חברת אול ריסייקלינג All Recycling היא החברה המובילה בישראל לטיפול ולמיחזור פסולת אלקטרונית מסוגים שונים, באמצעות 4 מפעלי מיחזור שונים שהקימה. בימים אלה החברה נמצאת בתהליכים להקמת 2 מפעלי מיחזור נוספים – לסוללות מסוג LI-ION ולפלסטיק שמקורו באלקטרוניקה.
כמו כן, לאחרונה נבחרה החברה לאחת מ-10 החברות הצומחות בתחום ניהול פסולת אלקטרונית באסיה. ניצלנו את ההזדמנות לשוחח עם מנכ"ל החברה, גדי רייכמן, ולשאול אותו על השירותים שמספקת החברה, הפיתוחים והטכנולוגיות הייחודיות לה, תחזית לטווח הקצר-בינוני ועוד.
All Recycling הוקמה בשנת 2010 כחלק בלתי נפרד מקבוצת אול טרייד המתמחה בעולם ה-Life Cycle (מחזור החיים) בשווקי המיחשוב, החשמל והאלקטרוניקה. הקבוצה נשלטת בידי טדי שגיא ובידי משפחת רייכמן, העוסקת בתחומים שונים, ביניהם רכב, נדל"ן והשקעות.
התפיסה העסקית שלנו מבוססת על מתן שירות מלא מקצה לקצה, אופקי ואנכי, בתחום הפסולת האלקטרונית. אנחנו פועלים לסינרגיה מלאה ומציעים שירות רחב היקף לחברות, לארגונים, לרשויות מקומיות ולמשווקים בכל שרשרת הערך של מוצרי אלקטרוניקה ומיחשוב.
החברה הקימה ומנהלת 4 מפעלי טיפול בפסולת אלקטרונית בישראל:
בימים אלה אנחנו עמלים על הקמת 2 מפעלים נוספים שבנייתם תושלם בשנת 2023. הראשון יהיה מפעל למיחזור סוללות LI-ION שמקורן באלקטרוניקה ויתאים למיחזור סוללות של רכבים חשמליים והיברידיים, והשני יהיה מפעל למיחזור פלסטיק WEEE מתערובות פלסטיק לזרמים נקיים לתעשייה וייצור PS, ABS ו-PP.
כל מפעלי החברה נבנים לפי תקנים אירופאים מחמירים (תקני ה-(CENELEC שמבטיחים מיחזור ראוי והולם, תוך שמירה על הסביבה ועל תהליכי ייצור מוקפדים. כך מופקים חומרי גלם ברמה ובאיכות ראויים לשימוש בתעשייה.
עבורנו פסולת אלקטרונית היא משאב, אך עבור מרבית לקוחותינו הפסולת היא בעיה מעיקה מאוד הכרוכה בעלויות מגוונות: ניהול פסולת, אחסנה, ניהול מלאי על ידי כוח אדם וחשיפה לחוקים ותקנות סביבתיים.
All Recycling נותנת מענה באמצעות מערך לוגיסטי עם זמינות מרבית במטרה לקצר את זמן אחסון הפסולת באתר הלקוח. בנוסף לכך, אנחנו מטפלים בהשמדה של מידע רגיש וגורסים מוצרים לטובת הגנה על המותג של לקוחותינו, לחלקם יש נכסים רגישים מאוד בהיבט הזה, לרבות מידע מסווג ומוצרים ייחודים, וזה מחייב אותם לעבוד עם שותף אמין ואיכותי.
אלא שהאתגר עם הסיכון הגדול ביותר ללקוחותינו הוא העמידה בדרישות החוק לפסולת אלקטרונית, לא רק בשל סכומי הקנסות הגבוהים אלא גם משום שמרבית הפרות החוק כרוכות באחריות פלילית מכיוון שפסולת אלקטרונית מכילה חומרים מסוכנים ורעילים לסביבה ולבריאות האדם העלולים להיפלט לאוויר, לחלחל למי התהום ולגרום למפגעים.
אף ארגון שיש ברשותו פסולת אלקטרונית לא מעוניין להסתבך עם החוק, ולכן התחום הזה דורש מומחיות וטיפול זהיר. כמובן שברשותנו מחלקה משפטית שמכירה את דרישות החוק באופן יסודי וזה מתורגם לפתרונות ולשירות שאנו מספקים.
ראשית, אנו פועלים ליצירת כלכלה מעגלית. כל חומר שאנו "כורים" מהפסולת של לקוחותינו מונע כרייה של חומר גלם בתולי חדש. כרייה של חומר גלם בתולי לא רק יקרה יותר בדרך כלל אלא גם מזהמת ומדלדלת את משאבי כדור הארץ המוגבלים. הגידול הצפוי של אוכלוסיית כדור הארץ מחייב אותנו להגדיל את המיחזור כדי לצמצם את התהליך ההרסני של כריית חומרי גלם בתוליים.
דבר שני, חלק מהתהליכים שאנו מבצעים, בעיקר האיסוף והמיחזור של גזים ממוצרי חימום וקירור, מונעים את שחרור הגזים האלה לאטמוספירה ומונעים את התחממות כדור הארץ באופן פעיל, משום שגזי הקירור הם גזי חממה מזיקים במיוחד. מקרר אחד שמכיל CFC (גז קירור) שלא ממוחזר כראוי מייצר נזק סביבתי, מבחינת פליטת גזי חממה, השקול ל-100,000 ק"מ נסיעה ברכב בנזין פרטי.
בנוסף לכך, בתחום השימוש החוזר אנחנו מציעים חלפים וציוד מחודש שנמכר עם אחריות ושירות במחירים חסרי תחרות ובהתאמה מלאה לצורכי משתמשי הקצה. רכישת ציוד מחודש מפחיתה גם היא כרייה של חומרי גלם בתוליים ומסייעת לביסוס כלכלה מעגלית, תוך התייעלות כלכלית.
כל המפעלים שלנו תוכננו מתוך מחשבה על שימוש בטכנולוגיות מיון והפרדה מתקדמות ביותר עם מינימום מעורבות אנושית. אנו מבצעים הפרדות לפי משקל סגולי, השראה אלקטרו מגנטית, לחצי אוויר ומיון אופטי. לאחרונה התחלנו לבחון הכנסת רובוטים. בנוסף לכך, במפעל ה-LDA שהקמנו עם אלקטרה, אנחנו מנזילים גזי חממה לצורך טיפול סביבתי בהם, מייצרים חנקן מהאוויר לטובת יצירת סביבת גריסה לא מסוכנת וכן מפתחים טכנולוגיות ייחודיות להפקת בדיל מ-PCB ומיחזור של קובלט, ליתיום, ניקל ונחושת מסוללות LI-ion. חלק מהטכנולוגיות שלנו מוגנות בפטנט.
לאחרונה רשמנו פטנט בנושא תהליך מטאלורגי להפקת קובלט, נחושת, ניקל וליתיום מתהליך מיחזור סוללות Li-ion ועד סוף השנה אנו מתכוונים לבנות מתקן פיילוט לנושא.
מיותר לציין שהדרישה לחומרים האלה עולה בקצב מסחרר בשל הדרישה לייצר סוללות לרכבים חשמליים חדשים בעולם. לפי בלומברג, עד שנת 2040 יימכרו מעל 50 מליון רכבים חשמליים בשנה בעולם וכל 2 מתוך 3 רכבים יהיה חשמלי. בתוכם יהיו יותר מ-10 מיליון טונות של סוללות שאיתם יצטרך העולם להתמודד. כיום המתכות הללו נהנות מביקוש גבוה ויש להן ערך כלכלי משמעותי. לכן צפוי שהפטנט יבטיח לנו הכנסות משמעותיות. כעת אנו מחפשים שותפים עסקיים לפריסה של הטכנולוגיה שלנו.
עד סוף שנת 2021 מגפת הקורונה והמלחמה באוקראינה גרמו לעליית הביקושים בעולם לחומרי גלם ובעקבות כך לעליית מחירם. לאחרונה החלה נפילה בשווקי ההון בעולם והיא גוררת עליית ריבית שהחלה בארה"ב ומתרחבת לכל העולם.
הנפילה בשווקים חיזקה את הדולר לעומת מטבעות אחרים. מאחר שהסחורות נקובות בדולרים, מסתמן שמחירי המתכות היקרות במטבע הפעילות שלנו יישארו גבוהים בטווח הבינוני. החל מהחציון השני, בשל חששות ממיתון יש התחלת מימושים במתכות המרכזיות, בעיקר בנחושת, ולכן אנחנו רואים מגמות הפועלות לשני הצדדים ולעיתים הפוכות. אנחנו מעריכים שהסביבה העסקית לשנת 2022 ו-2023 תהייה יציבה וטובה עבורנו.
העתיד בתחום ניהול הפסולת האלקטרונית נראה מבטיח. קצב ייצור מוצרי אלקטרוניקה הולך וגדל וזה ישפיע על כמות פסולת המתכות לאיסוף בשנים הבאות. גם הגידול במודעות הסביבתית של הציבור ושל החברות, והאחריות התאגידית של ארגונים לפסולת האלקטרונית, תגדיל את הפעילות בתחום.
אנחנו נקפיד להימצא שם בשביל לספק את הפתרונות היעילים והחדשניים ביותר שיש לטיפול ומיחזור פסולת אלקטרונית ללקוחות הקיימים והחדשים.
---
מסמכים רלוונטיים: