צעד היסטורי, לא פחות, מתרחש בחיפה בימים אלה, בהיבט איכות סביבה ואיכות אוויר. חיפה היא העיר הראשונה בישראל בה מוגבלת תנועת רכבים משיקולי זיהום אוויר (ולא משיקולי עומס תחבורתי). כולנו מכירים את המדיניות הסינית להגבלת תנועת הרכבים במרכזי הערים לפי מספר הלוחית (יום אחד מותרת הכניסה למספרים זוגיים ולמחרת מספרים אי זוגיים), אך מעטים יודעים שצעדים דומים ננקטים ביותר ממאה ערים ברחבי העולם, על מנת להפחית את זיהום האוויר.
הצעד להגבלת המשאיות שהחל בחיפה בשבוע שעבר, יכול להיות תחילתו של שינוי מגמה תחבורתי, תכנוני וסביבתי במרכזי הערים בישראל. תוצאות מוצלחות של הפיילוט, צפויות להביא להרחבת היישום בחיפה עצמה והעתקתו לערים נוספות בישראל.
לפני כשנה קמה סערה ציבורית סביב פרסומים על תחלואה עודפת של סרטן ומחלות נוספות הנגרמות כתוצאה מזיהום האוויר בחיפה. גורמי זיהום האוויר העיקריים הם תחבורה, ייצור חשמל, תעשיה ושימושים ביתיים נוספים. לכן, ננקטים כעת בחיפה מספר צעדים, שחלקם מנוסים לראשונה בישראל, בחיפה.
כחלק מהפתרון לבעיית זיהום האוויר בחיפה, הוחלט על שורה של צעדים, ביניהם המשך הטיפול בפליטות לאוויר מתעשייה וגם, לראשונה, טיפול מקומי בנושא זיהום אוויר מתחבורה שעד לא מזמן נדמה שלא היה בראש סדר העדיפויות של המשרד להגנת הסביבה.
בעבר דיווחנו על הבעייתיות בנוגע לאכיפה מול בעלי רכבים לעומת האכיפה מול התעשייה, אך נראה שבשנה האחרונה, למרות הקושי, המשרד להגנ"ס מוצא דרכים להילחם בזיהום האוויר הנגרם מהתחבורה (ולא רק מהתעשייה). בעבר דיווחנו על פרסום ראשון של נתוני זיהום האוויר של ציי הרכב הכבד בישראל, וכן על חקיקה להגבלת פליטות ציי רכב כבד.
לדברי המשרד להגנת הסביבה כלי הרכב באזור מפרץ חיפה אחראים לפליטה לאוויר של יותר ממחצית מתחמוצות החנקן (NOx), כשליש מפליטות המזהמים האורגניים הנדיפים שאינם מתאן (NMVOC) וכרבע מפליטות החלקיקים הנשימים העדינים (PM2.5ׂ). עוד נטען כי היות וכלי הרכב פולטים את המזהמים בגובה האדם (ולא בארובות), מגבירה את הסיכון הבריאותי.
חשוב לציין, כי בנוסף למהלך של הגבלת תנועת המשאיות במרכז חיפה, יתבצעו מהלכים נוספים לצמצום זיהום האוויר מתחבורה שייתכן ויחולו גם על רכבים פרטיים. יחד עם זאת, המשרד להגנת הסביבה מציין כי מרבית המשאיות מונעות בדיזל ואחראיות לפליטה של כ-75% מהחלקיקים הנשימים העדינים [PM] הנפלטים מאמצעי התחבורה, למרות שהם מהווים רק כ-20% מהנסועה הכוללת. בנוסף לכך, ארגון הבריאות העולמי הגדיר את הפליטה ממנועי הדיזל כמסרטנת לאדם.
לאחרונה פרסמנו קול קורא לסיוע לרשויות מקומיות ליישום אמצעים לצמצום זיהום אוויר שהיקף תקציבו 14,000,000 ₪. בנוסף, דיווחנו על כך שמניתוח נתוני הפליטות ביום כיפור, ניתן להסיק כי התחבורה היא גורם מזהם במרכזי הערים. כך, אם הגבלת המשאיות בחיפה תוביל להפחתת זיהום האוויר במפרץ חיפה, ייתכן ופיילוט זה ישמש רשויות נוספות בישראל.
התוכנית מיושמת כעת באמצעות שני צעדים עיקריים:
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי: "נמשיך לחדש ולעשות בכדי שתושבי חיפה ייהנו מאוויר נקי".
שר האוצר, משה כחלון: "אנחנו פועלים יחד עם המשרד להגנת הסביבה על תכנית רב שנתית כוללת, שתביא להפחת הזיהום במפרץ בצורה דרמטית."
ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "זהו רק שלב ראשון באיסור תנועת וחניית משאיות בעיר חיפה, וצעד נוסף בהפיכתה של חיפה לירוקה יותר".
-----
קישורים רלוונטיים
--------
ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:
חברה | איש קשר | טלפון | מייל |
---|---|---|---|
EnviroManager | גיא פרנקל | 072-3712245 | envirom@infospot.co.il |
איירלאב | אודי רועה | 054-9360352 | airlab@infospot.co.il |
לאינדקס הספקים>> |