המשרד להגנת הסביבה: "הרבה יותר קל להיאבק מול התעשייה מאשר מול בעלי רכבים"
מנתוני פליטות מזהמים לאוויר לשנת 2014 שהוצגו בכנס זיהום אוויר, עולה כי ענפים כלל-אזרחיים דוגמת תחבורה, שימושים ביתיים וייצור חשמל הם המקור העיקרי לזיהום אוויר ולא ענף התעשייה כפי שנהוג לחשוב. מה ההסבר של המשרד להגנ"ס? מה צפוי באכיפה הסביבתית בשנה הקרובה? ומדוע משרדי ממשלה לא מיישמים בעצמם את מה שהם מטיפים לו?
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 02/8/2015

בכנס זיהום אוויר שהתקיים לפני שבועיים ביוזמת איגוד ערים איכות סביבה נפת אשקלון, הציג צור גלין, ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, את נתוני פליטות מזהמים לאוויר בישראל לשנת 2014 (הנתונים הינם ראשוניים וטרם עברו אישור סופי).

בנזן וחומרים אורגניים נדיפים: ענף התחבורה והמגזר הביתי מובילים

בפליטת המזהם "בנזן" [C6H6], חומר הנחשב כמסרטן, סקטור התחבורה מוביל ואחראי על 71% מהפליטות, אחריו תחנות הדלק אשר אחראיות ל-25% מהפליטות ולבסוף התעשייה האחראית ל-4% מהפליטות בלבד.

בפליטות חומרים אורגנים נדיפים [NMVOC's] השימושים הביתיים מהווים מקור ל-52% מהפליטות, תחנות הדלק אחראיות ל-18%, התעשייה ל-17% והתחבורה ל-9%.


*ניתן להגדיל בהקלקה

תחמוצות וחלקיקים נשימים: ענף החשמל מוביל

ענף החשמל הוא המקור העיקרי לשלושה מזהמים מהותיים: ייצור החשמל גורם ל-80% מפליטות תחמוצות הגופרית [SOx], לכ-63% מפליטות של תחמוצות חנקן [NOx] ול-39% מפליטות חלקיקים נשימים [PM 2.5]


*ניתן להגדיל בהקלקה

מהנתונים עולה כי תרומת ענף התעשייה לזיהום אוויר קטן מתרומת ענפים כלל-אזרחיים דוגמת תחבורה, שימושים ביתיים וייצור חשמל. זאת על אף שפעמים רבות נדמה כי דעת הקהל תופסת את התעשייה כמקור העיקרי לזיהום אוויר. הסבר חלקי ניתן למצוא בדברי גלין: "הרבה יותר קל להיאבק מול תעשייה מאשר מול בעלי הרכבים. בתעשיה יש 100-150 מפעלים שמעבירים להם דרישות, מתווכחים ובסוף מגיעים להסכמות והם (המפעלים) מתיישרים. מול 3 מיליון נהגי רכבים – הסיפור מורכב יותר".

צמצום פליטות זיהום אוויר מתחבורה

למרות הקושי שגלין מתאר בהפעלת רגולציה לצמצום פליטות מכלי תחבורה, המשרד להגנ"ס נוקט במספר צעדים:

  • בדיקות תקופתיות של כלי רכב במכוני רישוי.
  • חובת גילוי נתוני זיהום אוויר בפרסומות לרכב באמצעות הצגת " דירוג זיהום אוויר". לפני מספר חודשים דיווחנו על קנס סביבתי של 650,000 ₪ ליבואני רכב בגין עבירות אלה.
  • הוראות ל-28 ציי הרכב הגדולים בישראל, הכוללות בין היתר דיווח פליטות, התקנת מסנני פליטות והכשרה לנהיגה חסכונית. הוראות אלו מתייחסות לכ-10,000 כלי רכב כבדים, המהווים 60%-70% מהאוטובוסים ורק 20%-30% מהמשאיות, כך שישנם רכבים רבים שלא נכללים בהוראות אלו.
  • תקנות למניעת פליטות אדים מתחנות דלק.
  • מיסוי ירוק לרכבים.
  • ניסיון לקדם אזורים מופחתי פליטות בערים - Low emission zone.

צמצום פליטות זיהום אוויר מייצור אנרגיה (חשמל)

ענף ייצור החשמל הוא מקור הפליטה העיקרי למזהמים הבאים: תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית וחלקיקים נשימים בגודל PM2.5. גלין פירט את הצעדים בהם נוקט המשרד על מנת לצמצם את הפליטות האלה:

  • דרישה מחברת חשמל להסדיר את תחנות הכח הפחמיות (התקנת סולקנים ו-SCR).
  • התנגדות להקמת תחנת הכח הפחמיתD  באשקלון.
  • נוהל הפעלה מדורגת של תחנות כח המשתמשות בדלק נוזלי (סולר או מזוט) בהתאם לשיקולים סביבתיים.
  • התייעלות אנרגטית בתעשייה באמצעות היתרי פליטה.
  • קביעת יעד לאומי להתייעלות אנרגטית.
  • תמיכה בהקצאות לאנרגיות מתחדשות.
  • תמיכה בהתייעלות אנרגטית מצד היצרן.

בהקשר זה, ציין יו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה נפת אשקלון, ראש המועצה האזורית שפיר, אשר אברג'יל את דאגתו מהעיכוב בהתקנת הסולקנים בארובות רוטנברג של חברת החשמל באשקלון וכי בכוונתנו לעקוב אחר התקנתן ללא עיכובים נוספים. מ"מ מנהל האיגוד, קרן ארז, הוסיפה כי האיגוד משמש כממונה על תחנות הכח מתוקף הסמכת השר להגנת הסביבה והוא מבצע פיקוח על 6 תחנות כח הנמצאות בנפת אשקלון. 

אכיפה סביבתית בתחום זיהום אוויר

מהנתונים שהוצגו בכנס זיהום אוויר עולה כי מתוך 10 מקרי אכיפה סביבתית בתחום זיהום אוויר בשנים 2014-2015, 6 מקרים נוגעים לתחבורה ורק 2 לתעשייה. בחודשים האחרונים דיווחנו  על החמרת האכיפה הסביבתית כנגד מפעלים. גם נציג המשרד להגנ"ס, צור גלין, התייחס לנושא באמירה שנויה במחלוקת: "לצערי יש פחות מדי מקרי אכיפה של תעשייה ויותר מידי אכיפה של סרגלי איכות אוויר לרכבים ואני מקווה שנהפוך את היחס השנה".

מדוע משרדי הממשלה לא מבצעים רכש "ירוק" להפחתת זיהום אוויר?

בכנס עלתה שאלה מהקהל לגבי התייעלות פנימית של משרדי הממשלה בנושא פליטות מזהמים לאוויר, בין היתר על ידי הטמעת שיקולים סביבתיים בהחלטות רכש ממשלתיות (רכש ירוק) כמו שימוש ברכבים "ירוקים". גלין הסביר שהחלטות כאלה הן אינן בלעדיות למשרד להגנ"ס ותלויות בגופים ממשלתיים נוספים, כמו משרד התחבורה ומשרד האנרגיה, שלעתים נמצאים בעמדה מנוגדת. גלין פירט מדוע קשה לקדם נושאים שנמצאים במחלוקת בין משרדים: "אם יש מחלוקת בין 2 משרדי ממשלה, הפוסק הוא היועץ המשפטי לממשלה...אנחנו מנסים להגיע להבנות בלי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה כי במידה ופונים אליו, הוא צריך ללמוד את הנושא ופעמים רבות הוא לא פוסק לטובת אחד הצדדים אלא מורה להקים וועדה, תהליך ממושך שתוקע את ההתקדמות."

-----

קישורים רלוונטיים

  1. מצאי הפליטות בישראל 2013: מה חלקה של התעשייה? התחבורה? השימוש הביתי?, 31.12.2014
  2. מאחורי הקלעים של הסערה סביב זיהום האוויר בחיפה, 19.04.2015
  3. עמוד ראשי - זיהום אוויר

--------

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:

חברה איש קשר טלפון מייל
EnviroManager גיא פרנקל 072-3712245 envirom@infospot.co.il
איירלאב אודי רועה 054-9360352 airlab@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>
תגיות: זיהום אוויר , היתר פליטה לאוויר , דיווח פליטות , פליטות מזהמים ,