לאחר ריבוי של תלונות תושבים על מפגעי ריח, רעש וזיהום אוויר באזור התחנה המרכזית בדרום תל אביב, ובעקבות ניטור איכות אוויר שהצביע על ריכוז חנקן דו חמצני הגבוה בכ- 30% מהמותר בחוק, והמשרד להגנת הסביבה הודיע כי הוא מגבש תוכנית להפחתת המפגעים הסביבתיים בתחנה המרכזית.
כתבות רלוונטיות:
בניטור איכות אוויר שביצע המשרד להגנת הסביבה ברחוב לוינסקי בשנת 2019, נמצא ריכוז חנקן דו-חמצני [NOx] הגבוה בכ-30% מערך הסביבה המותר לפי החוק. בשנה זו נמדדו בתחנת הניטור גם 27 חריגות יממתיות מערך הסביבה לחלקיקים נשימים עדינים [PM2.5] (לעומת 18 חריגות מותרות בשנה).
חלק משמעותי מזיהום האוויר המדובר נגרם כתוצאה מפעילות התחנה המרכזית בסמוך. אך האוטובוסים ומוניות השירות לא גורמים רק לזיהום אוויר, אלא גם למפגעי ריח ורעש שפוגעים באיכות החיים של תושבי האזור.
במשרד להגנ"ס מדגישים כי מלבד ההשפעות הבריאותיות והסביבתיות, איכות האוויר הירודה מונעת קידום תוכניות בינוי חדשות ופיתוח כלכלי באזור, ולכן יש תמריץ נוסף לטפל בנושא על מנת לסייע לפיתוח עירוני באזור.
לאור הסיבות שפורטו לעיל, המשרד להגנ"ס מגבש תוכנית לצמצום זיהום האוויר ומטרדי הרעש והריח באזור התחנה המרכזית בתל אביב. כדי לחזק את תוקף התוכנית, השרה להגנ"ס גילה גמליאל, הנחתה את אנשי המשרד לגבש הצעת מחליטים לממשלה.
בהצעת המחליטים מוצע להקים צוות עבודה בין-משרדי אשר יגבש תכנית פעולה הכוללת צעדים אופרטיביים. התוכנית תגובש לאחר התייעצות עם העירייה, ארגוני סביבה והתושבים, ותוגש ממשלה בתוך 60 יום. בין היתר, הצוות יבחן העתקה חלקית או מלאה של פעילות התחנה המרכזית לאתר אחר, וגם חשמול מואץ של קווי התחבורה הציבורית הפועלים באזור.
בסיורים שערכו נציגי המשרד להגנ"ס באזור התחנה המרכזית נמצא כי אחד מגורמי הזיהום המשמעותיים הוא אוטובוסים ומוניות שירות החונים כאשר הם מונעים.
בתקנה 72א לתקנות התעבורה 1961, נקבע איסור על התנעת אוטובוס חונה, אך התקנה לא מתייחסת למוניות שירות, למרות שהן מונעות בדיזל שגורם לזיהום אוויר גדול מאשר בנזין.
לכן, המשרד להגנ"ס מציע לתקן את התקנה ולהחיל את האיסור על הפעלת מנוע בחנייה, גם על מוניות שירות.
בנוסף לכך, המשרד להגנ"ס פנה לאחרונה למנכ"לי חברות אוטובוסים, והתריע בפניהם כי בקרוב יבוצעו פעולות פיקוח ואכיפה בנושא של הדממת מנועים של אוטובוסים בחניה.
מרבית האוטובוסים בישראל מונעים בדיזל, שפולט חומרים מסרטנים וגורם למגוון מחלות לב וריאה. לכן המשרד להגנ"ס פועל להגברת השימוש באוטובוסים חשמליים, בשאיפה שהחל משנת 2025 כל אוטובוס עירוני חדש בישראל יהיה חשמלי.
כחלק ממדיניות זו, המשרד תמך בחברות תחבורה ציבורית ברכישת אוטובוסים חשמליים בהיקף של כ-27 מיליון ₪, שהובילו לרכישת 80 אוטובוסים חשמליים בישראל.
לאחרונה, המשרד פרסם קול קורא נוסף לתמיכה ברכישת כ- 200 אוטובוסים חשמליים נוספים, בהיקף תמיכה של כ- 47 מיליון ₪.
השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "דרום תל אביב לא יכולה להיות החצר האחורית של מדינת ישראל – גם בתחומי הסביבה ואיכות האוויר. אין סיבה מוצדקת לכך שתושבי דרום תל-אביב יסבלו מזיהום אוויר גבוה המסכן את בריאותם, ועלינו לקחת אחריות ולנקוט בצעדים לצמצום הזיהום באזור, למען בריאות התושבים"
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
איירלאב - בדיקות אוויר | אהוד רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |