ב-2025 יעלה מס הקנייה גם לרכב חשמלי
באוקטובר הציע האוצר להעלות בשנת 2025 את מס הקנייה רק לרכבי בנזין וסולר, אך כעת הוא מקצץ גם את הטבת מס הקנייה של רכב חשמלי. במקום מס בגובה 35% עד תקרה של 50 אלף ₪, המס יעלה ל-45% עד תקרה 35 אלף ₪
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 18/12/2024

באוקטובר האחרון פרסם משרד האוצר הצעה להעלות את מס הקנייה על רכבים בסכום אחיד של כ 4,000 ש"ח לכלי רכב. בעקבות לחץ שהפעילו המשרד להגנ"ס, ומשרדי האנרגיה והתחבורה, ההצעה לא חלה על רכבים חשמליים.

אלא שבשבוע שעבר משרד האוצר פרסם הצעה מעודכנת, הפעם עם העלאת מס הקנייה גם לרכב חשמלי. ההצעה מבקשת לצמצם את הטבת מס הקנייה על רכב חשמלי, כך שהחל מינואר 2025 המס יהיה בגובה 45% במקום 35%, ותקרת ההטבה תרד לגובה 35,000 ₪ במקום 50,000 ₪. עבור יתר כלי הרכב (בנזין וסולר) ההעה מעלה את מס הקנייה בכ -4,000₪ לרכב.

ההצעה פורסמה להערות ציבור בהליך מזורז, שהסתיים בתאריך 17.12.2024. טיוטת העדכון מצורפת בתחתית הכתבה.


כתבות רלוונטיות:

  1. הממשלה אישרה: מס נסועה על רכב חשמלי, 30.1.2024
  2. משרדי ממשלה: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי, 28.12.2023
  3. הציבור מסתער על כלי רכב חשמלי, 14.9.2023
  4. קליפורניה: משנת 2035 תותר רק מכירה של רכב נקי, 11.9.2022
  5. מידע נוסף על שינוי אקלים | infospot

בקרוב: תשלמו יותר על רכב חשמלי

במסגרת תוכנית "מיסוי ירוק" משנת 2009, מס הקנייה על כל כלי הרכב, כולל רכב חשמלי, עומד על 83%, אך ניתנת הטבת מס קנייה ככל שהרכב פחות מזהם. בהתאם לכך, בשנים האחרונות המס על רכב חשמלי היה 35% בלבד, עד תקרה של 50,000 ₪ הנחה. ההצעה החדשה משנה את תנאי הטבת המס לרכב חשמלי עבור השנים 2027-2025 באופן הבא:

  • החל מינואר הקרוב מס הקנייה על רכבים חשמליים יעלה ל-45%.
  • תקרת ההטבה תופחת ל-35,000 ₪ במקום 50,000 ₪.
  • שווי הטבות המס לעיל יעמוד כעת על 260 מיליון ₪.

העלאת מס הקנייה לכלי רכב לשנת 2025

כאמור, באוקטובר האחרון הציע משרד האוצר לצמצם את גובה הטבות המס לרוב הרכבים הרגילים. במסגרת זו הוצע לצמצם את ההטבות עבור כלל דרגות הזיהום 1 עד 14 באופן שווה, בסכום של כ 4,000 ₪ לכלי רכב. אך העלאת המס הזו לא חלה על רכב חשמלי.

לפי שיטת "המיסוי הירוק" שהונהגה ב-2009, מס הקנייה על רכבים בישראל עלה אז מ-72% ל-83% - לצד הטבת מס דיפרנציאלית על בסיס "הציון הירוק" של כל רכב: רכבים בעלי זיהום מופחת נהנים מעלייה בהטבה, בעוד שרכבים מזהמים במיוחד אינם זכאים להטבה.

משרד האוצר הסביר כי העלאת מס הקנייה המוצעת כעת תשמור על פערי המחירים האבסולוטיים בין רכבים בעלי רמות זיהום שונות. בנוסף, דרגת זיהום 15 תחולק לשלוש קבוצות מיסוי נפרדות, במטרה לעודד רכישת רכבים פחות מזהמים גם בתוך קבוצת הרכבים המזהמים ביותר.

עוד מוצע בעדכון האחרון כי החל משנת 2025 יתווסף סכום של 750 ₪ למס הקנייה עבור רכבים שאינם חשמליים. כלומר, עלייה של 750 ₪. צעד זה צפוי להניב תוספת הכנסות למדינה של כ-160 מיליון ₪ בשנה.

השלכות כלכליות וסביבתיות

משרד האוצר מעריך כי יישום השינויים במיסוי כלי רכב יוביל לתוספת הכנסות כוללת של 650 מיליון ₪ בשנה החל מ-2025. משנת 2028 הסכום צפוי לגדול ל-900 מיליון ₪ בשנה. בשנת 2023 לבדה, הכנסות המדינה ממס קנייה על רכבים עמדו על 13.95 מיליארד ₪.

מס נסועה על רכב חשמלי

הפחתת ההטבה של מס הקנייה מצטרפת להצעה מתחילת השנה להטיל מס נסועה על רכב חשמלי, שנכון לעכשיו אינה על הפרק. כפי שדיווחנו בתחילת 2024, משרד האוצר פרסם טיוטת חוק מס נסועה עבור רכבים חשמליים ורכבים אחרים שלא מונעים באמצעות סולר או בנזין. לפי המוצע, החל משנת 2026, יוטל בהדרגה מס על של 15 אגורות על כל קילומטר של נסיעה.

המס נועד לשקף את העלויות החיצוניות של רכבים חשמליים, כגון תרומה לגודש בכבישים ולתאונות הדרכים, אולם הוא נמוך יותר מהמס המקביל עבור נסיעה ברכב רגיל המונע באמצעות דלק. הסיבה לכך היא שרכב חשמלי ורכבים נקיים אחרים גורמים לפליטה של פחות מזהמי אוויר וגזי חממה והם גם פחות רועשים, ולכן העלויות החיצוניות שלהם נמוכות יותר.

בשנים האחרונות חל גידול בשיעור המכוניות החשמליות שנמכרות, מסך המכוניות החדשות. בשנת 2022 כ 10% מכלי הרכב הפרטיים החדשים היו חשמליים, ואילו בשנת 2023 המספר עלה ל- 18%. היעד הממשלתי הוא שעד שנת 2030 כ-95% מכלי הרכב החדשים שיימכרו מדי שנה יהיו חשמליים.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה