ICL מוותרת על הקמת 2 מפעלים לייצור חומרי גלם לסוללות כלי רכב חשמליים
החברה הודיעה כי היא מפסיקה את הקמת המפעלים לייצור LFP בארצות הברית ובספרד. זאת בעקבות שינוי המדיניות של ארה"ב, וביקושים נמוכים מהתחזיות
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 20/11/2025

ענקית הכימיקלים הישראלית ICL הודיעה כי היא סוגרת את פעילותה להקמת מפעלי ייצור חומר גלם לסוללות כלי רכב חשמליים, בעקבות שינויי הרגולציה בארה"ב של ממשל טראמפ שהפסיק לעודד את המעבר לרכב חשמלי, וביקושים גלובאליים נמוכים מהתחזיות.

בחברה הודיעו כי אחרי בחינה אסטרטגית של הפעילות בתחום, הוחלט להפסיק את הקמת המפעלים בספרד ובארצות הברית לייצור חומר קתודי מסוג ליתיום-ברזל-פוספט (LFPLithium Iron Phosphate), חומר גלם חיוני לייצור סוללות ליתיום-יון המותקנות בכלי רכב חשמליים.

החלטת ICL באה בהמשך לדיווח שלנו כי משרד האנרגיה של ארצות הברית (DOE) מבטל את המשך המימון להקמת המפעל ש-ICL תכננה לבנות בסנט לואיס שבארצות הברית. באשר למפעל בספרד, ב-ICL עדכנו כי הקמתו בוטלה בגלל היעדר מימון מטעם האיחוד האירופי.

ב-ICL מסבירים שלצד הפסקת המימון, חלו התפתחויות גלובליות בשוק הרכב החשמלי שהצביעו על ביקוש נמוך יותר מהתחזיות המקוריות, לצד שינויים רגולטוריים, בין היתר בארה"ב ובסין, שהשפיעו על כדאיות הפעילות. נוסף על אלה התברר שהקמת המפעלים דורשת השקעות הוניות גבוהות וכרוכה בעלויות תפעול משמעותיות. בחברה מדגישים כי ICL תמשיך לפתח את פעילותה הקיימת בתחום אספקת חומרי גלם לשוק הסוללות, אך כאמור ללא מעורבות בייצור LFP.

עוד לפני כחודש, עם ביטול המענק של הממשל האמריקאי להקמת המפעל בסנט לואיס, הודיעה ICL כי היא שוקלת את המשך פעילותה בתחום ייצור ה-LFP וכעת כאמור הוחלט להפסיק אותה. בעקבות כך צפויה ICL למחוק נכסים בסכום כולל של כ-40 מיליון $ נטו.


כתבות רלוונטיות:

  1. בוטל המענק למפעל סוללות רכב ש-ICL תכננה להקים בארה"ב, 19.10.2025
  2. הסכם להקמת מפעל ראשון למיחזור סוללות בישראל, 15.6.2022
  3. 4 מפעלים חדשים למיחזור סוללות כלי רכב חשמלי, 22.7.2025
  4. טראמפ הופך את מדיניות האקלים, האנרגיה והסביבה, 28.1.2025
  5. האיחוד האירופי מרכך ומצמצם את החקיקה הסביבתית, 29.5.2025

בגלל ביטול המענק: מפעל ה-LFP של ICL בארצות הברית לא יוקם

בשנים האחרונות קבוצת ICL בוחנת דרכים שונות להשתלב בשוק הסוללות הצומח בקצב מהיר, בין השאר באמצעות הקמת מפעלים לייצור LFP המבוסס על פוספט, חומר גלם מרכזי ש-ICL כורה ומעבדת בארץ ובחו"ל.

לפני כ-3 שנים הכריזה ICL כי בכוונתה להקים בסנט לואיס מפעל לייצור LFP בהשקעה של כ-400 מיליון $, המפעל הראשון לייצור LFP בארצות הברית, ולשם הקמתו קיבלה ICL מימון פדרלי בהיקף של 197 מיליון $.

המפעל, שתוכנן לקום בקמפוס Carondelet הקיים של ICL בסנט לואיס, היה אמור להתחיל את פעילותו במהלך שנת 2024 ולייצר בשלב הראשון 15,000 טון LFP עבור תעשיית סוללות הליתיום העולמית. שלב הייצור המלא היה אמור להתחיל במהלך 2025 ובמסגרתו כמות ה-LFP הייתה צפויה לגדול לכ-30,000 טון LFP בשנה.

השותפות של ICL בפרויקט היו חברת Aleees (Advances Lithium Electrochemistry), אחת החברות היחידות בחוץ לסין בעלת טכנולוגיה מלאה ופטנטים לייצור סוללות LFP שהייתה אמורה לספק את הטכנולוגיה וחברת Mcarthy Building, חברת בנייה הנמנית עם 20 חברות הבנייה הירוקה המובילות בארצות הברית שהופקדה על הפיקח על הקמת המפעל. 

אלא שאז משרד האנרגיה האמריקאי הודיע לICL- כי הוא החליט לבטל את המימון למיזם, כמו גם לפרויקטים דומים בתחום האנרגיות המתחדשות בארצות הברית, כדי להתאים את המענקים למסגרת התקציבית של הקונגרס, אבל גם בגלל הגידול הצפוי בעלויות הקמת הפרויקט. ביטול המענקים למיזמים אלה מסמן את התפנית החדה שחלה במדיניות איכות הסביבה של הממשל האמריקאי עם תחילת הקדנציה השנייה של הנשיא דונלד טראמפ.

ספרד: הקמת המפעל לא תצא לפועל

בתחילת השנה הנוכחית הודיעה ICL כי בכוונתה להקים גם בספרד מפעל שייצר LFP עבור שוק סוללות הליתיום-יון האירופי.

לשם כך חתמה ICL על הסכם שותפות עם חברת Shenzhen Dynanonic מסין להקמת מפעל בהשקעה של כ-285 מיליון € (כמיליארד ₪), כש-ICL תשקיע כ-80% מסכום זה. המפעל תוכנן להיבנות בשטח שבעבר שימש את ICL לייצור אשלגן בסמוך לעיירה Sallent המרוחקת כ-90 ק"מ מברצלונה ונמצאת בקרבת מפעלים לייצור סוללות.

כעת, ICL החליטה כאמור להפסיק גם את הקמת המפעל בספרד ובהודעתה טענה כי ההחלטה נובעת בין היתר מהיעדר מימון מטעם האיחוד האירופי.

ארה"ב: המדיניות השתנתה, המענקים בוטלו

מאז החלה הקדנציה השנייה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, מסתמן שינוי חד במדיניות איכות הסביבה, שינוי האקלים והאנרגיה של ארצות הברית.

כזכור, מיד לאחר השבעתו, חתם הנשיא טראמפ על כמה צווים נשיאותיים שמבטלים שורה של חוקים, כללים ומדיניות מימי ממשל ביידן. חלק מצווים אלה מסמנים תפנית של 180 מעלות ממדיניות האנרגיה של ביידן שנתנה עדיפות לאנרגיה מתחדשת על פני נפט וגז. במקום זה ממשל טראמפ מבקש לקדם השקעה בחיפושים והפקה של נפט, גז ומינרלים. אחת הסיבות המרכזיות לשינוי היא רצון להוריד את מחירי האנרגיה שתוביל להורדת עלויות התחבורה, תגביר את התחרותיות של התעשייה ותוביל לשגשוג כלכלי.

אחת ההחלטות שהתקבלה היא לבטל את התיעדוף שנתן ממשל ביידן לכלי רכב חשמליים, החלטה שבין היתר מבטלת את הסבסוד ואת המענקים הממשלתיים שניתנן בתחום כלי הרכב החשמליים.


גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:

חברה איש קשר טלפון מייל
מאי
(גוף יישום מוכר)
דותן קבק 077-5001090 mai@infospot.co.il
ערנות
(מלווה ביישום החוק)
ערן בושארי 072-3713040 eranut@infospot.co.il

All Recycling
(איסוף וטיפול)

דולב מנו 072-3357514 arecycle@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>>