החריגים עמד על מקסימום 20%.

חלק מהערות הציבור התקבלו

כאמור, חלק מהערות הציבור שהתקבלו נגעו למגבלת 20% של בעלי אישור חריג לקבלה לקורס.

מנגד, מינהל הבטיחות דחה מספר הערות, ביניהן הבקשה לשנות את אופן הסמכת ממוני הבטיחות ולערוך מבחן בכתב במקום מבחן בעל פה. בתגובתו הסביר המינהל כי הוא מתנגד להחלשת משקלה של ועדת הסמכה. לוועדת ההסמכה (הבחינה בע"פ(  חשיבות קריטית, לדבריו. היא מאפשרת לעמוד על אופן החשיבה והניתוח של המועמד, תגובותיו מול מקרים פרטניים, כושר הביטוי שלו ועוד. מבחן בכתב עם מאגר שאלות סגור קל משמעותית,  בין היתר מכיוון שהשאלות ממוחזרות ועד מהרה יוכרו כולן על ידי הנבחנים.

הערה אחרת שנדחתה נגעה לצורך בהכפלת הלימוד על ציוד מגן אישי. המינהל השיב כי הניסיון מראה ש-4 השעות המוקצות לכך מספיקות.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה