בכנס זיהום אוויר שהתקיים לפני שבועיים ביוזמת איגוד ערים איכות סביבה נפת אשקלון, הציג צור גלין, ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, את נתוני פליטות מזהמים לאוויר בישראל לשנת 2014 (הנתונים הינם ראשוניים וטרם עברו אישור סופי).
בפליטת המזהם "בנזן" [C6H6], חומר הנחשב כמסרטן, סקטור התחבורה מוביל ואחראי על 71% מהפליטות, אחריו תחנות הדלק אשר אחראיות ל-25% מהפליטות ולבסוף התעשייה האחראית ל-4% מהפליטות בלבד.
בפליטות חומרים אורגנים נדיפים [NMVOC's] השימושים הביתיים מהווים מקור ל-52% מהפליטות, תחנות הדלק אחראיות ל-18%, התעשייה ל-17% והתחבורה ל-9%.
ענף החשמל הוא המקור העיקרי לשלושה מזהמים מהותיים: ייצור החשמל גורם ל-80% מפליטות תחמוצות הגופרית [SOx], לכ-63% מפליטות של תחמוצות חנקן [NOx] ול-39% מפליטות חלקיקים נשימים [PM 2.5].
מהנתונים עולה כי תרומת ענף התעשייה לזיהום אוויר קטן מתרומת ענפים כלל-אזרחיים דוגמת תחבורה, שימושים ביתיים וייצור חשמל. זאת על אף שפעמים רבות נדמה כי דעת הקהל תופסת את התעשייה כמקור העיקרי לזיהום אוויר. הסבר חלקי ניתן למצוא בדברי גלין: "הרבה יותר קל להיאבק מול תעשייה מאשר מול בעלי הרכבים. בתעשיה יש 100-150 מפעלים שמעבירים להם דרישות, מתווכחים ובסוף מגיעים להסכמות והם (המפעלים) מתיישרים. מול 3 מיליון נהגי רכבים – הסיפור מורכב יותר".
למרות הקושי שגלין מתאר בהפעלת רגולציה לצמצום פליטות מכלי תחבורה, המשרד להגנ"ס נוקט במספר צעדים:
ענף ייצור החשמל הוא מקור הפליטה העיקרי למזהמים הבאים: תחמוצות חנקן, תחמוצות גופרית וחלקיקים נשימים בגודל PM2.5. גלין פירט את הצעדים בהם נוקט המשרד על מנת לצמצם את הפליטות האלה:
בהקשר זה, ציין יו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה נפת אשקלון, ראש המועצה האזורית שפיר, אשר אברג'יל את דאגתו מהעיכוב בהתקנת הסולקנים בארובות רוטנברג של חברת החשמל באשקלון וכי בכוונתנו לעקוב אחר התקנתן ללא עיכובים נוספים. מ"מ מנהל האיגוד, קרן ארז, הוסיפה כי האיגוד משמש כממונה על תחנות הכח מתוקף הסמכת השר להגנת הסביבה והוא מבצע פיקוח על 6 תחנות כח הנמצאות בנפת אשקלון.
מהנתונים שהוצגו בכנס זיהום אוויר עולה כי מתוך 10 מקרי אכיפה סביבתית בתחום זיהום אוויר בשנים 2014-2015, 6 מקרים נוגעים לתחבורה ורק 2 לתעשייה. בחודשים האחרונים דיווחנו על החמרת האכיפה הסביבתית כנגד מפעלים. גם נציג המשרד להגנ"ס, צור גלין, התייחס לנושא באמירה שנויה במחלוקת: "לצערי יש פחות מדי מקרי אכיפה של תעשייה ויותר מידי אכיפה של סרגלי איכות אוויר לרכבים ואני מקווה שנהפוך את היחס השנה".
בכנס עלתה שאלה מהקהל לגבי התייעלות פנימית של משרדי הממשלה בנושא פליטות מזהמים לאוויר, בין היתר על ידי הטמעת שיקולים סביבתיים בהחלטות רכש ממשלתיות (רכש ירוק) כמו שימוש ברכבים "ירוקים". גלין הסביר שהחלטות כאלה הן אינן בלעדיות למשרד להגנ"ס ותלויות בגופים ממשלתיים נוספים, כמו משרד התחבורה ומשרד האנרגיה, שלעתים נמצאים בעמדה מנוגדת. גלין פירט מדוע קשה לקדם נושאים שנמצאים במחלוקת בין משרדים: "אם יש מחלוקת בין 2 משרדי ממשלה, הפוסק הוא היועץ המשפטי לממשלה...אנחנו מנסים להגיע להבנות בלי לפנות ליועץ המשפטי לממשלה כי במידה ופונים אליו, הוא צריך ללמוד את הנושא ופעמים רבות הוא לא פוסק לטובת אחד הצדדים אלא מורה להקים וועדה, תהליך ממושך שתוקע את ההתקדמות."
-----
קישורים רלוונטיים
--------
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב | אודי רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |