פרויקט גדול של שיקום קרקעות מזוהמות במתחם 'בצת' של רכבת ישראל, בדרך סלמן בחיפה, מתבצע בימים אלה, במטרה לסלול מסילת רכבת חדשה למטענים, שתחליף את המסילה הישנה ותחסוך בנסיעת משאיות מנמל חיפה.
כחלק מההכנות שרכבת ישראל נדרשה לבצע לטובת הקמת המסילה החדשה, בוצע סקר קרקע שגילה קרקע מזוהמת בנתיב המסילה הישן של הרכבת המכילה מזהמי קרקע ממשפחת ה- TPH [Total Petroleum Hydrocarbons] בריכוז הדורש שיקום. לאחר ניתוח הממצאים החליטה רכבת ישראל כי הקרקע המזוהמת תשוקם באתר לטיפול ביולוגי.
במכרז שפרסמה הרכבת לפינוי וטיפול בקרקע זכתה חברת "קומפוסט אור" המפעילה בין השאר אתר לטיפול בקרקעות מזוהמות הממוקם בבקעת הירדן.
פרויקט שיקום הקרקעות המזוהמות של הרכבת מכיל 2 שלבים עיקריים:
בהתאם, עם הזכייה במכרז, החלו בחברת "קומפוסט אור" בהכנות מדוקדקות שכללו פגישות עם חברת הניהול "אלדד ספיבק" וקבלן המשנה להובלה "אורון ליין", להכרת תוואי השטח, נתיבי הנסיעה, אזורי ההמתנה, ההעמסה, כבישים מועדפים לשינוע וכן ההכנות הנדרשות לקליטת מסת הקרקע המזוהמת באתר.
בחודש אוקטובר האחרון פונו אלפי טונות של קרקע מזוהמת בדלקים ממתחם בצת של רכבת ישראל, אל האתר לשיקום ביולוגי של קרקעות מזוהמות בפארק המיחזור "אור" שבבקעת הירדן.
עשרות משאיות, המורשות להובלת חומרים מסוכנים, פינו אלפי טונות של קרקע מזוהמת לאתר הטיפול בפארק המיחזור 'אור' ומיד החלו באתר בשיקום הקרקע.
ההכנה המוקפדת הוכיחה עצמה והעבודה בוצעה ללא תקלות ולשביעות רצונם המלאה של מנהל איכות הסביבה ברכבת ישראל ונציג ספיבק באתר.
עם קליטת הקרקע המזוהמת בפארק המיחזור "אור", היא עברה בדיקה ראשונית חזותית של תכולת המשאיות, שקילה ובדיקה לנוכחות מזהמים אורגנים נדיפים [VOC]. לאחר מכן הקרקע נפרקה תוך הפעלת ערפול להפחתת אבק והנחתת המזהמים הנדיפים.
בשלב הבא הקרקע נופתה להוצאת עצמים זרים ואגרגטים העלולים לפגוע במיכון המשמש בתהליך שיקום הקרקע ואז פוזרה בערימה ועברה היפוך, הדשנה והזרעה.
הטיפול הביולוגי מבוסס על פעילותם של חיידקים ומיקרואורגניזמים בתנאים אירוביים (בנוכחות חמצן) בקרקע, המשתמשים בפחמימנים האורגניים (החומר המזהם) כמקור לתרומת אלקטרונים בתהליך חימצון - מה שגורם למזהם להתפרק. תהליך הפירוק הביולוגי נמשך מספר חודשים בהם מאווררים והופכים את ערימת הקרקע המזוהמת באמצעות מכונה ייעודית, כך שהקרקע נחשפת לחמצן ותהליך הפירוק גורם לירידה בריכוז המזהמים.
שלב הטיפול הביולוגי בקרקע המזוהמת המתואר לעיל מבוצע באמצעות ציוד ייעודי וטכנולוגיות מתקדמות והוא נמשך מספר חודשים עד להפחתת ריכוז מזהמי ה-TPH לרמה שתאפשר את השבת הקרקע לייעודים שונים.
עבור "קומפוסט אור", המחזיקה רישיון עסק והיתר לקליטת קרקעות מזוהמות משנת 2018, פרויקט הרכבת היווה דריסת רגל משמעותית בכל הנוגע בשיקום קרקעות מזוהמות, והביצוע זכה להערכה רבה הן על ההכנה הקפדנית, יחסי האנוש, זמינות אנשי הקשר, השימוש שנעשה במיטב הכלים והטכנולוגיות, הגמישות המחשבתית לפתרון בעיות שטח נקודתיות וכמובן מהירות וזמינות הביצוע.
בקרוב יורחבו שטחי הטיפול בפארק מיחזור אור ויוכנסו טכנולוגיות חדשניות לשיקום קרקעות בתהליכי שטיפה (Soil Washing), טיפול טרמי ועוד. לדברי בעלי האתר, החזון, היכולות הטכניות והניסיון רב השנים מציבים את החברה כמובילה בשיקום ביולוגי של קרקעות בישראל וכן בתחומים נוספים בהן עוסקת החברה.
את המאמר כתב שמואל אפוטה, מנהל תהליך שיקום אדמות מזוהמות בחברת "קומפוסט אור".