לדברי ד"ר רפי מנדלבאום, מנכ"ל ומדען ראשי של חברת אל.די.די העוסקת בשיקום קרקעות מזוהמות, המשרד להגנת הסביבה במסגרת פרסום "עקרונות המדיניות של המשרד בתחום מניעת זיהום קרקע והטיפול במזהמים" הציג עקרון יסוד מהותי שבו נקשרת בקשר ישיר הדרישה לשקם את הקרקע, לסיכון הנגרם מהזיהום לאדם ולסביבה. כמו כן הציע המשרד בין היתר הקלות לחברות או גופים שיציעו באופן וולונטרי לבצע סקירה וטיפול בקרקעות מזוהמות שבאחריותם. ד"ר מנדלבאום אמר את הדברים במסגרת יום העיון של איגוד המהנדסים בנושא "מים ושפכים". מנגנונים לטיפול וולונטרי בקרקעות מזוהמות קיימים במספר מדינות בעולם, כולל ארה"ב, ובאים לעודד בעלי קרקעות מזוהמות לטפל בקרקע גם אם אינם מחויבים לכך על פי חוק בנקודת הזמן בה הם מציעים את הטיפול הוולונטרי.
ד"ר מנדלבאום העלה קונפליקט חדש שנוצר מכך שהמשרד להגנת הסביבה דורש מאתרים המטפלים בקרקעות מזוהמות שיחזיקו בהיתר פליטה לאוויר. לדבריו, דרישה זו (שתקפה לאתרים המטפלים בכמות העולה על 10 טון ליום) גוררת עלות נוספת של כ- 1 מיליון ₪ שרובה בנוי מאגרות, אשר מגדילה את עלות שיקום הקרקע ומעכבת הקמת אתרי טיפול נוספים. תוספת זו משמעותית בעיקר במקרים של דליפות בהיקפים גדולים שבהם רוצים שתהליך שיקום הקרקע יערך באתר המזוהם עצמו או באתר פסולת סמוך באופן חד פעמי, לרוב על מנת לחסוך את עלויות שינוע הקרקע המזוהמת לאתרי הטיפול המוסדרים. במקרים אלה, הטיפול הבודד נושא בלעדית בעלות היתר הפליטה. הדרישה להיתר פליטה לאוויר בגין פעילות של קרקע מזוהמת מבוססת על רשימת הפעילויות המחויבות בהיתר פליטה לאוויר המופיעה בתוספת השלישית לחוק אוויר נקי. ברשימת הפעילויות (סעיף 5.1) מצוין כי פעילות של טיפול השבה וסילוק של פסולת מסוכנת בכמות העולה על 10 טון ליום מחייבת היתר פליטה לאוויר.
ד"ר מנדלבאום התייחס גם לשיקום קרקעות מזוהמות בתחנות דלק. לדבריו, רב תחנות הדלק שנמצאות בכבישי ישראל (קרוב ל- 1000 תחנות) סיימו לבצע סקרי קרקע בהוראה של המשרד להגנת הסביבה. בחלק מהתחנות קיים זיהום קרקע, לרב בהיקף קטן, בשנים הבאות מרבית התחנות שבהן נמצא זיהום יעברו שיקום של הקרקע ומי התהום. בניגוד לתחנות הכביש, ישנן עוד אלפי תחנות דלק פנימיות (במפעלים, מחנות צבא, מושבים וקיבוצים...) שטרם נסקרו ויש חשש שחלקן דלפו בהיקפים ניכרים.
תהליך השיקום הממוצע של זיהום בתחנת דלק נמשך כ - 10 שנים ואף יותר. מרגע שמתחילים בבדיקה ראשונית של האתר באמצעות סקר היסטורי ועד שמסתיים השיקום. פרק הזמן הממושך נגרם גם בגלל הבירוקרטיה ודרישות הרגולציה אך גם בגלל שהשיטות המהירות יותר לשיקום קרקע, יקרות הרבה יותר ולעיתים אינן מתאימות טכנית בגלל מגבלות האתר. על מנת להמחיש את עלויות הטיפול, ד"ר מנדלבאום ציין כי טיפול במקרי זיהום קרקע פשוטים של תחנת דלק עולה כ 250,000 ₪, מקרים מסובכים יכולים להגיע ל 2 מיליון ₪ ונדיר למצוא מקרים בהם עלות הטיפול הגיע ל 5 מיליון ₪.
ד"ר מנדלבאום הוסיף כי המזהמים בקרקעות תחנות הדלק לא נודדים רחוק ובמרבית המקרים אינם מגיעים לבארות מי שתייה בארץ ולכן קל וזול יחסית לטפל בהן. בארצות הברית למשל שבה בבתים פרטיים רבים יש בארות מי שתייה פרטיות – סמיכותן לתחנות דלק גרמה למרבית מקרי השיקום. בישראל שבה המרחקים בין התחנות לבין בארות מי השתייה בדרך כלל גדולים – נדיר למצוא מקרים של זיהום בארות מי שתייה בדלקים. מעבר לכך, בישראל יש מספר חברות דלק גדולות שלכולן יש מערכת ניהולית מסודרת כולל אדם ספציפי שאחראי על תחום איכות הסביבה. לפיכך, בניגוד למקרים בהם בעלי הקרקע המזוהמת לא ידועים, או שאינם אחראים על הזיהום ישירות או שהמדינה היא האחראית לזיהום ולא מוכנה לשאת בעצמה את עלות הטיפול, במקרה של תחנות הדלק קיימים בעלים פרטיים, בעלי הון, ונגישים, שניתן להוכיח שהקרקע מזוהמת כתוצאה מהפעילות שלהם ולכן האכיפה על ענף זה יותר קפדנית.
-----
מסמכים רלוונטיים:
ספקים לטיפול בזיהום קרקע:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
LDD | ד"ר רפי מנדלבאום | 072-3712254 | Ldd@infospot.co.il |
WINDEX | דורון בכר | 054-9360419 | windex@infospot.co.il |
קומפוסטאור | ליאת גרוס | 072-3719906 | compost@infospot.co.il |
איזיטופ | טל אביטוב | 072-3712248 | easytop@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |