איגוד ערים לתברואה אזור דן, האחראי על פארק המיחזור חירייה, ביטל לאחרונה את המכרז שפרסם לפני כחצי שנה להקמת מתקן למיון פסולת בחירייה, ובמקביל מפרסם מכרז להקמה והפעלת מתקן למיחזור פסולת בניין. כמו כן נודע לנו כי האיגוד בוחן הקמת מתקן תרמי להשבת אנרגיה מפסולת. הפרטים לפניכם.
באיגוד ערים דן לתברואה חברות 6 רשויות מקומות אך הוא נותן שירות ל-24 רשויות נוספות, כך שכ-30 רשויות מקומיות בהן מתגוררים כ-1.5 מיליון תושבים, מקבלות ממנו שרותי ניהול פסולת. מדי יום מגיעות לחירייה כ-3,000 טון פסולת עירונית, 2,000 טון פסולת בניין, 300 טון גזם ועוד.
הפסולת מטופלת במגוון דרכים: החל ממפעל ה-RDF, מתקן חץ אקולוגיה למיחזור פסולת אורגנית, מתקן למיון וטיפול בגזם, מתקן למיון פסולת בניין ותחנת מעבר לפסולת לא ממוינת.
הכנסות האיגוד בשנת 2018 הסתכמו בכ-284 מיליון ₪, כאשר העלות הממוצעת לטיפול בטון אשפה הסתכמה בכ-260 ₪. לפני מספר ימים דיווחנו כי יו"ר האיגוד ב 21 השנים האחרונות, דורון ספיר, הוחלף לאחרונה בנתן וולוך.
איגוד ערים דן פרסם לפני כחצי שנה מכרז להקמת מתקן גדול למיון פסולת עירונית, בעקבות האסטרטגיה החדשה של המשרד להגנת הסביבה לעידוד ותמיכה במתקני מיון במטרה למנוע הטמנה של פסולת לא ממוינת.
מתקן המיון המיועד היה אמור להחליף את תחנת המעבר לפסולת הקיימת בחירייה כיום. תחנת המעבר הקיימת, קולטת את מרבית הפסולת העירונית מגוש דן, דוחסת אותה, מעמיסה על משאיות ומעבירה להטמנה בדרום הארץ. אלא שהיא לא ממיינת את הפסולת (לשם כך נדרשת טכנולוגיה להפרדת סוגי חומרים שונים).
נזכיר כי חלק מהפסולת העירונית שמגיעה לחירייה, כן עוברת מיון ומיחזור במפעל ה-RDF, אלא שהקיבולת של מפעל ה-RDF היא כ-1,500 טון פסולת ביום ואילו לחירייה מגיעים מדי יום 3,000 טון פסולת עירונית.
אם כן, מדוע בוטל המכרז להקמת מתקן המיון בחירייה? ובכן, אחת הסיבות היא שהמשרד להגנ"ס דורש מהאיגוד לקרות את תחנת המעבר הקיימת ולהתקין בה מערכת שאיבת אוויר וטיפול במפגעי ריח עליהם מתלוננים תושבי האזור – פרויקט שעלותו כ-35 מיליון ₪. על רקע העלות הגבוהה של הפרויקט, האיגוד ביקש מהמשרד לאפשר לו ליישם את פרויקט הטיפול במפגעי הריח בתחנת המיון החדשה לכשתוקם, היות והיא מייתרת את השימוש בתחנת המעבר הקיימת. אך המשרד להגנ"ס סרב לבקשה. לכן האיגוד, שלא רצה להשקיע 35 מיליון ₪ בתחנת מעבר שתפסיק לעבוד עוד שנתיים בשל הקמת מתקן מיון חדש, החליט לוותר על הקמת מתקן מיון.
כלומר, הפסולת תמשיך להגיע לתחנת המעבר, בה תוקם מערכת לטיפול בריחות, אך לא תמוין להפרדת חומרים ברי מיחזור.
כתבות רלוונטיות לנושא:
פארק המיחזור חירייה מתמודד בשנים האחרונות עם תלונות של תושבי האזור על מטרדי ריח ואף נשלח לאיגוד ערים דן מכתב איום בהגשת תביעה ייצוגית בנושא זה. על רקע הלחץ הציבורי המשרד להגנת הסביבה דרש מהאיגוד להשקיע בשדרוג וקירוי תחנת המעבר במטרה להפחית את מטרדי הריח.
השדרוג יכלול קירוי התחנה, הרמפה, בור האשפה ואזור ההעמסה, שדרוג המערך של חץ אקולוגיה, טיפול באוויר, הקמת מערך פילטרים גדול, שינוי מערך ההעמסה. האיגוד התחייב ללוחות זמנים כדי למנוע צווי סגירה ותביעות. מכרז ייצא בקרוב כאשר העבודות יחלו ב-2020 וימשכו כשנה בעלות של כ-35 מיליון ₪ שימומנו בהלוואה ומתקציב הפיתוח.
בשנים 2006-2015 פעל בחירייה מתקן למיחזור פסולת בניין, בקיבולת מרבית של כ-1,500 טון פסולת בניין ביום. בשנת 2015 זכתה חברת "רם הנדסה" במכרז להקמת מפעל מיחזור פסולת בניין בחירייה מעברו הצפוני של נחל איילון המתוכנן לקלוט כ- 1,500-2,000 טון פסולת בניין מדי יום. אלא שהמתקן לא קם בשל עיכוב בהכנת הגישה למשאיות פסולת למיקום המיועד למתקן המיחזור, וחיריה נותרה ללא מתקן פעיל לפסולת בניין בשנים האחרונות. בינתיים השנים חלפו, וההצעה הזוכה מ- 2015 כבר אינה רלוונטית ולכן הוחלט לצאת למכרז חדש להקמת מתקן טיפול בפסולת בניין.