ברקע ההחלטה של המשרד להגנ"ס לעודד תחרות בתחום מיחזור האריזות, בשבוע שעבר נערך כנס המיחזור "ממטרד למשאב" בראשות עו"ד ציפי איסר איציק, ראש המרכז להגנת הסביבה במכללה האקדמית נתניה, במסגרת ועידת קלינטק. מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דוד לפלר, ציין שם כי המשרד בוחן אפשרות לאחד את חוק הפיקדון עם חוק האריזות. מנגד, נציג עמותת אדם טבע ודין התנגד לרעיון וציין כי חוק הפיקדון עובד ומגיע לאחוזי מיחזור גבוהים בעוד שחוק האריזות עדיין רחוק מלהגיע להישגים כאלה. "כל עוד אין יישום מלא של חוק האריזות תהיה זו טעות לכלול בו את חוק הפיקדון המתפקד" אמר רוזנבלום. גם ירון ברדוגו, מנכ"ל תאגיד אסופתא שצפוי להיפגע מאיחוד שני החוקים, ציין כי פרופ' דני רבינוביץ מאונ' ת"א בחן את הנושא עבור התאגיד ומצא כי באף מדינה בה קיים חוק פיקדון בקבוקים מתפקד לא מבטלים אותו לטובת חוק אריזות כולל.
מצד אחד, קיים יתרון באיחוד החוקים: יצירת מנגנון אחד עם תשתית אחת לאיסוף הפסולת. תשתית אחת תקל על:
מנגד, הסיבה העיקרית לשמירת ההפרדה בשני החוקים, כפי שביטאו זאת גם הדוברים בכנס, היא שחוק הפיקדון עובד בצורה טובה ואיחודו עם חוק האריזות עלול לפגוע בתוצאות היישום שלו. סיבה נוספת היא שהפרדת זרם הבקבוקים יוצרת זרם פסולת "נקי" שקל יותר למחזר. כמובן שאפשר גם לשאול - מדוע המשרד להגנ"ס קידם בכל הכוח את חוק השקיות בשנתיים האחרונות, שגם הוא חופף את חוק האריזות?
מצד אחד, אם היו ניגשים היום לחוקק את החוקים הנ"ל בפעם הראשונה, כנראה היו מחליטים על חוק אחד ולא שניים. מצד שני, חוק הפיקדון קיים כבר 15 שנה והגיע להישגים לא מבוטלים שחבל יהיה לוותר עליהם בהינף יד. גם אם יוחלט בסופו של דבר לאחד את החוקים, הדבר יצטרך להתבצע בלוחות זמנים כאלה שיתנו לגורמים השונים הפועלים היום בשוק מספיק זמן להתארגן שהרי יש כיום שוק גדול שנבנה סביב חוק הפיקדון שרק לאחרונה התבשרנו כי הוא מגלגל מאות מליוני ₪ ומספק עבודה למאות אנשים שכנראה ייפגעו משמעותית מאיחוד החוקים.
--------
קישורים רלוונטיים: