פרשיית זיהום האוויר של פולקסווגן מגיעה לבית המשפט. המשרד להגנת הסביבה האמריקאי [EPA] הגיש תביעה אזרחית נגד חברת פולקסווגן על הפרת חוק אוויר נקי האמריקאי. בתביעה נטען שכ- 600,000 כלי רכב בעלי מנועי דיזל של חברת פולקסווגן הפרו את חוק אוויר נקי האמריקאי ופלטו מזהמים מעל הרמה המותרת של המשרד להגנת הסביבה האמריקאי EPA.
הטענה היא כי פולקסווגן הפרו את חוק אוויר נקי האמריקאי על ידי יבוא לארה"ב של רכבים אשר תוכננו בשונה מהצהרת היצרן בבקשות היבוא שהוגשו ל- EPA.
על פי התביעה של ה EPA, פולקסווגן דאגה שהמערכת להפחתת פליטות תופעל רק בזמן בדיקת הפליטות, אך בזמן נהיגה רגילה המערכת פועלת בצורה חלקית וכתוצאה מכך נפלטים לאוויר מזהמים בכמות גדולה מהמותר.
התביעה מתייחסת לכ – 500,000 רכבי דיזל של פולקסווגן בעלי נפח מנוע של 2 ליטר, שנמכרו בארה"ב מאז שנת המודל 2009. ועוד כ- 85,000 רכבים בעלי נפח מנוע של 3 ליטר שנמכרו בארה"ב מאז שנת המודל 2009.
המזהם אליו מתייחסת התביעה הוא תחמוצות חנקן [NOx]. לדברי ה EPA, ברכבי ה- 2 ליטר המדוברים, בזמן נסיעה רגילה, נפלטו תחמוצות חנקן עד פי 40 מהמותר וברכבים בעלי נפח מנוע של 3 ליטר נפלטו תחמוצות חנקן עד פי 9 מהמותר.
ב EPA מסבירים כי זיהום מתחמוצות חנקן גורם לעלייה בריכוז האוזון המזיק בגובה פני הקרקע וכמו כן לעלייה בחומר חלקיקי (PM). זיהומים אלו ידועים כגורמי אסטמה ומחלות חמורות בדרכי הנשימה. מחקרים שנעשו לאחרונה מצביעים על כך שההשפעות הבריאותיות הישירות של תחמוצות חנקן גרועות מהידוע בעבר וכוללות: בעיות נשימה, פגיעה ברקמות הריאה, ומוות בטרם עת.
בזמן האחרון ניכרת עלייה במודעות לזיהום אוויר הנגרם מתחבורה. לאחרונה דיווחנו כי מניית חברת רנו נפגעה בגלל חשד להונאה דומה לכאורה בתחום הפליטות. בנוסף, רק לפני שבועיים דיווחנו על הגבלת תנועת רכבים בישראל משיקולי הפחתת זיהום אוויר, לראשונה בהיסטוריה של המדינה. מדובר בהגבלת תנועת המשאיות בחיפה, שמגיע כחלק מיישום התוכנית להפחתת הפליטות במפרץ חיפה.
-----
קישורים רלוונטים