ריבוי גופים בחוק האריזות? מחלוקת בין אבי גבאי לדרג המקצועי
כתבה ששודרה בערוץ 10 עסקה בבעיות שעולות לכאורה מכך שתמיר הוא תאגיד מיחזור האריזות היחידי המוכר על ידי המשרד להגנת הסביבה | אבי גבאי: "אני רוצה תחרות"
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 18/1/2016

כתבה ששודרה בחדשות ערוץ 10 לפני כשבוע, עסקה בבעיות הקיימות לכאורה ביישום חוק האריזות. בכתבה הדגישו את העובדה שישנו רק גוף אחד שקיבל אישור מהמשרד להגנת הסביבה כגוף מוכר ליישום חוק האריזות, תאגיד מיחזור האריזות תמיר, הנשלט על ידי יצרני המזון הגדולים בישראל. בכתבה נטען כי מצב זה מביא לכך שמחירי המיחזור (אותם משלמים היצרנים והיבואנים לתמיר) גבוהים ושנתוני המכירות המפורטים של כל יצרני המזון בישראל, החייבים בדיווח לתמיר לפי חוק האריזות, נאספים במערכת אחת הנשלטת על ידי אותם יצרנים גדולים.

אבי גבאי, השר להגנת הסביבה, התראיין בכתבה ואמר: "זה לא סוד שהדרג המקצועי במשרד חושב שאין צורך בהכנסת מתחרים לנושא האריזות ואני וגם המנכ"ל חושבים אחרת. אנחנו כרגע מנסים לקדם כניסה של לפחות אחד או שניים שיתחרו ב"תמיר". אנחנו רוצים תחרות". עוד הוא הוסיף: "לצערי כתוצאה מהחוק עד היום לא גדלנו באמת בצורה משמעותית בהיקפי המיחזור ואם אנחנו רואים שזה המצב אז צריך לתקן על מנת שכן נגדל בהיקפי המיחזור. וזאת בדיוק המטרה של פתיחת השוק לתחרות".

תאגיד תמיר מסר בתגובה: "תמיר פועלת כגוף מוכר החל מה – 2012 ועומדת ביעדים שקבע החוק במשך כל שנות פעילותה. תמיר פועלת ע"פ תנאי ההכרה שקבע המשרד להגנת הסביבה וע"פ התנאים שקבע הממונה על ההגבלים העיסקיים. הנתונים שנדרשים היצרנים והיבואנים לדווח לתמיר הינם נתונים הקבועים בחוק ונדרשים לשם קיום חובות היצרנים בחוק האריזות. הדיווחים משמשים את תמיר לצורך קיום חובותיה והם נשמרים ומאובטחים כנדרש. לתמיר אין התנגדות לכניסתם של גופים מוכרים נוספים לפעולה תחת הסדרה מתאימה אשר תמנע פגיעה ביישום חוק האריזות".

מאדם טבע ודין נמסר: "חוק האריזות הישראלי מבוסס על מודלים שפועלים באירופה, שם ריבוי גופים אינו מקובל אלא דווקא פעילות של תאגיד יחיד. במדינות שבהן התאפשרה כניסת גופים נוספים מדובר היה במערכות איסוף ומיחזור ותיקות ומבוססות שפעלו בהצלחה במשך שנים ארוכות. ההכרה בגופים נוספים לוותה בפיתוח מנגנוני בקרה ייעודיים לצורך ניהול התחרות ומניעת כשלי שוק. נכון להיום, הרגולציה בישראל איננה כוללת את המנגנונים הנהוגים באירופה שמטרתם לייצר תנאי תחרות נכונים והיא איננה ערוכה לפעילות של מספר גופים. לכן, כל עוד נותר החוק במתכונתו הנוכחית הכרה בגוף נוסף תהא בלתי אחראית. על המשרד להגנת הסביבה לפעול בנחישות על מנת שכלל היצרנים והיבואנים המחויבים בחוק ימלאו את חובתם ויתקשרו עם גוף מוכר. זהו המפתח להצלחת חוק האריזות בישראל". 

-----------

קישורים רלוונטיים:

  1. "אנחנו לא רוצים שייכנס גוף חדש ויחרב לנו את הישגי חוק האריזות", 13.12.2015
  2. האם יבואנים ויצרנים שהתקשרו עם תמיר הם פראיירים, 28.06.2015
  3. חובת הדיווח בחוק האריזות: "אני מוכן לשלם פי 10, רק לא לדווח", 5.07.2015
  4. אבי גבאי: צריך לייצר תחרות בחוק האריזות, כך ש"תמיר" לא תהיה מונופול, 02.11.2015
  5. פסולת אריזות | infospot

גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אריזות:

תגיות: חוק האריזות , תאגיד תמיר , פסולת אריזות , אבי גבאי ,