המשרד להגנת הסביבה האירופאי, European Environment Agency (EEA), פרסם לאחרונה דו"ח איכות אויר תקופתי. יחד עם הדו"ח פורסם ראיון עם אלברטו גונזלס אורטיז [Alberto González Ortiz], מומחה איכות אוויר של ה EEA, המציג את עיקרי הדו"ח.
היות ומדיניות המשרד להגנת הסביבה בישראל מבוססת על המדיניות האירופאית בהרבה תחומים, מומלץ להכיר את הדברים.
לפי ה- EEA, זיהום האוויר נותר הסיכון הסביבתי-בריאותי הבודד המשמעותי ביותר באירופה. המומחה האירופאי, אורטיז, הסביר שלמרות שריכוזים של זיהום אוויר ברחבי אירופה ממשיכים להשתפר, עדיין רואים השפעות משמעותיות על בריאות הציבור. כדוגמא, מביא אורטיז את המזהם "חומר חלקיקי מרחף PM2.5 " שהיה אחראי לכ- 467,000 מקרי מוות מוקדמים ברחבי 41 מדינות אירופאיות בשנת 2013.
הנושא של זיהום האוויר מתחבורה מעסיק בשנה האחרונה ביתר שאת את המשרד להגנת הסביבה בישראל. מסתבר כי גם באיחוד האירופאי פליטות ענף התחבורה זוכות לתשומת לב מיוחדת. אורטיז ציין כי הדו"ח מדגיש את השפעת ענף התחבורה על זיהום האוויר ועל בריאות הציבור. לדבריו, התחבורה היא מקור פליטה עיקרי לדו תחמוצת החנקן (NO2), מזהם משמעותי הפוגע בבריאות. בנוסף, התחבורה היא מקור משמעותי לפליטה ראשונית של חלקיקים דק מרחפים PM2.5 הנפלטים כתוצאה משימוש בדלקים ושחיקת צמיגים ובלמים. אורטיז מוסיף כי לענף התחבורה השפעות סביבתיות נוספות מלבד זיהום אוויר, כגון מפגעי רעש, תרומה משמעותית לשינוי האקלים, תפיסת המרחב הציבורי ועוד.
לדברי אורטיז אמנם התחבורה הכרחית לתנועה בחיי היום-יום, אלא שההתניידות יכולה להיעשות בצורה יותר מקיימת ואכן ערים רבות ברחבי אירופה פועלות בנושא.
אורטיז גם התייחס לאמצעים בעזרתם מנטרים את איכות האוויר. לדבריו, רוב המידע אודות איכות האוויר נאסף באמצעות תחנות מדידה נייחות המופעלות על ידי רשויות מקומיות ולאומיות במדינות החברות באיחוד (כך גם בישראל). אלא שלאחרונה יש שימוש בטכנולוגיות חדשות מסביר אורטיז:
נתון מעניין המוצג בדו"ח וכדאי להכיר, הוא שיעור האוכלוסייה העירונית באירופה החשוף לריכוזי מזהמים מעל ערכי הסף של האיחוד האירופי וארגון הבריאות העולמי (WHO) בשנים 2012-2014. ניתן לראות כי כמעט בכל המזהמים המוצגים, יש חשיפה משמעותית של האוכלוסייה העירונית.
בדומה לאירופה, גם בישראל, המשרד להגנת הסביבה הציב את נושא זיהום אוויר בראש רשימת סדר העדיפויות שלו כסיכון הבריאותי-סביבתי מספר 1 ובאופן דומה, החל אצלנו תהליך ראשוני של הפניית משאבים לטובת הפחתת זיהום האוויר מתחבורה, לצד הפחתת זיהום אוויר מתעשיה וייצור חשמל.
על מנת לבחון את ההשפעות של טכנולוגיות ניטור איכות האוויר החדשות על השוק הישראלי, פנינו לחברת ניהול משאבי סביבה (אנווירומנג'ר), ממובילות התחום בארץ, שסיפרה לנו כי היא פועלת בשיתוף עם חברות הזנק (סטארטאפ), לפיתוח טכנולוגיות לניטור פרמטרים סביבתיים, לרבות מטאורולוגיה ואיכות אוויר, טמפרטורה, לחות, מהירות רוח וחלקיקים, ברמת נאנוגרם ו-מיקרוגרם, וכן ספציפיקציה של חלקיקים, בעזרת טכנולוגיות מתקדמות לחישה מרחוק, ושימוש בתשתיות קיימות לניטור איכות האוויר באזורים אורבניים.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "בישראל מתמודדים עם אתגרי איכות אוויר הדומים לאתגרים באירופה. בשנת 2015 נמדדו חריגות מהתקן לחנקן דו חמצני (הזהה לתקן האירופי) ב- 9 מתוך 12 תחנות ניטור אוויר הממוקמות בסמוך לצירי תנועה במטרופולינים בישראל. ארגוני ה- OECD וה - WHO , מעריכים כי בישראל ישנם כ 2,500 מקרי מוות מוקדמים הקשורים לחשיפה לזיהום אוויר ובעיקר לחלקיקים נשימים. בהתאם, המשרד פועל גם בכלים הנהוגים באירופה להתקנת מסנני חלקיקים על רכבי דיזל מזהמים, לעידוד אוטובוסים חשמליים ומוניות היברידיות ולצמצום השימוש ברכב פרטי."
-------
קישורים רלוונטיים