59 מיליון ₪ לרכישת אוטובוסים חשמליים
המשרד להגנת הסביבה יתמוך כספית ברכישת 220 אוטובוסים חשמליים נקיים שייכנסו לשימוש ב-9 ערים
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 12/5/2021

המשרד להגנת הסביבה הודיע כי יעניק תמיכה לחברות התחבורה הציבורית ברכישת 220 אוטובוסים חשמליים חדשים ללא זיהום. גובה התמיכה יעמוד על 59 מיליון ₪. השקעת המשרד היא חלק ממהלך גדול יותר לחשמול התחבורה הציבורית בישראל שנועד להתמודד עם משבר האקלים.

9 ערים ייהנו מהאוטובוסים החדשים: חיפה, ראשון לציון, אילת, יבנה, אשדוד, פתח תקווה, בני ברק, רמת גן ותל אביב.


כתבות רלוונטיות:

  1. העברת הרכבים הכבדים בישראל מסולר לחשמל, 25.1.2021
  2. תוכנית להפחתת זיהום אוויר בתחנה המרכזית בתל אביב, 18.11.2020
  3. 275 מיליון ₪ הביאו להפחתת 25% מפליטות הרכב, 22.06.2020
  4. ירידה של 30% בפליטת חלקיקי דיזל מסרטנים מרכב הכבד, 22.07.2018
  5. מידע נוסף על זיהום אוויר מתחבורה | infospot

בדרך לחשמול מלא של התחבורה הציבורית

נכון לסוף שנת 2019, בישראל יש רק 78 אוטובוסים חשמליים מתוך כ-5,000 אוטובוסים עירוניים. כחלק מהיעדים הלאומיים להתמודדות עם משבר האקלים וצמצום זיהום האוויר, המשרד להגנת הסביבה הציב יעד לחשמול התחבורה הציבורית בישראל, לפיו משנת 2025 כל אוטובוס חדש שיירכש בתחבורה הציבורית יהיה חשמלי. כך יוחלפו האוטובוסים בהדרגה עד שבשנת 2034 כל האוטובוסים העירוניים יהיו חשמליים. התועלת המשקית הצפויה מהמהלך – 1.35 מיליארד ₪ לעומת המשך השימוש באוטובוסי דיזל.

כדי לקדם מטרה זו המשרד להגנ"ס השקיע בעבר כ-27 מיליון ₪ בסיוע לרכישת כ-80 אוטובוסים חשמליים עירוניים, וכעת הוא יותר ממכפיל את ההשקעה ומתכוון להעניק תמיכה כספית (בכפוף לערבויות) בגובה 59.2 מיליון ₪. לפי תוכנית שהציג המשרד בתחילת השנה, הוא צפוי להשקיע ברכישת אוטובוסים נקיים עוד כ-24 מיליון ₪ עד שנת 2023 וכן בתשתיות טעינה – 200 מיליון ₪.

החברות שיזכו לתמיכה הנוכחית הן אגד, דן, אפיקים, סופרבוס והמועצה האזורית חבל אילות. האוטובוסים הראשונים צפויים להיכנס לפעילות בשנת 2021, כאשר כל האוטובוסים במסגרת תמיכה זו ייכנסו לשירות עד לסוף המחצית הראשונה של שנת 2022. לראשונה ייכנסו לשירות גם אוטובוסים מפרקיים, אוטובוסים בין-עירוניים ואוטובוסים זעירים המונעים בחשמל.

לדברי המשרד, ענף התחבורה הוא המקור העיקרי לזיהום אוויר ולמפגעי רעש בסביבה העירונית, והוא אף האחראי הישיר לכ-20% מפליטת גזי החממה הגורמים למשבר האקלים. בישראל נכון להיום, אוטובוסים מונעי דיזל פולטים כ-16% מסך תחמוצות החנקן וכ-7% מסך חלקיקי הפיח מכלי רכב, אף שאוטובוסים מסוג זה מהווים פחות מ-1% מסך כלי הרכב הכולל.

לפיכך, צמצום השימוש ברכבי דיזל בערים ובפרט המעבר לאוטובוסים חשמליים הוא האמצעי היעיל ביותר להפחתת חשיפת האוכלוסייה לזיהום האוויר. המעבר לאוטובוסים חשמליים ישפר את איכות החיים בערים, יצמצם את מפגעי הרעש, ישפר את תדמית התחבורה הציבורית, יצמצם את התלות בנפט המיובא ויקל על הליכי התכנון למתקני תחבורה ציבורית חדשים.

הפחתה של 74% בפליטת חלקיקים מסרטנים מרכב כבד

כפי שפרסמנו לפני מספר חודשים, בעקבות הוראות לצמצום זיהום אוויר מציי רכב כבד שנכנסו לתוקף בשנת 2014, נרשמה ירידה של 74% בפליטת חלקיקי דיזל נשימים ומסרטנים מכלל ציי הרכב הכבד בשנת 2019. מדובר בשיפור של 10% בצמצום הפליטות לעומת שנת 2018.

בשנת 2019, 287 כלי רכב כבדים הופעלו בהנעה חלופית, בעיקר חשמלית, בגז טבעי דחוס ובתערובת ביודיזל - (B)20)  עלייה של 55% לעומת שנת 2018. כמו כן, הותקנו כ-420 מסנני חלקיקים על אוטובוסים ומשאיות ישנים.

פירוט התמיכות לחברות

להלן פירוט של סכום התמיכה לכל חברת אוטובוסים, סוג וכמות האוטובוסים שיירכשו בסיועו והערים שייהנו מהאוטובוסים הנקיים:


להגדלה לחץ כאן

התייחסויות

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "במסגרת החזון שהגדרנו להפחתת זיהום האוויר במדינת ישראל וההתמודדות עם משבר האקלים, הצבנו יעד: החל משנת 2025, כלל האוטובוסים החדשים בתחבורה הציבורית העירונית יהיו חשמליים. אנו מקצים סכומים משמעותיים כדי לקדם את הנושא ולהוביל לשינוי באיכות האוויר בתוך הערים למען אזרחי ישראל".