לפני כחודשיים יזם המשרד להגנ"ס דיון מקוון עם הציבור בנוגע לשילובו בתהליך העבודה על הצעת חוק רישוי ירוק שעתיד לצאת בהמשך. שתי השאלות שהציג המשרד היו: אילו מנגנונים יבטיחו שהתושבים יוכלו לקחת חלק בתהליך, ואיך הוא, הציבור, יכול לסייע בתהליך הרישוי הסביבתי של התעשייה. בין המשתתפים שלוקחים חלק בדיון: נציגי העמותות "אדם טבע ודין", "חיים וסביבה", "צלול" ומנגד נציגי "התאחדות התעשיינים", עורכי דין מובילים בתחום וכמובן נציגי המשרד להגנ"ס.
כיום, הרישוי הסביבתי של מפעלים בעלי השפעה סביבתית גבוהה, מתנהל בשני אפיקים עיקריים: היתר פליטה לאוויר שהוא תהליך שקוף בו יש לציבור חלק מובנה בתהליך, ותנאים סביבתיים לרישיון עסק בהם הציבור אינו מעורב וגם לא חשוף למידע. החקיקה החדשה עליה עומלים אמורה לשלב בין השניים וליישם את עקרונות שיתוף הציבור באופן דומה לאופן בו הדברים מתנהלים בתחום היתרי הפליטה לאוויר: באתר של המשרד להגנ"ס ישנה מערכת מוסדרת המציגה את כלל מסמכי הבקשות להיתרי פליטה לאוויר שקיבל המשרד ממפעלים, כולל חליפת המכתבים בינו ובין המפעל בנוגע לתיקונים נדרשים, ועד הצגת היתרי הפליטה הסופיים. בנוסף יש פרק זמן מוגדר בו לציבור (ונציגיו) יש הזדמנות להעיר הערות ולקבל תשובות מהמשרד. כך יכול הציבור להתעדכן בכל שלב בתהליך מתן ההיתר, לעקוב אחר דרישות המשרד מהמפעלים ולהכיר את האופי וההתנהלות של המפעלים השונים, ולבסוף גם להשפיע באופן אקטיבי על התהליך ע"י משלוח הערות.
בעוד שלושה ימים המשרד להגנ"ס יסגור את הדיון ויבחן את יישום הנקודות שעלו בו להמשך הדרך.
---
קישורים רלוונטיים: