המשרד להגנת הסביבה פרסם לאחרונה את הדו"ח השנתי המסכם את יישום חוק האריזות לשנת 2015. למרות שהדו"ח מתפרסם רק עתה, שנתיים לאחר ששנת 2015 הסתיימה, עדיין ניתן למצוא בו מספר חידושים ואמירות המלמדות אותנו על מצב ענף פסולת האריזות כיום ועמדת המשרד להגנ"ס.
מהדוח עולה, כי הגוף המוכר למיחזור פסולת אריזות תמיר עמד ביעד המיחזור הכללי לשנת 2015 ומיחזר 77% מהאריזות ששווקו בישראל ע"י היצרנים והיבואנים החתומים עמו, לעומת יעד המיחזור הכללי שנקבע בחוק - 60%.
נכון לסוף שנת 2015 כ-930 יצרנים ויבואנים הקשורים עם תמיר דיווחו על 366 אלף טון אריזות ששווקו המהווים כ-46% ממשקל האריזות השנתי כולל בישראל המוערך בכ-800 אלף טון. מתוך 294 אלף טון אריזות שדווחו כאריזות שעברו מיחזור על ידי הגוף המוכר, המשרד להגנת הסביבה הכיר במיחזור של כ-282 אלף טון - עליה של 6% בהשוואה ל- 2014. אגב, נכון לאוגוסט 2017 מספר היבואנים והיצרנים שהתקשרו עם תמיר עומד על 1,112.
* מקור: דוח המשרד להגנס
לפי הדוח, 'תמיר' עמד ביעדי המיחזור לכל סוג חומר וביעד המיחזור הכללי הנשען בעיקר על מיחזור פסולת אריזות נייר או קרטון. כמו בכל שנה, גם הפעם אין עמידה ביעד המיחזור של זרם הזכוכית, באישור המשרד להגנ"ס, כפי שנפרט בהמשך.
עמידה ביעדי המיחזור של פסולת אריזות לשנת 2015
* מקור: דוח המשרד להגנס
בדוח מוסבר, כי שיעור המיחזור הגבוה של נייר וקרטון (113%) מושג מאחר ש'תמיר' מחויב לאסוף ולטפל בכלל פסולת האריזות ברשויות המקומית ובתי העסק החתומים עמו ללא קשר למספר היצרנים והיבואנים החתומים עמו בהסכם. לכן, אחוז המיחזור בפועל של נייר/קרטון עלה על 100% כלומר המשקל המטופל עולה על המשקל המשווק שדווח.
בשנת 2015 אריזות נייר וקרטון היוו כ-52% מסך כמות האריזות המדווחת. אריזות פלסטיק היוו כ-35% מהכמות המדווחת, כאשר אריזות PET מהוות כ-34% מכמות אריזות הפלסטיק המדווחת.
התפלגות האריזות ששווקו בשנת 2015
* מקור: דוח המשרד להגנס | ניתן להגדיל בלחיצה
נכון לסוף 2015, 217 רשויות מקומיות (מתוך 257 בישראל) התקשרו עם תמיר לפי הפרוט הבא:
המצב כיום, הוא שכ-240 רשויות מקומיות התקשרו עם תמיר, כלומר פחות מ-20 רשויות טרם חתמו על הסכם התקשרות עם תמיר. כאשר 12 מתוכן הן רשויות מהמגזר הערבי . 6 רשויות מהמגזר היהודי, ביניהן 4 ערים: עכו, נהריה, בני ברק וביתר עלית. ו-2 מועצות מקומיות - יבנאל והר אדר.
בשנת 2015 נאספו 216 אלף טון של פסולת אריזות מבתי עסק, 75 אלף טון מזרמים ייעודיים ברשויות המקומיות ו-11.5 אלף טון פסולת אריזות מהפחים הכתומים. ברשויות שבחרו בהסדר הפרדה לשני זרמים (פח חום לפסולת אורגנית רטובה ופח ירוק למרכיבים יבשים) והנדרשות להעביר למיון בתחנות מעבר את הפח ה"יבש" (הירוק) - מתוך 380 אלף טון של פסולת "יבשה" חולצו 2.5% חומרי אריזות המסתכמים בכ-10 אלפים טון.
