הסכם חדש עתיד להשפיע על רמת זיהום האוויר מאוניות שעוגנות או שטות בסמוך לחופי ישראל ובמדינות ים-תיכוניות נוספות. לפי הסכם שניסחו מדינות הים התיכון במסגרת אמנת ברצלונה ותחת ארגון השייט העולמי IMO, החל ממאי 2025 תוגבל תכולת הגופרית המותרת בדלק אוניות שמפליגות בים התיכון ל-0.1% במקום 0.5% במצב הנוכחי.
זה המקום להזכיר שישראל אשררה את צמצום הגופרית הקודם, הפחתה מ 3.5% ל- 0.5% - רק לפני כחצי שנה.
עם ההסכם החדש, הים התיכון יהפוך לאזור החמישי בעולם שקיימת בו מגבלת תכולת גופרית דומה. הצמצום המתוכנן בתכולת הגופרית בדלק ל-0.1% יביא להפחתה של כ-78% בפליטת תחמוצות גופרית (Sox) לאטמוספרה, שתתבטא בהפחתה שנתית של 8.5 מיליון טונות. בנוסף, פליטת חלקיקים (PM 2.5) תפחת ב-23.7%.
רמות נמוכות יותר של מזהמי אוויר יועילו למערכות אקולוגיות מימיות ויבשתיות באגן הים התיכון וגם יחזקו את בטיחות התחבורה הימית הודות לתנאי ראות טובים יותר. מבחינה בריאותית, ייחסכו 1,100 מקרי מוות ו-2,300 מקרי אסטמה בילדים מדי שנה כתוצאה מהפחתת זיהום האוויר מאוניות.
כתבות רלוונטיות:
רק לפני כחצי שנה ישראל אישרה הפחתה של תכולת הגופרית בדלק אוניות מ-3.5% ל-0.5%, זאת שנים אחדות לאחר אימוץ תקן הגופרית החדש עבור כל האוניות בעולם, לפי תקינה של ארגון השיט העולמי.
בקרוב תידרש ישראל לאשר באמצעות חקיקה גם את ההגבלה החדשה הייחודית לים התיכון – הפעם ל- 0.1% תכולת גופרית בדלק. מדינות הים התיכון (ובהם ישראל) יידרשו לאשרר את המגבלה החדשה 1 במאי 2024.
על פי נתוני מצאי הפליטות הארצי, בשנת 2018 הפליטות מכלי שיט בנמלי הים היוו כ-16% מסך פליטות תחמוצות הגופרית [Sox], 8% מסך תחמוצות החנקן [NOx] וכ-7% מסך פליטות החלקיקים הנשימים העדינים [2.5PM] בישראל.
מסקר שנערך בשנים האחרונות עלה כי כ-65% מהפליטות של האוניות נובעים מפעילות העגינה בנמל (Hoteling), כ-30% נובעים מפעילות התמרון וההמתנה בתחומי הנמל (maneuvering and stand-by) והיתר, כ-20%, נובעים מפעילות השיוט (cruising).
לפי המשרד להגנת הסביבה, חלקן של פליטות חלקיקים נשימים עדינים (PM2.5) מכלי שיט הוא כ-7% מכלל פליטות החלקיקים העדינים בישראל. באזורי ערי הנמל, תרומתם היחסית של כלי שיט לריכוזי מזהמי אוויר באזורי הנמלים גדולה עד פי 10 ביחס לשאר אזורי הארץ. כך, במפרץ חיפה כלי שיט גורמים לכ-65% מסך הפליטות של חלקיקים נשימים עדינים בעיר. חלקיקים הם המזהם העיקרי בפליטת עשן שחור.
בהתחשב בכך שלא מזמן נכנסו לפעילות שני נמלים חדשים – נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה – ובהתחשב בהשפעתם על איכות האוויר באזורים המאוכלסים הסמוכים, החשיבות של עדכוני החקיקה ברורה.
הים התיכון לא יהיה האזור הראשון שמאמצים בו את בקרת הפליטות על תחמוצות גופרית וחלקיקים. אזורי בקרת פליטות כבר קיימים כיום בים הצפוני ובים הבלטי, שם הם הוכיחו את עצמם בהצלחה רבה. השלב הבא לאחר ביצוע בקרה על תחמוצות גופרית בים התיכון יהיה לבדוק תחמוצות חנקן. בים הצפוני ובים הבלטי כבר נערכים כיום להגבלה גם על תחמוצות חנקן [NOx].
לפי ארגון השייט העולמי, הים התיכון הוא מהנתיבים הימיים העמוסים ביותר בעולם, התומכים ב-20% מהסחר הימי. ההערכה היא שבשנת 2019, 24% מצי הספינות העולמי ויותר מ-17% מההפלגות ברחבי העולם עברו בים התיכון. אי לכך, לרגולציה החדשה צפויה להיות השפעה משמעותית על זיהום האוויר.
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
איירלאב - בדיקות אוויר | אהוד רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |