היום אנחנו מדווחים על חדשות מרגשות שמשפיעות על איכות האוויר בערים. נתח השוק של הרכבים החשמליים בישראל ממשיך לשבור שיאים, ואף עולה על היעדים והתחזיות הממשליות.
לפי נתוני שנת 2024 שהתפרסמו לאחרונה, כ-25% מכלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל (עד 3.5 טון) היו חשמליים, בהשוואה ל-18% בשנת 2023. ב-5 שנים זינק נתח השוק של רכבים חשמליים מ- 0.7% בשנת 2020 ל-25% בשנת 2024.
הנתון הישראלי מרשים עוד יותר כאשר משווים לאירופה, בה הרכבים החשמליים היוו רק 13.6% מהמכירות בשנת 2024 – ירידה של 1% לעומת שנת 2023 באירופה. אך יש מדינות באירופה בהן נרשם שיעור יותר גבוה, בעיקר בצפון אירופה (דנמרק, בלגיה, שבדיה, פינלנד, איסלנד, נורבגיה, לוקסמבורג, מלטה, הולנד).
במקביל, המשרד להגנ"ס פרסם דוח ממנו עולה כי ממוצע פליטות הפחמן הדו-חמצני מכלי רכב פרטיים חדשים שנמכרו בישראל היה גבוה ב-20% מזה שבאירופה בשנת 2022, אך הפער הצטמצם ל-8% בלבד בשנת 2023. הדוח לא מכיל נתונים על שנת 2024, אך יש להניח שעם הגידול בנתח השוק של רכבים חשמליים בישראל, הפער מול אירופה ייעלם.
אחת הסיבות לפער מול אירופה, היא רמת זיהום האוויר של כלי הרכב הלא חשמליים שנמכרים בישראל. לפי הדוח של המשרד להגנ"ס, בשנת 2023 נרשמה קפיצה של 9% במכירת כלי הרכב מהקטגוריה המזהמת ביותר (רמת זיהום אוויר 14-15 מבין 15 דרגות אפשריות).
חשוב לזכור שהמעבר לרכב חשמלי לא מפחית את סך הפליטות, אלא בעיקר מצמצם את זיהום האוויר בערים. זאת משום שייצור החשמל לרכבים גורם גם הוא לפליטות מזהמים וגזי חממה, בהתאם למידת השימוש בפחם, גז ואנרגיות מתחדשות.
הדוח מצורף בתחתית הידיעה.
כתבות רלוונטיות:
כאמור, יש גם סיבה לאופטימיות, לפי נתוני מכירות כלי הרכב החדשים נרשמה קפיצה