ענף מיחזור חדש בישראל. 4 מפעלים חדשים למיחזור סוללות כלי רכב חשמליים נמצאים בתהליכי תכנון והקמה שונים (אחד החל לפעול, ויש מתקן פיילוט פעיל) בהשקעה של עשרות מליוני ₪. מדובר על מקרה שבו השוק מקדים את הרגולטור, היות שבישראל אין דרישה רגולטורית למיחזור סוללות כלי רכב, והנושא עדיין לא נמצא על סדר היום של המשרד להגנת הסביבה.
המניע העיקרי הוא מכירות כלי הרכב החשמליים בישראל ששוברות שיאים. נכון לסוף שנת 2024 היו כ-155,000 כלי רכב חשמליים על הכבישים, כאשר היעד הממשלתי לשנת 2030 הוא שכל כלי הרכב החדשים שיימכרו בישראל יהיו חשמליים, עם תחזית של משרד האנרגיה ל-1.3 מיליון כלי רכב חשמליים על הכבישים בישראל שנת 2030.
כלומר, אם התחזיות יתממשו, מספר סוללות כלי הרכב החשמליים שיעברו למיחזור הולך לקפוץ מדי שנה, וזה בלי להביא בחשבון את סוללות כלי הרכב ההיברידיים שנכנסו לשוק עוד קודם לכן.
הקמת תעשיית מיחזור לסוללות כלי רכב חשמליים תיתן מענה לאחד האתגרים הסביבתיים המשמעותיים של המעבר לשימוש בכלי רכב חשמלי - הסוללה, ותאפשר ליהנות מההפחתה בזיהום האוויר במרכזי הערים, תוך כדי מתן מענה סביבתי לסוללות.
נוסף לכך, תעשיית מיחזור סוללות יכולה לסייע למדינה להיערך למחסור העולמי הצפוי במינרלים קריטיים בשנים הבאות, כאשר רק בתחילת החודש האחרון משרד האנרגיה פרסם דוח בנושא, ובו המלצה לבחון הקמה של תעשיית מיחזור רלוונטית.
במהלך השנים האחרונות דיווחנו על התנעה של מיזמים שונים להקמת מפעל למיחזור סוללות כלי רכב חשמליים. כעת חזרנו אליהם ואל נוספים, ובדקנו מה מצבם. הפרטים המלאים בכתבה שלפניכם.
כתבות רלוונטיות:
לפני כשנה דיווחנו שבפארק תעשיות רותם בסמוך לדימונה נחנך מפעל בטרי (Batte-Re) למיחזור סוללות כלי רכב חשמליים. המפעל בבעלות קבוצת