החשב הכללי של משרד האוצר פרסם מכרז מסגרת לרכישת כלי רכב שמשמשים את הצי הממשלתי, שכולל לראשונה פנייה ליבואני רכב להגיש הצעות ל-75 כלי רכב חשמליים שעתידים לשמש כניידות סיור של המשטרה וגופים נוספים במסגרת פיילוט.
הרכבים המבוקשים הם סופר מיני, הצ'בק משפחתית ורכבי פנאי-שטח. הם עתידים לשמש את מינהל הרכב הממשלתי, משטרת ישראל, שב"ס, רשות כבאות ארצית, משרד הביטחון ויחידות נלוות.
את ההצעות יש להגיש עד לתאריך 28.11.2021.
כתבות רלוונטיות:
בימים אלה משרד האוצר פרסם מכרז מסגרת בשיטה חדשה שמאפשרת גם התקשרויות לטווח קצר במה שנוגע לצי הרכב הממשלתי. כך, כלל יבואני הרכב הישראלים יוכלו לשמש כספקים של מינהל הרכב הממשלתי.
גם הליך בחירת הספקים באמצעות תימחורים צפוי להיות מהיר וקצר מעתה וגם משך ההתקשרויות יילכו ויהיו קצרות יותר בהתאם לצורך, לשינויים התכופים בשוק הרכב ולטכנולוגיות השונות.
לפי משרד האוצר, שינוי שיטת המכרזים צפוי להביא להתייעלות ולחיסכון הן בהיבט הכספי הן בהיבט הסביבתי, וזאת בשונה מהשיטה שהייתה נהוגה בעבר, של מכרזים ארוכי טווח, לרכישת כלי רכב ממשלתיים.
הצי הממשלתי מונה כ-15,000 רכבים, וביניהם רכבי משטרה, כבאות, שב״ס ומשרדי הממשלה השונים.
כעת משרד האוצר מפרסם בקשה לקבל הצעות לרכישת כלי רכב חשמליים חדשים שישמשו את המשטרה וגורמים נוספים. הרכבים המבוקשים הם 20 כלי רכב סופר מיני, 30 כלי רכב במרכב צ'בק משפחתית ו-25 כלי רכב במרכב פנאי שטח. אומדן הנסיעה המשוער לשנה של כל 75 המכוניות המבוקשות הוא 40,000 קילומטר.
לפני מספר חודשים פרסם המשרד להגנת הסביבה דוח שהציג את העלויות החיצוניות של הפליטות לאוויר מכלל המקורות בישראל בשנת 2018. לפי הדוח, ענף התחבורה נמצא בראש הרשימה מבחינת האחראיות לעלויות חיצוניות מפליטת מזהמים. 38% מהעלויות החיצוניות בשנת 2018 נבעו מענף זה.
לעומת מגזרי התעשייה וייצור החשמל שלפי הצפי הורידו בכמות הפליטות בשנים 2020-2019, ככל הנראה ענף התחבורה נשאר במקום או אף הגדיל את הפליטות בהתאם לגידול באוכלוסייה.
המשרד להגנ"ס יזם תוכנית למעבר לתחבורה חשמלית. במסגרתה כל אוטובוס עירוני חדש יחויב להיות ללא פליטת מזהמים החל מ-2025. כמו כן, כל רכב קל המיובא לישראל יחויב להיות מאופס פליטות החל מ-2030. זאת לצד רכש כלי רכב חשמליים בממשלה והשקעה בתשתיות טעינה.
יישום התוכנית יחסוך בשנת 2030 כ-970 מיליון שקל (מתוכם כ-630 מיליון שקל בעלויות חיצוניות של פליטת גזי חממה), וסכום הולך ועולה בכל שנה לפי קצב יישום התוכנית. חישוב זה מתבסס על מעבר לרכבים חשמליים בהיקף של 25% ב-2030 (לעומת פחות מ-1% כיום).
החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "פרסום מכרז המסגרת וכך גם הפיילוט לניידות חשמליות, מהווים מהפיכה של ממש בפעילות הרכב הממשלתי והגמישות בתחום, שצפויה להביא לצמצום הוצאות הממשלה על רכבים ושיפור רמת השירות לעובדים. כמו כן, לראשונה, מתפרסם תיחור לרכישת כלי רכב חשמליים, מתוך מהלך כולל להחלפת רכבי הנוסעים בצי הרכב הממשלתי ברכבים בהנעה אלטרנטיבית".
סגן החשב הכללי וראש חטיבת נכסים ולוגיסטיקה, עוזי שר: "המעבר לשיטת המכרזים החדשה תקצר זמני תגובה ותגדיל את ייצוג היבואנים השונים בצי הרכב הממשלתי".
---
מסמכים רלוונטיים: