חברת רא"מ (רותם אנרגיה מחצבים) הודיעה כי קיבלה אישור לקדם בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) את תוכניתה להקים מפעל להפקת נפט וחשמל מעיבוד פצלי שמן ופסולת פלסטיק באזור התעשייה מישור רותם שבדרום. צעד זה אמור לזרז את הליך התכנון של המתקן.
האישור התקבל לפני כמה ימים כשמשרד האנרגיה והתשתיות הודיע לחברה שתעודת התגלית שבידיה מקנה לה מעמד של "רשיון המאפשר תכנון". בזכות ההכרה בתעודת התגלית והאישור מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להמשך תכנון המתקן שהתקבל לפני כשנה וחצי, המוכיח את זיקתה לקרקע, החברה עומדת בתנאים המאפשרים לה לקדם בוות"ל את התוכנית להקמת המפעל.
להקמת המפעל של רא"מ יש לא מעט מתנגדים, ובראשם המשרד להגנת הסביבה, שסבורים שהוא אינו תואם את המדיניות הסביבתית של ישראל. לטענתם, ההשלכות הסביבתיות והנזק האקולוגי שעלולים להיגרם מכרייה ושימוש בפצלי שמן עולים על התועלת האנרגטית שניתן להפיק מהם.
הפרויקט להקמת מפעל להפקת נפט וחשמל מפצלי שמן ופסולת פלסטיק יצא לדרך לפני כעשור. לפי החברה, המפעל מתוכנן לפעול בטכנולוגיה HSR - Hot Solid Recycle שפותחה בגרמניה ומיושמת כיום באסטוניה. שיטת ההפקה מבוססת על תהליך פירוליזה (זיקוק יבש) שבמהלכו מפורק חומר אורגני באמצעות חימום, בלי נוכחות חמצן, כך שלא מתרחשת בעירה.
כתבות רלוונטיות:
בחודש פברואר השנה הגישה חברת רא"מ בקשה לוות"ל לקדם את פרויקט הקמת המפעל כפרויקט הודעה של החברה, הבקשה הוגשה בעקבות פגישה שנערכה בלשכת שר הפנים בהשתתפות נציגי משרדי ההמשלה, בהם גם נציגי המשרד להגנ"ס, שעסקה במאפייני הפרויקט והתאמתו להגדרות של תשתית לאומית. בסוף הפגישה החליט שר הפנים כי יש לקדם את המפעל כפרויקט תשתית לאומית.
לאחר הגשת הבקשה הרשמית לוות"ל נערכו עוד דיונים שבסופם החליטה הוות"ל שחברת רא"מ עומדת בתנאים המאפשרים לה לקדם את הקמת המפעל כתשתית לאומית בוות"ל.
העמידה בתנאים התאפשרה בזכות הכרה בתעודת התגלית שבידי רא"מ כרישיון המאפשר תכנון לצד האישור מרמ"י לקדם את הקמת המפעל שהתקבל לפני כשנה וחצי המוכיח את זיקתה של רא"מ לקרקע.
המשך תהליך התכנון בות"ל אמור לזרז את הליך התכנון של המתקן של רא"מ, משום שתפקידה של הות"ל הוא לזרז הליכי תכנון של פרויקטים המוגדרים כתשתיות לאומיות. לות"ל יש סמכויות דומות לאלה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, והחלטות הות"ל יכולות לגבור על מוסדות התכנון האחרים.
לפי החברה, פצלי השמן שישמשו להפקת נפט וחשמל במפעל יתקבלו ממכרה שמיקומו כ־2 ק"מ מהמפעל. פסולת הפלסטיק באיכות נמוכה שאינה מתאימה למיחזור תתקבל ממתקני מיון של פסולת עירונית. היקף הכרייה השנתי של פצלי השמן צפוי לעמוד על 1.3 מיליון טון בשנה, ואספקת הפסולת תהיה בהיקף של כ־200 אלף טון בשנה.
