אבק פחם מתפזר בחדרה בשל שינוע הפחם לאשקלון
בשל קריסת מזח הפחם בתחנת הכח רוטנברג באשקלון והסיכון לאספקת חשמל, המשרד להגנת הסביבה אישר שינוע פחם במשאיות מתחנת הכוח בחדרה לתחנה באשקלון. השבוע השינוע נעצר בעקבות ליקויים עליהם התריע איגוד ערים שרון-כרמל
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 07/5/2023

המשרד להגנת הסביבה עצר בשבוע שעבר את שינוע הפחם במשאיות מתחנת הכח אורות רבין בחדרה לתחנת רוטנברג שבאשקלון, בשל ליקויים עליהם הצביע איגוד הערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל, ואשר גרמו לפיזור אבק פחם בשכונות הסמוכות לתחנת הכח.

רק לפני כשבועיים אישר המשרד להגנ"ס שינוע של 6,000 טונות פחם ב-170 משאיות ביום מחדרה לאשקלון. זאת בשל קריסת העגורן במזח פריקת הפחם בתחנת הכוח באשקלון בסערה לפני כחודש וחצי, שגבתה את חייהם של שני אנשים (מפעיל העגורן ודייג מקומי). קריסת המזח מונעת את פריקת הפחם מאוניות, עד אשר יתוקן המזח – דבר הצפוי להימשך 6-18 חודשים.

הפחם משונע בכפוף למגבלות ולתנאים שקבע המשרד להגנ"ס, לרבות התקנת מצלמה על אזור העמסת הפחם, העמסה בגובה מירבי ודיווח יומי על כמויות ההעמסה.

ביום רביעי האחרון התריעו איגוד ערים שרון-כרמל על ליקויים שנמצאו בתהליך העמסת הפחם בתחנת הכוח בחדרה. בעקבות זאת הודיע המשרד להגנת הסביבה על עצירת השינוע עד לבירור הנושא והסדרת הליקויים.


כתבות רלוונטיות:

  1. עלות של 6 מיליארד ₪ למשק בשל עיכוב בסגירת היחידות הפחמיות, 16.2.2023
  2. ועדת התכנון דחתה הקמת שכונה עד לסגירת היחידות המזהמות, 30.10.2022
  3. תביעה נגד הממשלה וחברת החשמל בשל עיכוב סגירת היחידות, 22.9.2022
  4. היחידות הפחמיות המזהמות בחדרה ייסגרו רק ב-2024, 21.6.2022
  5. מפל"ס: תחנת הכוח בחדרה אחראית ל-35% מהעלות החיצונית, 08.9.2022

המשרד להגנ"ס אישר את שינוי היתר הפליטה

המשרד להגנת הסביבה אישר את שינוע הפחם לאחר שחברת החשמל הגישה בקשה לתקן את היתר הפליטה של תחנת הכח בחדרה, כך שיכלול את ההעמסה של הפחם על משאיות בשטח תחנת הכוח.

המשרד להגנ"ס טוען כי חברת החשמל והחברה הממשלתית לניהול מערכת החשמל, נגה, התריעו מפני סיכון בפגיעת אספקת החשמל אם הבקשה לא תאושר. המשרד דרש מהחברה ומחברת נגה, להציג לו חלופות לשינוע פחם במשאיות, אך חלופת המשאיות הייתה היחידה שנמצאה ישימה באופן מיידי, לדברי המשרד.

המגבלות על שינוע הפחם במשאיות

המשרד להגנת הסביבה אישר את שינוע הפחם בתנאים ובהגבלות הבאות:

  • אמצעים לצמצום פליטות: הרטבה רציפה, העמסת משאיות בגובה מינימלי, משטר רוחות, שטיפת גלגלי משאיות, קיבוע אזור ייעודי להעמסה.
  • דרישה להתקנת מצלמה על אזור העמסה, דרישות לרישום ודיווח יומי באתר החברה על מספר המשאיות שהועמסו ונפח הפחם ששונע, ודיווח על אירועים חריגים.
  • חברת החשמל מחויבת לבצע בחינה תקופתית של החלופות השונות.

ליקויים בהעמסת הפחם גרמו לאבק פחם בשכונות סמוכות

עם זאת, איגוד ערים שרון-כרמל מתריע כי בסיור שהוא ערך בשטח בימים האחרונים התגלו ליקויים משמעותיים. לדבריו, הליקויים כוללים הרטבה לא מספקת של ערמות הפחם, חוסר בבקרה מספקת של ניקיון יריעות הכיסוי של המשאיות לאחר העמסת הפחם על משאית, מה שעלול לגרום לתעופת פחם בעת נסיעה, וכן העמסת פחם על משאיות מעל מגבלת הגובה שנקבעה.

בנוסף, בשל רוחות חזקות לאחרונה בכיוון צפון מערב מאורות רבין לשכונות חפציבה בחדרה, התקבלו באיגוד תלונות מתושבי חפציבה על מפגע אבק פחם החודר לדירות. בעקבות כך האיגוד דרש מחברת החשמל להשהות את העמסת הפחם על המשאיות עד לתיקון הליקויים. האיגוד דורש שיפור ההרטבה של ערמות הפחם והצבת מפקח חיצוני קבוע שידאג לביצוע העבודות בהתאם לנהלים למניעת מפגעי אבק.

החלופות לשינוע פחם במשאיות

כל תוכנית לשינוע הפחם מחדרה לאשקלון תביא לתוספת זיהום אוויר מהמשאיות ומהעמסת ופריקת הפחם, כמו גם לעלויות כלכליות למשק. לדברי המשרד להגנת הסביבה, הוא ביקש להציג לו חלופות לשינוע 6,000 טונות פחם ב-170 משאיות מדי יום, במטרה לצמצם את זיהום האוויר.

להלן החלופות שנבדקו:

  • האפשרות שנבחרה: שינוע פחם במשאיות מאורות רבין לאשקלון;
  • פריקת פחם בנמל אשדוד והובלה במשאיות לרוטנברג באשקלון;
  • פריקה באורות רבין, העברה במשאיות למסוף הרכבת חדרה, הובלה ברכבת למסוף אשדוד, פריקה במשאיות והובלה ברוטנברג;
  • הובלה ימית בדוברה מנמל חדרה למעגן ברוטנברג ושינוע לאתר

המשרד להגנת הסביבה הסכים כאמור לחלופת השינוע במשאיות משום שעל פי הנתונים שנמסרו לו מחברת החשמל ומחברת נגה, ההובלה במשאיות היא חלופה זמינה באופן מיידי והיא היחידה שישימה בשלב זה. לפני אישור החלופה בוצע פיילוט.

הפסקת השימוש בפחם רק בשנת 2026

תחת הנחיות משרד האנרגיה ובעידוד המשרד להגנ"ס, חברת החשמל מקדמת את הפסקת השימוש בפחם. לשם כך, עליה להקים יחידות חדשות לייצור חשמל מגז בשטח תחנת הכוח אורות רבין בחדרה, ובמקביל להסב את היחידות הפחמיות באשקלון, לגז טבעי. הצפי המעודכן להפסקת השימוש בפחם הוא שנת 2026.

התייחסויות

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "לאור הממצאים שנאספו בשטח על ידי איגוד ערים והועברו למשרד להגנת הסביבה אמש, הנחה המשרד את חברת החשמל לעצור באופן מיידי את פעולת העמסת המשאיות ושינוע הפחם בתחנת הכוח אורות רבין. המשרד ערך שיחת בירור עם נציגי התחנה הבוקר ובוחן את הנושא."

מחברת החשמל נמסר: "חברת החשמל מקפידה,על כל ההנחיות של הרגולטורים, לרבות המשרד להגנת הסביבה, בכל הנוגע לשינוע הפחם במשאיות מתחנת הכוח אורות רבין שבחדרה לרוטנברג באשקלון.

ההתנהלות המוקפדת תקפה שבעתיים בתהליך ההעמסה וכיסוי תכולת המשאית טרם יציאה מאורות רבין. הובלת הפחם במשאיות בין שתי התחנות נעשית בשל אסון העגורן במזח באשקלון וההכרח לדאוג לאספקת חשמל סדירה לכל תושבי המדינה.

שינוע הפחם במשאיות מהווה אחת החלופות לאספקת פחם לתחנת הכוח באשקלון, והיא  אושרה ע"י כלל הרגולטורים.

לאור זהירות היתר בה חברת החשמל נוקטת, אמש, לנוכח נתוני עוצמת הרוח, הופסקה העמסת המשאיות כדי למנוע  מפגע סביבתי.

הבוקר התקיימה שיחה עם המשרד להגנ"ס, בה חברת החשמל הסבירה כיצד פועלת למניעת הזיהום בהעמסת והובלת הפחם. כעת ממתינים להחלטתם. עד אז ההובלה נעצרה."

השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן: "הפסקות החשמל כמו אלה שראינו ביום חמישי האחרון, הן כמו פעמון אזהרה לכל העוסקים במשק החשמל. המשרד להגנת הסביבה נתן היתר לשינוע הפחם במשאיות לאחר שבחברת החשמל ובחברת ניהול המערכת נגה, נבחנו כמה חלופות וזו נבחרה כרגע כטובה ביותר. המשרד ימשיך לעקוב אחר ביצוע הפרויקט, תוך שמירה מקסימלית על הסביבה".

יו"ר איגוד ערים לאיכות הסביבה שרון-כרמל אסיף איזק: "תחנת הכוח אורות רבין גורמת כבר היום לתמותה של כ-50 איש על פי דו"ח של משרד הבריאות - פרופ' איתמר גרוטו. כעת נוסף מפגע סביבתי ובריאותי נוסף. אנו דורשים לעצור מייד את הובלת הפחם על מנת למנוע פגיעה נוספת בבריאות התושבים ואיכות הסביבה".


עורכי דין בתחום איכות הסביבה:

חברה איש קשר טלפון מייל
ליפא מאיר ושות'- עורכי דין ד"ר ציפי איסר-איציק 072-3718653 Lipameir@infospot.co.il
קובי בר-לב עורכי דין קובי בר-לב 072-3712012 KB@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>