משנת 2025 רק אוטובוסים חשמליים בישראל
פורסמו נתוני היישום של ההוראות לצמצום זיהום אוויר מציי רכב כבד. ירידה של 64% בפליטות מאז 2014. קנסות של מיליון ₪ ל-14 ציי רכב. איזה חברה בעלת הצי המזהם ביותר?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 12/11/2019

פורסמו נתוני השנה החמישית (2018) ליישום ההוראות לצמצום זיהום האוויר מציי רכב כבד ודירוג ציי הרכב הגדולים לפי רמת הזיהום שלהם.   

לפי הדיווח של המשרד להגנת הסביבה, בעקבות יישום ההוראות צומצמה בשנת 2018 פליטת החלקיקים הממוצעת מכלל ציי הרכב הכבד ב-64% ביחס לשנת 2014, שנת תחילת יישום ההוראות לצמצום הפליטות.

דירוג ציי הרכב הכבד המזהמים

מהדיווח עולה, כי בעלוֹת ציי הרכב הכבד עם פליטת המזהמים הממוצעת לרכב הגבוהה ביותר בישראל לשנת 2018 הן "דן בצפון" (99 כלי רכב כבד), "ברמן" (91 כלי רכב כבד), "אגד" (2,948 כלי רכב כבד) ו"נטו מלנידה" (136 כלי רכב כבד). עוד עולה כי רוב החברות עמדו בהוראה המחייבת שהוציא המשרד להגנת הסביבה, שלפיה עד ינואר 2018 יופחת ערך היעד לפליטה ממוצעת ל-0.03 גרם חלקיקים לק"מ נסיעה מכלל הצי.

עוד עולה מהדוח כי בשנת 2018 רק 5% מכלי הרכב היו מזהמים. מדובר בהפחתה של 76% ביחס לשנת 2014 וירידה של 31% לעומת 2017. על פי ההוראות, עד לסוף שנת 2020 לא צפויים לפעול כלל כלי רכב מזהמים בציי הרכב.


 כתבות רלוונטיות לנושא:

  1. ירידה של 30% בפליטת חלקיקי דיזל מציי רכב כבד, 22.07.2018
  2. ציי הרכב הכבד המזהמים ביותר לשנת 2016, 18.07.2017
  3. פרשת דיזילגייט: מנכ"ל אאודי נעצר, 21.06.2018
  4. קמפיין: "חשיפה לרכב דיזל ישן מקצרת את החיים", 12.03.2018
  5. הושק אזור 'אוויר נקי' בחיפה, 05.02.2018
  6. מידע נוסף על זיהום אוויר מתחבורה | infospot

הליכים נגד 14 ציי רכב כבד על הפרת ההוראות

המשרד להגנת הסביבה מציין כי הוא מנהל הליכים להטלת קנסות מול 14 ציי רכב כבד. גובה הקנס המוטל בגין הפרה אחת מתוך ההוראות לפי חוק אוויר נקי עומד על כ-900 אלף ₪. עד כה, חברת אגד הסעים שילמה 1.6 מיליון ₪, וחברת קווים תחבורה ציבורית שילמה 680 אלף ₪ בגין הפרות. מול החברות הנוספות שהפרו את הוראות החוק מתקיים הליך אכיפה.

ההוראות לצמצום זיהום אוויר מציי כלי רכב כבדים

ההוראות חלות על ציי רכב המחזיקים מעל 100 רכבים כבדים ועל ציי משאיות אשפה הכוללות מעל 10 משאיות איסוף אשפה. בהתאם לכך, 46 ציי רכב כבד ועוד 33 ציי משאיות אשפה נדרשים ליישם את ההוראות, והם כוללים סה"כ כ-15 אלף כלי רכב כבדים, מתוכם כ-10,000 אוטובוסים וכ-5,000 משאיות שהם כ-24% מכלי הרכב הכבדים במדינה.

