המשרד להגנת הסביבה מדווח, כי נודע לו שחברת פלאפון פרסמה הודעה למכירת פסולת חשמלית ואלקטרונית, כולל ארונות ואנטנות מהמרכז הלוגיסטי שלה, לכאורה שלא כחוק. בעקבות פניית המשרד ביטלה החברה את מכירת הציוד. אגב, לפני כשנה פרסמנו כתבה על מקרה דומה שארע בחברת בזק, שהיא גם חברת האם של פלאפון.
גם המקרה של בזק מלפני שנה וגם המקרה הנוכחי של פלאפון מבוססים ככל הנראה על אותה מחלוקת משפטית עם המשרד להגנ"ס – סביב הנושא של הגדרת פסולת אלקטרונית. תכף נסביר.
נזכיר, כי עסקים שברשותם פסולת אלקטרונית מחויבים להתקשר עם אחד משני גופי היישום המוכרים, אקומיוניטי או מ.א.י, ללא תמורה כספית, שדואגים לאיסוף הפסולת האלקטרונית ודואגים למחזר אותה בהתאם לחוק פסולת אלקטרונית.
ישנם עסקים שלא פועלים כשורה ומוכרים באופן עצמאי את הפסולת האלקטרונית לקבלני איסוף שלא נמצאים תחת פיקוח. חלק מהפסולת מגיע דרך קבלני האיסוף לשטחים שם חלק מהפסולת נשרפת בצורה פיראטית לחילוץ מתכות תוך כדי גרימת זיהום קרקע ומי תהום וזיהום אוויר.
מעבר לנזק הסביבתי ולחשיפה המשפטית והסיכון לקבלת קנס בגין אי ציות לחוק, התנהלות זו פוגעת במפעלי המיחזור בישראל הפועלים בשוק קטן ומייקרת את מאמצי המיחזור של גופי היישום המוכרים המחויבים ליעדי מיחזור מדי שנה.
חברות התקשורת הגדולות מחזיקות בהיקפים גדולים של ציוד אלקטרוני ויכולות להרוויח עשרות אלפי שקלים (לפחות) ממכירתם כציוד משומש בניגוד למסירתם ללא תמורה כפסולת אלקטרונית לגופי היישום המוכרים. סביר להניח שחברות בסדר גודל של בזק ופלאפון מכירות היטב את נוסח חוק פסולת אלקטרונית ומבירור שערכנו מסתבר כי פלאפון אכן מצייתת לחוק והיא חתומה עם גוף היישום המוכר אקומיוניטי ומוסרת לו את הפסולת האלקטרונית שברשותה.
אם כן, מה הסיפור? הציוד האלקטרוני המוזכר בכתבה הוא ארונות תקשורת ואנטנות. סביר להניח כי חברת פלאפון טוענת כי ארונות התקשורת והאנטנות שלה אינן פסולת אלקטרונית אלא ציוד תקין שהיא מחליפה מסיבה כלשהיא (התקדמות טכנולוגית, שינויי נדל"ן וכו') וכי ניתן להשתמש בו ולכן לא נופל תחת ההגדרה של 'פסולת אלקטרונית' לפי החוק.
האם מחשב או מסך או טלפון סלולרי או קומקום חשמלי שנמסרו לגוף אחר מסיבה כלשהיא בעודם תקינים אינם נחשבים לפסולת אלקטרונית וניתן למכור אותם? ההגדרה של פסולת אלקטרונית בחוק לא מספיק בהירה בנקודה זו.
אם פריט משומש נמכר לטובת שימוש חוזר, כמוצר יד שנייה, לא רק שלא מדובר בפסולת אלקטרונית אלא שזו החלופה העדיפה מבחינה סביבתית. איפה הבעיה מתחילה? כשהקונה של המוצר המשומש מתייחס למוצר שהוא קנה כפסולת אלקטרונית ומטפל בה באופן פיראטי. האם האחריות היא על המוכר? על הקונה? כיצד ניתן לפקח על כך? אלה שאלות שלמיטב ידיעתנו עדיין ללא מענה חד משמעי ונראה כי הן עומדות בבסיס המקרה של המכירה של הציוד של פלאפון.
ההגדרה בחוק לפסולת אלקטרונית: "ציוד חשמלי ואלקטרוני וכן כל רכיב של ציוד חשמלי ואלקטרוני וחומר מתכלה שהוא חלק מציוד חשמלי ואלקטרוני, שהושלכו או שהמחזיק בהם מתכוון להשליכם, או שהוא נדרש להשליכם לפי דין".
אף על פי כן, בסעיף 5 (א) (3) לחוק הפסולת האלקטרונית העוסק בהנחיות דיווח של יבואנים ויצרנים של ציוד אלקטרוני למשרד להגנ"ס, מצוין כי עליהם לדווח על מספר פריטי הציוד האלקטרוני שנעשו בהם שימוש חוזר או הכנה לשימוש חוזר וגם לנהל רישום ופירוט של סוגי הפריטים, משקלם וקבוצות הסיווג שאליהן הם שייכים, שם האדם שלו נמכרו או הועברו, מענו, ומספר תעודת הזהות או מספר התאגיד.
אם כן, מדוע פלאפון ביטלה את המכירה של הציוד האלקטרוני, אם היא סבורה כי לא מדובר בפסולת אלקטרונית על פי הגדרת החוק? ככל הנראה המכירה נדחתה עד לבירור מקצועי של העניין מול המשרד להגנ"ס מתוך רצון שלא להיכנס לעימות ישיר עם מנגנוני האכיפה של המשרד להגנ"ס – שעד שלא יפרסם הבהרה מפורשת לנושא זה על פי חוק – ימשיך כנראה להיתקל ולהידרש למקרים דומים.
תגובת חברת פלאפון: "פלאפון קיבלה את פניית המשרד להגנת הסביבה ומבקשת להבהיר שלא התבצעה מכירת פסולת. פלאפון פועלת ותפעל על פי החוק."
-------------
קישורים רלוונטיים:
גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
אקומיוניטי (גוף יישום מוכר) |
צחי עין גל | 072-3712251 | ecommun@infospot.co.il |
מאי | אמנון שחרור | 077-5001090 | mai@infospot.co.il |
ערנות (מלווה ביישום החוק) |
ערן בושארי | 072-3713040 | eranut@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>>> |