* מקור: דוח המשרד להגנס | ניתן להגדיל בלחיצה
חשוב להזכיר כי יעדי המיחזור שהוגדרו בחוק האריזות גדלו מדי שנה החל משנת כניסת החוק לתוקף 2012 ועד שנת 2015. אלא שמשנת 2015 ואילך, יעדי המיחזור שבחוק קבועים ללא שינוי. כך שהגידול בשיעור המיחזור של פסולת אריזות משנת 2016 ואילך לא צפוי להגיע מיעדי המיחזור, אלא מהגידול בכמות היבואנים והיצרנים החתומים עם תמיר, שיגרור גידול בשיעור האריזות מתוך הסה"כ המשווק בישראל הנמצא באחריות תמיר וממנו נגזרים יעדי המיחזור.
יעדי המיחזור של חוק האריזות
חומר אריזה | יעד מיחזור: % מסך משקל אריזות חד פעמיות של מוצרים מאותו סוג שנמכרו ע"י היצרן/יבואן באותה שנה | |||
2012 | 2013 | 2014 | 2015 ואילך | |
זכוכית, נייר, קרטון | 40% | 50% | 55% | 60% |
מתכת | 30% | 40% | 45% | 50% |
פלסטיק | 22.5% | 22.5% | 22.5% | 22.5% |
עץ | 15% | 15% | 15% | 15% |
יעד מיחזור כולל* | 40% | 50% | 55% | 60% |
* יעד מיחזור כולל: סך פסולת האריזות שימחזר יצרן/יבואן לא יפחת מ–XX% מסך משקל האריזות החד–פעמיות של המוצרים שמכר באותה שנה.
מה עוד צפוי להשתנות בענף פסולת אריזות? נזכיר כי המשרד להגנ"ס האריך לפני כשנה את תקופת ההכרה ב'תמיר' ל 5 שנים נוספות. כחלק מהתהליך, המשרד סיכם עם 'תמיר' על הגברת פרישת הפחים הכתומים ברשויות כך שכמות משקי הבית שבהם ייפרסו פחי מיחזור תוכפל במהלך שלוש שנים ובשנת 2020 יוצבו פחים כתומים ליד כ- 80% ממשקי הבית בישראל. מהלך זה יכול לשנות את תמהיל פסולת האריזות הנאספת ע"י 'תמיר' – שהיום מבוססת יותר על פסולת אריזות של בתי עסק והזרם המסחרי, שכן תמיר מחויבת לאסוף ולטפל בכל פסולת האריזות המושלכת לפחים הכתומים בלי קשר ליעדי המיחזור.
מנכ"ל תמיר, קובי דר: "גם השנה כמו בשנים הקודמות פעלנו בתמיר לקיים את חובות היצרנים והיבואנים בחוק האריזות ולעמוד בכל היעדים שקבע החוק. תמיר תמשיך ותפעל ליישום החוק גם בשנים הבאות תוך הקפדה על שותפות מלאה עם רשויות מקומיות, יצרנים ויבואנים ותושבי המדינה."
ראש תחום פסולת ומיחזור באדם טבע ודין, עו"ד אסף רוזנבלום: "חוק האריזות נכנס לתוקף לפני כ-7 שנים ומטבע הדברים הטמעתו היא הדרגתית ומצריכה סבלנות ואורך רוח. כיום המכשול המרכזי להצלחת החוק הינו שיעור גבוה של יצרנים ויבואנים אשר עוברים על החוק ואינם משתתפים במימון חוק האריזות. עבריינים אלה גורמים להפחתת יעדי המיחזור של ת.מ.י.ר ומונעים מחוק האריזות להגשים את ייעודו. לצערנו, מאז חקיקת החוק נמנע המשרד להגנת הסביבה מהשקעת המשאבים הנדרשים לביצוע פיקוח ואכיפה אפקטיביים. בקצב האכיפה הנוכחי יגיע שיעור היצרנים ליעד סביר רק בעוד 20-30 שנה, והפקרות זו אינה מתקבלת על הדעת".
ערן בושארי, מנכ"ל ומייסד חברת "ערנות לסביבה" המלווה יבואנים ויצרנים ביישום חוק האריזות: "אומנם ניתן לראות עליה כמעט זהה של כמות המדווחים החדשים ביחס לשנת 2014, אך החברות שהחלו את העבודה מולנו שיקפו עליה משמעותית בכמות הפסולת המדווחת מאחר ואלו היו חברות בינוניות וגדולות שהחליטו לעשות את הצעד. בנוסף, ניתן להבין שסוגיית הזכוכית טרם פוענחה ולמרות הורדת היעד ל 22%!! בפועל גם בשנת 2015 אין עמידה ביעדים ,מה שמותיר את היצרנים ויבואנים חשופים לקנסות."
-------
כתבות רלוונטיות לנושא:
---------
מסמכים רלוונטיים: