מגבלות התנועה לרכב מזהם בחיפה יורחבו
עיריית חיפה פרסמה להערות הציבור תוכנית חדשה המרחיבה את הגבלות תנועת כלי הרכב המזהמים בשטחה. מועצת המובילים שוקלת להגיש צו מניעה. הפרטים לפניכם
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 01/8/2016

לפני כחצי שנה דיווחנו על הכרזה היסטורית של המשרד להגנת הסביבה על הגבלת תנועת המשאיות בחיפה בשעות העומס כחלק ממהלך לצמצום זיהום האוויר בעיר. כמו כן התבשרנו על פרסום מכרזי תמיכה של המשרד להגנת הסביבה שמטרתם צמצום זיהום האוויר מתחבורה במרכזי הערים. מכרז אחד התומך בהתקנת מסננים ברכבי דיזל, מכרז נוסף לסיוע ברכישת אוטובוסים חשמליים ותמיכה נוספת להתקנת מסנני פליטות למשאיות איסוף אשפה בעיר.

הגבלת רכבים נוספת בחיפה

כעת, עיריית חיפה מפרסמת להערות הציבור תוכנית המרחיבה את הגבלות התנועה לרכבים מזהמים בשטחה. לפי התוכנית המוצעת, תוגבל תנועת כלי רכב מזהמים המונעים בדיזל, בצירים בהם יש עומס תנועה שלהם בסמיכות לריכוזי אוכלוסייה.

איזה רכבים יוגבלו?

כאמור, כבר לפני חצי שנה, הוגבלה תנועת הרכבים הכבדים מעל 12 טון המונעים בדיזל, באזורים מסוימים בחיפה. לאחר מכן, לפני 3 חודשים, פרסם המשרד להגנ"ס קריטריונים חדשים להגדרת רכבים מזהמים המונעים בדיזל, המכילים את כל רכבי הדיזל בתקן פליטת חלקיקים יורו 3 ומטה שאינם רכב נוסעים פרטי ושלא מותקן בהם אמצעי להפחתת פליטות (כגון מסנן חלקיקים) המביא לעמידה בתקן יורו 4 לפחות.  טרם נעשה שימוש בקריטריון זה.

אחת הביקורות על המגבלה הקיימת, החלה על תנועת רכבים מעל 12 טון, בלי קשר לתקן פליטת החלקיקים שלהם, היא שהמגבלה תביא לגידול בתנועת משאיות מתחת ל 12 טון שתנועתן אינה מוגבלת. הקריטריון החדש, המתבסס על תקן הפליטה של רכבי הדיזל, פותר בעיה זו, שכן הוא מאפשר תנועת רכבים מכל הסוגים, כל עוד הם עומדים בתקן מחמיר של פליטת חלקיקים. כך, התקן החדש, ממריץ את בעלי הרכבים המזהמים, לשדרג את הרכבים שלהם על ידי התקנת אמצעים להפחתת פליטות או על ידי החלפה לרכב חדש יותר, העומד בקריטריון.

כעת, עיריית חיפה מציעה לאמץ את הקריטריונים החדשים באופן הדרגתי. על פי התוכנית, הגבלת הרכבים מתוכננת בשני שלבים:

  • שלב א': הגבלת כלי רכב במשקל 3.5 טון ומעלה המוגדרים כמזהמים (תקן יורו 3 ומטה) שצפויה להביא להפחתה של לפחות 10% לחלקיקים נשימים מסוג PM2 .5  וכ- 4% לתחמוצות חנקן. כ- 22,000 רכבים מכל הארץ.
  • שלב ב': הגבלת כלל כלי הרכב המוגדרים כמזהמים (תקן יורו 3 ומטה) – הפחתה של לפחות 20% בפליטות החלקיקים ולפחות 5% מפליטות תחמוצות החנקן מכלי הרכב. כ- 55,000 רכבים מכל הארץ.

בתוכנית מוסבר כי תרומתם היחסית של הרכבים הכבדים מעל 3.5 טון לפליטות היא הגדולה ביותר ביחס לכמות שלהם, ולכן הם יוגבלו ראשונים. לאחר שההגבלה תיושם ויוטמעו מסקנות תפעוליות מהתהליך, יורחבו הדרישות גם ליתר סוגי הרכב שהוגדרו כ"מזהמים".

היכן תוגבל תנועת הרכבים המזהמים?

התוכנית החדשה מרחיבה בהרבה את האזורים בהם חלה מגבלת התנועה כיום. ההגבלה החדשה תחול ב:

  • חוף הכרמל ודרום חיפה
  • אוניברסיטת חיפה
  • נשר
  • צ'ק פוסט
  • שנקר וחלוצי התעשייה
  • קריית חיים מזרח ומערב

האם הגבלת התנועה בחיפה תסיט את הזיהום לצירים חלופיים?

אחת הסוגיות בנוגע ליישום התוכנית היא גידול בזיהום האוויר באזורים סמוכים, אליהם תוסט תנועת הרכבים המזהמים. בתוכנית החדשה, מוסבר כי המגבלות החדשות לא צפויות להחמיר את איכות האוויר באזורים סמוכים לאזורים המוגבלים וככל הנראה תביא אף לשיפור מסוים, כתוצאה משיפור בפליטות של כלי הרכב שישודרגו על מנת לעמוד בתקן הפליטות המחמיר שיאפשר את תנועתם באזורים המוגבלים.

העברת הערות לטיוטת התוכנית | שיתוף הציבור

כחלק מתהליך שיתוף הציבור, התכנית להחלת 'אזור אוויר נקי' פורסמה באתר האינטרנט של העירייה. בנוסף, התוכנית תעמוד לעיון הציבור בימים א-ה בין השעות 8:00-15:00, במשרדי הממונה על פניות הציבור בעירייה.

עיריית חיפה מזמינה כל אדם או תאגיד לרבות: ארגוני חברה אזרחית, איגודים מקצועיים, תושבי חיפה והסביבה וכל אדם הרואה עצמו כבעל עניין, להגיש לעירייה הצעות/הערות/שאלות מנומקות בכתב.

ניתן להגיש הערות לתכנית עד ל 7.9.2016 לדוא"ל rizik_s@yefenof.co.il

התייחסויות

לדברי מועצת המובילים, המגבלות הקיימות כבר חצי שנה הוגדרו בתחילה כפיילוט בן 3 חודשים שבסיומן היה אמור להתבצע תהליך של הפקת לקחים והסקת מסקנות. אך הפיילוט המשיך ללא שום סיכום והפקת לקחים. במועצת המובילים אומרים כי הפיילוט הוא כישלון כיוון שהמשרד להגנת הסביבה לא עמד בסיכומים שהיו עם השר ועם צוות ההיגוי, לדוגמא:

  1. לא הוקצו מגרשי חנייה למשאיות כבדות כפי שהובטח והן נאלצות לעמוד בצידי הדרך, לעתים עם מנוע פועל, תוך סיכון בטיחותי והגברת זיהום האוויר.
  2. השר התחייב כי ההנחה במנהרות הכרמל למשאיות עד 12 טון, תורחב גם למשאיות מעל 12 טון. ההתחייבות שלא התקיימה.
  3. הובטח לספק מענה מהיר לבקשות להיתרים חורגים. לא רק שלא התממש, אלא שלא ניתנה תשובה כלל ללא התערבות אישית של יו"ר מועצת המובילים, גבי בן הרוש.

בנוסף, מסבירים במועצת המובילים כי אין דרכים חלופיות כפי שהיה במקרה של הגבלת התנועה בכביש מספר 1 (חלופה של כביש 443) וכי התמרורים שהוצבו בעיר אינם חוקיים מכיוון שאינם בסמכות העירייה, אלא בסמכות משרד התחבורה.

במועצת המובילים טוענים כי לפי פרסומי המשרד להגנת הסביבה, אגד, דן והמפעלים הפטרוכימיים, הם המזהמים הכבדים באזור, ולא אותן 40 או 50 משאיות שעוברות בשעות העומס בכבישי חיפה. לדברי יו"ר מועצת המובילים, גבי בן - הרוש, בגלל הדברים לעיל, מועצת המובילים שוקלת לבקש צו מניעה, כפי שביקשה בעבר כנגד הגבלות התנועה בדרום, צו מניעה שעדיין בתוקף עד היום.

--------

קישורים רלוונטיים

  1. המשרד להגנ"ס יגביל תנועת 80,000 רכבי דיזל במרכזי ערים, 08.05.2016
  2. הגבלת תנועת המשאיות בחיפה: הפיילוט נכשל? 05.04.2016
  3. אבי גבאי מסתער על זיהום האוויר מתחבורה, 17.03.2016
  4. לא רק בסין | הסיפור המלא על הגבלת תנועת המשאיות בחיפה, 07.01.2016
  5. המשרד להגנת הסביבה: "הרבה יותר קל להיאבק מול התעשייה מאשר מול בעלי רכבים", 02.08.2015
  6. זיהום אוויר מתחבורה | infospot

 

--------

ספקים מומלצים לטיפול בזיהום אוויר:

חברה איש קשר טלפון מייל
EnviroManager גיא פרנקל 072-3712245 envirom@infospot.co.il
איירלאב אודי רועה 054-9360352 airlab@infospot.co.il
לאינדקס הספקים>>
תגיות: הגדרת רכב מזהם , אזור אוויר נקי , מפרץ חיפה , זיהום אוויר מתחבורה , דיזל , מסנני חלקיקים ,