התוצרים הצפויים מהמפעל יהיו כ־1.6 מיליון חביות נפט בשנה וכ־50 מגה וואט חשמל שיתקבלו מחום שיורי באמצעות תחנת כוח שתוקם במקום. נוסף על אלה ייווצרו בתהליך כ-1 מיליון טון אפר וכ-25,000 טון של חומצה גופרתית באיכות גבוהה והם ישמשו חומר גלם לתעשיות הבנייה.
כפי שדיווחנו, לפני כשנתיים וחצי פרסמה חברת רא"מ פרק מרכזי בתסקיר ההשפעה על הסביבה שהיא הכינה לקראת קבלת אישור להקים את המפעל. לדברי החברה, התסקיר הציג תוצאות סביבתיות טובות של ניתוח מעגל מחזור החיים (LCA Life Cycle Assessment ) שלפיהן המפעל החדש יתרום להפחתת פליטת גזי החממה וזיהום האוויר במדינה, בהשוואה לתרחיש שבו המפעל לא יוקם.
בשנים האחרונות הביע המשרד להגנ"ס שוב ושוב את התנגדותו למיזם פצלי השמן של חברת רא"מ. ואולם בחודש מרץ 2024 אישרה מועצת רמ"י לחברת רא"מ הרשאה לתכנון בשטחים הרלוונטיים עבורה, למרות מכתב התנגדות שסמנכ"ל משאבי טבע במשרד להגנ"ס שלח לרמ"י.
הטענות העיקריות של המשרד ושל ארגוני הסביבה נגד הפרויקט הן שהוא עומד בסתירה למדיניות בדבר צמצום השימוש בדלקים פוסיליים, שכן במהלך כריית פצלי שמן מופק נוזל פחממני הנחשב לדלק פוסילי מזהם אף יותר מפחם.
לדברי המשרד להגנ"ס, כריית פצלי שמן לצורך ניצול אנרגטי נעשית במדינות נחשלות בעולם בלבד שאין בהן רגולציה סביבתית הולמת. יתרה מזו, מרבצי פצלי השמן במישור רותם הם בעלי תכולת גופרית גבוהה מהמרבצים במדינות שבהן כורים פצלי שמן ומפיקים מהם אנרגיה. לכן, תהליך ההפקה והזיקוק יגרמו כנראה לזיהום אוויר ניכר בישראל ובמקביל התוצרים יהיו נחותים והאנרגיה שתיוצר מהן תגרום לזיהום אוויר.
כפי שדיווחנו בעבר, גם ארגון אדם טבע הביע את התנגדותו לפרויקט וטען כי הובלת כמויות גדולות מאוד של פסולת פלסטיק מכל הארץ למישור רותם בנגב המזרחי מנוגדת למדיניות הנוכחית של המשרד להגנ"ס והמועצה הארצית לתכנון ובנייה בנושא טיפול בפסולת. במקרה של המפעל של רא"מ שינוע הפסולת נועד רק כדי לשלב את הפסולת בעיבוד פצלי השמן בהליך הפירוליזה, בעוד מדיניות המשרד דוגלת במיחזור הפסולת בטיפול בה בסמוך למקור היווצרותה.
יצוין כי כבר בחודש פברואר 2020 הודיעו המשרד להגנ"ס ומשרד האנרגיה כי הם החליטו שלא לאשר רישיונות חדשים לכריית פצלי שמן, כיוון שההשלכות הסביבתיות והנזק האקולוגי שעלולים להיווצר בעקבות כרייה ושימוש בפצלי שמן עולים על התועלת האנרגטית שאפשר להפיק מהם. ואולם לחברת רא"מ היה כבר היתר כרייה מאושר. אלא שבאותה החלטה נקבע שרישיונות כרייה שכבר הוענקו ייבחנו בין היתר לפי אמות מידה סביבתיות, וזה המצב עבור רא"מ שבידיה יש כבר תעודת תגלית.
---
מסמכים רלוונטיים: