פורסמה טיוטה של עדכון לתקנות ביצוע סקר לאיתור פוטנציאל לשימור אנרגיה. תקנות אלו נוגעות לחובת ביצוע סקר התייעלות אנרגטית [סקר אנרגיה] ויישום המלצות בעלות כדאיות כלכלית.
התקנות קיימות משנת 1993 ומחייבות כל ארגון בעל צריכת אנרגיה הגבוהה מכ – 7.7 מיליון קוט"ש בשנה, לבצע אחת לחמש שנים סקר אנרגיה לאיתור פוטנציאל להתייעלות אנרגטית, ולאשרו מול משרד האנרגיה.
בשנת 2012 נעשה ניסיון לעדכן את התקנות ולהוריד את הרף המחייב בסקר אנרגיה, כך שיוחל על אלפי ארגונים ועסקים נוספים ואף יחייב את חלקם ליישם את מסקנות הסקר במידה והם בעלי כדאיות כלכלית. ניסיון זה לא צלח את הליך החקיקה. עתה, משרד האנרגיה מבצע ניסיון נוסף.
לפניכם השינויים העיקריים בטיוטת התקנות המוצעת בהשוואה לתקנות הקיימות.
בתקנות החדשות הרף המחייב מפעל לבצע סקר אנרגיה נמוך בכ 60% מהמצב כיום. המשמעות היא שאלפי עסקים וארגונים ציבוריים יחויבו בביצוע סקר אנרגיה אחת לחמש שנים.
בהקשר זה, כדאי להזכיר את החובה של צרכן אנרגיה הצורך מעל 1,153,846 קוט"ש (או 300 טון שווה ערך מזוט) במינוי ממונה אנרגיה, הגשת דו"ח צריכת אנרגיה שנתי למשרד האנרגיה, וחובות נוספות המפורטות בתקנות מקורות אנרגיה (פיקוח על יעילות צריכת אנרגיה), תשנ"ד-1993.
בשני המקרים מצוין כי צרכן אנרגיה המחויב לביצוע סקר אנרגיה, יגיש לאישור משרד האנרגיה תוכנית לסקר אנרגיה, ולאחר אישור התוכנית, ניתנת לצרכן שהות של שנה להשלים את ביצוע הסקר ולהגישו לאישור משרד האנרגיה. את הסקר יש להגיש אחת ל- 5 שנים.
בתקנות החדשות המוצעות, יש הקלה בתדירות ביצוע סקר האנרגיה לצרכן שברשותו אישור תקף לעמידה בתקן ת"י 50001 (מערכת ניהול אנרגיה) כך שעליו לחדש את סקר האנרגיה אחת ל- 8 שנים.
בתקנות החדשות, יש הגדרת זמנים מפורטת יותר לתהליך בכל הנוגע להעברת אישורים, הערות ותיקונים לתוכנית הסקר ולסקר עצמו.
בשני המקרים מצוין כי את סקר האנרגיה יש לבצע בהתאם למפרט של משרד האנרגיה.
בתקנות הקיימות אין הגדרה להכשרה נדרשת או זהות מבצע סקר האנרגיה. מנגד, בטיוטה החדשה מצוין כי הסקר ייערך על-ידי מהנדס הרשום בפנקס המהנדסים שהינו בעל ניסיון בתחום ההתייעלות האנרגטית, אך לא מוגדר מה הוא אותו ניסיון.
לאחרונה דיווחנו כי משרד האנרגיה מבצע ריענון של הקריטריונים לעורכי סקר התייעלות אנרגטית ברשימת בעלי המקצוע המופיעים במשרד האנרגיה. עד היום, לא הייתה קיימת חובת שימוש ברשימה, אך מרבית מבצעי סקר האנרגיה העדיפו לבחור באחד הספקים מהרשימה, היות והם עברו תהליך סינון ראשוני על ידי משרד האנרגיה. מצב זה נותר ללא שינוי בתקנות המוצעות.
אחד הנושאים שסביר להניח כי יהיו במחלוקת עם התעשיינים ובעלי העסקים במגזר הפרטי, הוא נושא חדש המופיע בטיוטה ולא קיים בתקנות כיום - "יישום המלצה בעלת כדאיות כלכלית". בתקנות החדשות יש חובה ליישום המלצות להתייעלות אנרגטית בעלות כדאיות כלכלית בצרכני האנרגיה הבאים:
על פי המסמך החדש, צרכן העומד באחד הקריטריונים הנ"ל מחוייב לכלול בסקר המלצות לשימור אנרגיה בעלות כדאיות כלכלית ואף ליישם המלצה בעלת כדאיות כלכלית בתוך 3 שנים מיום אישור הסקר.
עם זאת, בתקנות החדשות יש גמישות מסוימת כך שאם השתנו הנסיבות בתקופה שחלפה מאז אישור הסקר, מבחינה כלכלית או טכנולוגית, רשאי המפעל להגיש בקשה לביטול ההמלצה או לדחיית המועד ליישומה.
ניתן להעביר הערות על המסמך החדש עד לתאריך 04/01/2016. לתיבת הדוא"ל takanot@energy.gov.il
לאחרונה דיווחנו על אכיפה של סקרי אנרגיה והתייעלות אנרגטית. בשנים 2010-2011 הוטלו למעלה מ- 100 קנסות לארגונים שלא ביצעו סקר אנרגיה כנדרש בחוק ומתחילת 2015 הוטלו 90 קנסות בתחום התייעלות אנרגטית ובכלל זה בגין אי ביצוע סקרי אנרגיה. בנוסף, ישנם מכרזים המעודדים החלפת ציוד ישן המבזבז אנרגיה בחדש, כפי שדיווחנו לאחרונה על מכרז להחלפת צ'ילרים.
------
מסמכים רלוונטיים:
קישורים רלוונטיים: