המשרד להגנת הסביבה משנה את היטל ההטמנה?
המשרד להגנת הסביבה מנסה לסגור "פרצה" במנגנון היטל ההטמנה על ידי העלאת היטל ההטמנה לפסולת יבשה ב 50%
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 14/2/2016

היטל ההטמנה לפסולת, אותו משלמות הרשויות המקומיות למשרד להגנת הסביבה, מצטבר למאות מיליוני ₪ בשנה ונמצא במוקד של מחלוקת בין שני הצדדים. כעת, במהלך זריז בכנסת, רוצה המשרד להגנ"ס לתקן עיוות שלדבריו נוצר במנגנון היטל ההטמנה ולהעלות את היטל ההטמנה לפסולת יבשה בכ – 50%, אך במקביל לאזן זאת עם הפחתת היטל ההטמנה לפסולת מעורבת. הפרטים לפניכם.

איך עובד היטל ההטמנה?

בשנת 2007 התחילו לראשונה בישראל לגבות היטל עבור כל טון פסולת שהולך להטמנה. המטרה העיקרית של היטל ההטמנה, הייתה ועודנה, צמצום הכדאיות של הטמנת פסולת, על מנת לעודד פתרונות סביבתיים יותר כגון מיחזור פסולת. במקביל, כספי היטל ההטמנה אמורים להיות מנוצלים לטובת פיתוח תחום מיחזור הפסולת.

איזה עיוות בהיטל ההטמנה מנסה המשרד להגנת הסביבה לתקן?

היטל ההטמנה לפסולת מעורבת, זרם הפסולת הגדול בישראל, התחיל ב 2007 במחיר של 10 ₪ לטון. מאז, ההיטל גדל בכל שנה, עד למחיר של 90 ₪ לטון פסולת מעורבת כיום. לעומתו, היטל ההטמנה לפסולת יבשה עומד כיום על 60 ₪ לטון. המשרד להגנת הסביבה טוען כי פער המחירים מביא לכך שפסולת מעורבת מדווחת לעתים כפסולת יבשה ונשלחת לאתר הטמנה לפסולת יבשה, על מנת לצמצם את היטלה ההטמנה. לדברי המשרד, הראיה לכך היא שבשנת 2014 דווח ושולם היטל הטמנה עבור 360,000 טון פסולת יבשה ובשנת 2015 המספר קפץ ל- 480,000 טון, גידול המייצג פער של כ- 3.6 מיליון ₪ בכספי היטל הטמנת פסולת מעורבת שלא שולמו כביכול. אגב, סכום זה מהווה פחות מ- 1% מתשלומי היטל ההטמנה בגין פסולת מעורבת שעמדו בשנת 2015 על כ – 450 מיליון ₪.

ההבדל בהגדרת החוק בין פסולת מעורבת לפסולת יבשה, הוא שהאחרונה לא מכילה חומרים אורגניים רקבוביים (למשל ממזון או גזם). החוק גם נותן דוגמאות לפסולת יבשה: צמיגים, גרוטאות ועץ מעובד. חשוב לומר כי על פי החוק פסולת בניין לא נחשבת לפסולת יבשה ומהווה זרם פסולת נפרד.

הפתרון | העלאת היטל ההטמנה לפסולת יבשה

הפתרון  שמציע המשרד להגנת הסביבה הוא להעלות את שיעור היטל ההטמנה של פסולת יבשה ולהשוואתו לזה של פסולת מעורבת. המשרד מעריך שצעד זה יגרור גידול של כ- 17.5 מיליון ₪ בתשלומי היטל ההטמנה על פסולת יבשה, אותו ישלמו הרשויות המקומיות.

על מנת לאזן את הגידול הזה, מציע המשרד להפחית את היטל ההטמנה על פסולת מעורבת, כך שיכסה על הגידול המדובר. על כן, הצעתו של המשרד היא לקבוע מחיר אחיד של 87 ₪ לטון פסולת יבשה או מעורבת הנשלחת להטמנה.

סיכום השינוי הצפוי בהיטל  הטמנה


*ניתן להגדיל בלחיצה

מחלוקת עם הרשויות המקומיות על היטל ההטמנה

תשלומי היטל ההטמנה נצברים בקרן לשמירת ניקיון המנוהלת על ידי המשרד להגנת הסביבה ואמורים להיות מנוצלים לטובת פיתוח שוק הפסולת הביתית ומתקני מיחזור. בפועל, במשך השנים, כספי היטל ההטמנה לא נוצלו במלואם והם תרמו להצטברות עודפת של למעלה ממיליארד ₪.

לאחרונה דיווחנו כי מרכז השלטון המקומי עתר לבג"ץ נגד המשרד להגנת הסביבה, בדרישה לבטל את היטל ההטמנה. בנוסף, הדעות חלוקות לגבי אופן השימוש בכספי הקרן לטובת פיתוח ענף מיחזור הפסולת. על פי השינוי המוצע כעת, נראה שאין בכוונת המשרד להגנת הסביבה לפעול לביטול או צמצום היטל ההטמנה – להפך, המשרד סוגר "פרצה" קטנה לכאורה בהיטל ההטמנה המייצגת אחוזים בודדים מתוך סך תשלומי ההיטל.

-----

קישורים רלוונטיים

  1. הרשויות נגד המשרד להגנ"ס: "לא ניתן לנהל את הפסולת ברשויות המקומיות מירושלים?, 17.12.2015
  2. פיקוח מחירים על שוק הפסולת הביתית, 01.12.2015
  3. הרשויות המקומיות עתרו לבג"ץ נגד המשרד להגנ"ס, 09.11.2015
  4. פסולת - ראשי | infospot
תגיות: היטל הטמנה , הקרן לשמירת הניקיון , הערות הציבור , פסולת , פסולת יבשה , פסולת מעורבת ,