ההוראות דורשות מציי הרכב הכבד הרלוונטיים להחליף חלק מכלי הרכב הכבד לרכבים חדישים ופחות מזהמים, להתקין מסנני חלקיקים, להגדיל באופן הדרגתי את שיעור כלי הרכב הכבדים המבוססים על הנעה חלופית (חשמלי, ביודיזל וכו'), להעביר הדרכות נהיגה חסכונית בדלק לנהגים, לא להפעיל את המנוע של הרכב בעת חנייה, להפעיל מוקד טלפוני לפניות ציבור על רכבים מאותם ציי רכב הפולטים עשן שחור,ולרשום ולדווח על נתוני ציי הרכב למשרד להגנת הסביבה מדי שנה.

הנעה חלופית: חשמל וביודיזל

במסגרת ההוראות, ציי הרכב הכבד נדרשים להפעיל 2% מהרכבים עד 40 טון באמצעי הנעה חלופיים (חשמל או ביודיזל). ב-2018 הופעלו 158 כלי רכב בהנעה חלופית, בהם 118 אוטובוסים ו-40 משאיות. שיעור השימוש בהנעה חלופית גדל ב-43% (עלייה ב-68 כלי רכב) לעומת 2017.

טבלה: פילוח רכב כבד בהנעה חלופית נכון לסוף 2018

במהלך 2018 התקבלו יותר מ-1,000 תלונות ציבור בנושא עשן. מרבית כלי הרכב טופלו והיתר הושבתו עד לתיקון התקלות. מרבית התלונות מתייחסות לעשן הנפלט מאוטובוסים. 

מינואר 2021 תיאסר הפעלת רכבי דיזל מזהמים

במסגרת התוכנית הלאומית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה, החל מינואר 2020 ציי הרכב יידרשו להגדיל את כמות כלי הרכב הכבדים הפועלים באמצעי הנעה חלופיים ל 3% (במקום 2% נכון לסוף 2018). כמו כן, מינואר 2021 תיאסר הפעלת רכבי דיזל מזהמים מתקן יורו 3 ומטה.

משנת 2025 רק אוטובוסים חשמליים

לדברי המשרד להגנ"ס, בכוונתו לבחון בעתיד הרחבה והחמרה של ההוראות במטרה להפחית פליטות מזהמי אוויר וגזי חממה ולקדם טכנולוגיות הנעה מופחתות זיהום בשיעורים גבוהים יותר. בין היתר המשרד בוחן החלת הוראות על כלל חברות התחבורה הציבורית, שיחייבו לרכוש אוטובוסים עירוניים שאינם פולטים זיהום אוויר כלל (כגון אוטובוס חשמלי) משנת 2025

נזכיר כי המשרד להגנ"ס קבע בתקנות הגבלה על חידוש רישיון ברכבי דיזל כבדים ומזהמים – אלא אם התקינו מסנן. המשרד מציע מענקי גריטה בהיקף של עד 22 אלף ₪ לרכב ומסבסד התקנת מסננים בהיקף של עד 100% מעלות המסנן.

התייחסויות

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין: "זיהום אוויר מתחבורה הוא אחד מהאיומים השקטים הגדולים על בריאות וחיי אזרחי מדינת ישראל. בכל שנה מתים וחולים אלפי אנשים כתוצאה מחשיפה לזיהום מרכבי דיזל ישנים. בשנים האחרונות הכרזנו על מאבק בלתי מתפשר להפחתת זיהום אוויר חמור זה בסט נרחב של כלים, ותוך כדי הקצאת תקציבים משמעותיים. הנחישות שלנו בלחץ על ציי רכב גדולים להפסקת השימוש ברכבי דיזל ישנים היא חלק מתוכנית לאומית זאת, ואני שמח שהיא, עם שאר הפעולות שלנו, נותנת תוצאות ממשיות כבר באופן מיידי. נמשיך בדרך זאת בנחישות גם בעתיד, ועל ידי זה נציל חיים של מאות אזרחי מדינת ישראל".

----

מסמכים רלוונטיים:

  1. דוח סיכום פליטות ציי רכב כבד לשנת 2018, המשרד להגנ"ס
להמשך קריאת הכתבה המלאה