חדשנות סביבתית: מוסכים בירושלים יפסיקו להזרים שפכים ויהפכו ל"יבשים"
עיריית ירושלים בשיתוף איגוד המוסכים בישראל, החלה ביוזמה להפיכת המוסכים בבירה למוסכים "יבשים" שלא יזרימו שפכים תעשייתיים מזהמים למערכות הביוב העירונית
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 09/11/2015

עיריית ירושלים בשיתוף איגוד המוסכים בישראל, החלה ביוזמה להפיכת המוסכים בבירה למוסכים יבשים, אשר לא מזרימים שפכים תעשייתיים מזהמים למערכות הביוב הציבורי. במסגרת היוזמה, תינתן אפשרות למוסכים לאגור את השפכים ולפנות אותם באופן מסודר לאתר לטיפול בפסולת במקום להזרימם למערכת הביוב העירונית.

הבעיה | שפכים תעשייתיים

באופן היסטורי, שפכים של בתי עסק ומפעלים מוזרמים למערכת הביוב העירונית, דרכה הם מגיעים למכון טיהור שפכים (מט"ש) האמור לטפל בשפכים ולטהר אותם. במרבית המקרים המט"ש אמור להביא את השפכים לרמה שלישונית המאפשרת להשתמש בהם להשקיה של גידולים חקלאיים (במקום להזרימם לים). היכולת של המט"ש לטפל בשפכים תעשייתיים מוגבלת ויקרה.

בשנים האחרונות, חלה עלייה ברמת המודעות להשפעתם של המזהמים הקיימים בשפכים תעשייתיים. במקביל, ישראל נהפכה למדינה המובילה בעולם בשימוש בשפכים מטופלים (קולחין) להשקיית גידולים חקלאיים. על כן, מתוך רצון לצמצם את חלקם של המזהמים משפכים תעשייתיים בכלל השפכים המגיעים למט"ש, ננקטו מספר צעדים.

אחד הצעדים המשמעותיים ביותר, הוא כללי הזרמת שפכים תעשייתיים למערכת הביוב שנכנסו לתוקף בשנת 2011. על-פי כללים אלה, מחויבים בעלי עסקים להסדיר את הזרמת שפכיהם למערכת הביוב, באופן שלא יגרום נזק וכן עליהם לשלם עבור הזרמה של שפכים תעשייתיים בהתאם לערכי סף הקבועים בחוק. בירושלים, חוקים אלו נאכפים על-ידי חברת הגיחון, תאגיד המים העירוני. עבור מוסכים, האכיפה דורשת 4 דגימות שנתיות הממומנות על-ידי בעל העסק. במידה ומתגלה חריגה בדגימות, בעל המוסך נקנס.

הפתרון | מוסך יבש

על-מנת לסייע לבעלי המוסכים, העיריה מציעה להם להפוך ל"מוסך יבש - ירוק". הפעילות נעשית בשיתוף המשרד להגנת הסביבה, תאגיד חברת הגיחון ואיגוד המוסכים. במסגרת המהלך, כל מוסך שיעבור את התהליך, יפסיק להזרים שפכים תעשייתיים למערכת הביוב, אלא יאסוף אותם וישלח אותם לאתר טיפול בפסולת מסוכנת.

המשרד להגנת הסביבה הסכים כי מוסכים שיהפכו ל"יבשים" יוצאו מהרשימה של עסקים בהם נדרש ביצוע דיגום שפכים, דבר שיביא להם חסכון בעלויות דיגומים, בנוסף לחסכון בחשיפה לקנסות ואף לתביעות של מאות אלפי שקלים.

המהלך מייצר ערך גם עבור תאגיד הגיחון, שכן הוא יוכל לפקח אחר פחות מוסכים ולנהל פחות תהליכי אכיפה מולם. כמו כן, המט"שים העירוניים שהוא מפעיל לא יצטרכו לטפל בשפכים אלה, הקשים יותר לטיפול.

נציגי חברת טביב, המתמחים בטיפול ופינוי פסולת רעילה התייחסו לנושא: "חברת טביב מחזקת מהלך זה של עיריית ירושלים ואיגוד המוסכים בישראל. אנו תומכים בכל מהלך שיביא לטיפול מוסדר, בטיחותי וסביבתי בשפכים תעשייתיים ופסולת מסוכנת. אנו מקדמים ותומכים ברגולציה כוללת בנושא השפכים וזאת על מנת שרשויות יוכלו לקבל דיווח נכון ואמיתי מבחינת איכות וכמות השפכים של בעלי העסקים/יצרני השפכים הרי שעליהם לחייב את בעלי העסקים לעבוד אך ורק מול מתקני טיפול המאושרים ע"י המשרד להגנת הסביבה ולא קבלני ביוביות."

----

קישורים רלוונטיים

  1. שינוי בתעריפי שפכים אסורים, 17.06.2015
  2. תיקון נוסף בכללי שפכי מפעלים, 28.06.2015
  3. תעריפי המים והביוב החדשים החל מיולי 2015, 28.07.2015
  4. שפכים תעשייתיים | infospot
תגיות: שפכים , מוסכים , ביוב , מוסך ירוק ,