מפעל חדש למיחזור סוללות כלי רכב חשמליים יוקם בשדרות בהשקעה של 50 מיליון ₪
קבוצה של יזמים יחד עם מספר יבואני רכב וחברת דן תחבורה (אוטובוסים) יקימו את המפעל במהלך שנת 2025
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 08/10/2024

מפעל למיחזור סוללות כלי רכב חשמליים, השלישי במספר, עומד לקום בישראל. המפעל, בבעלות חברת BRI Battery Recycling Israel – בי.אר.איי מיחזור סוללות בישראל, יוקם באזור שדרות כבר במהלך שנת 2025, כחלק משיקום חבל תקומה, בהשקעה של כ-50 מיליון ₪, וצפוי להעסיק עשרות עובדים.

4 יזמים עומדים מאחורי החברה, בינהם ד"ר רון וקסלר, לשעבר מנכ"ל קבוצת ישראכרט שיכהן כיו"ר החברה, ואמיר הדס, לשעבר מנכ"ל תעשיות מיחזור צמיגים, שיכהן כמנכ"ל החברה. אל היזמים, הצטרפו מספר שותפים מענף התחבורה, בהם: דן תחבורה, קבוצת מאיר (יבואנית וולוו, הונדה ועוד), קבוצת סמל"ת (יבואנית סובארו, JEEP, פיאט, אלפא רומאו, IVECO ועוד), מוביליטק קפיטן (קרן הון סיכון), ומשפחת נוסבאום מבעלות השליטה באשטרום.


כתבות רלוונטיות:

  1. נפתח מפעל ראשון בישראל למיחזור סוללות רכב חשמלי, 15.07.2024
  2. נחתם הסכם להקמת מפעל ראשון למיחזור סוללות רכב בישראל, 15.06.2022
  3. רגולציה חדשה על פסולת סוללות באיחוד האירופי30.08.2023
  4. הציבור מסתער על כלי רכב חשמלי, 14.09.2023
  5. למידע נוסף על פסולת | infospot

כלי רכב חשמליים בישראל

בישראל נמכרו בשנת 2023 קרוב ל-50 אלף רכבים חשמליים, וקצב המכירות עולה מדי שנה. בנוסף לכך, לפי היעדים הממשלתיים, 100% מציי האוטובוסים העירוניים בישראל יהיו חשמליים. כך למשל, חברת דן תחבורה תפעיל בתקופה הקרובה כ-1,300 אוטובוסים חשמליים ובהמשך צפויה לחשמל את כל צי האוטובוסים שלה.

כפי שדיווחנו לפני שנה, לפי התחזית של משרד האנרגיה, בשנת 2030 ייסעו בכבישי ישראל כ-1.3 מיליון כלי רכב נקיים, רובם חשמליים ומקצתם מבוססי מימן.

סוללות ממחזרים, לא זורקים

במפעל מיחזור סוללות העדיפות היא לחדש את הסוללות המשומשות, כך שניתן יהיה לעשות בהן שימוש חוזר. אך במידה ולא ניתן להשתמש בסוללות, אפשר למחזר אותן. בתוך הסוללה ישנן מתכות יקרות ותרכובות שיש להן ביקוש בארץ ובחו"ל המכונות Black Powder (אבקה שחורה). במהלך המיחזור ממצים את האבקה.

כמו כן, מיחזור הסוללה מונע טיפול פיראטי או אחסון מוזנח של סוללות ישנות, המהווה סיכון בשל החשש להתלקחות, ושחרור חומרים רעילים לאוויר, ולמי התהום.

אין בישראל רגולציה על מיחזור סוללות כלי רכב

חוק פסולת אלקטרונית הקיים משנת 2014 לא מתייחס לכלי רכב ולסוללות של רכב חשמלי, אלא רק לסוללות קורקינטים ואופניים חשמליות. עם זאת, המשרד להגנ"ס הצהיר בשנים האחרונות כי הוא בוחן קידום חוק אחריות יצרן מורחבת לכלי רכב והנושא אף מוזכר באסטרטגיית הפסולת של המשרד.

כלומר, הקמת מפעל למיחזור סוללות של כלי רכב חשמליים מקדימה את דרישות החוק. אף על פי כן, בשנתיים האחרונות דיווחנו על מיזמים להקמת שני מפעלי מיחזור סוללות, והאחרון שבהם החל לפעול לפני כחודשיים בדימונה.

לפני 3 חודשים דיווחנו כי המשרד להגנ"ס בוחן הטמעת תנאים בהיתר רעלים לאיסוף וטיפול בסוללות ליתיום, מתן הנחיות רגולטוריות למתקני טיפול, ואסדרת הטיפול בחומרים מסוכנים מתוך פסולת ליתיום ופסולת אלקטרונית.

התייחסויות

אופיר קרני, מנכ"ל דן תחבורה: "קבוצת דן, שמובילה את מהפכת החשמול בתחבורה הציבורית בישראל ובעלת צי האוטובוסים החשמליים הגדול בארץ, שמחה להפוך היום גם לגורם מוביל בתחום מיחזור סוללות למגוון כלי רכב חשמליים בישראל.

המיזם החדש הינו שלב נוסף במעבר לתחבורה ירוקה, וצמצום זיהום האוויר, על ידי שימוש חוזר או מיחזור של סוללות אוטובוסים שיצאו משימוש. ההשקעה האסטרטגית שלנו ב- BRI, ביחד עם השותפים הנוספים, נובעת מתפיסת העולם הירוקה ומהחזון של כולנו, שיש לטפל בכל שרשרת הערך של כלי הרכב החשמליים, החל משלב הייבוא ועד למיחזור הסוללות. אנו בטוחים ששותפות אסטרטגית זו תעזור לנו לקיים את הבטחתנו לעתיד תחבורתי ירוק יותר".


גופים לייעוץ ויישום חוק פסולת אלקטרונית:

חברה איש קשר טלפון מייל
מאי
(גוף יישום מוכר)
דותן קבק 077-5001090 mai@infospot.co.il
ערנות
(מלווה ביישום החוק)
ערן בושארי 072-3713040 eranut@infospot.co.il

All Recycling
(איסוף וטיפול)

דולב מנו 072-3357514 arecycle@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>>