משרדי ממשלה נגד האוצר: לדחות את העלאת המס על רכב חשמלי
לפי מתווה שנקבע בעבר, ב-2024 אמור לעלות המס על רכישת רכב חשמלי ל- 35%. משרדי הסביבה, האנרגיה והתחבורה מתנגדים להעלאה, האוצר תומך
  • מאת: מערכת infospot
  • פורסם בתאריך: 28/12/2023

לאחרונה התקיים דיון סוער בוועדת הכספים בכנסת על העלאת המס על רכישת רכב חשמלי שצפוי ל 1 לינואר 2024, בהתאם למתווה שסוכם בעבר. כיום מס הקנייה של רכב חשמלי עומד על 20% - לעומת המיסוי הממוצע על רכבים לא חשמליים שעומד על 69% ובמקרים מסוימים מגיע ל-83%. לפי התכנון, המס על רכישת רכב חשמלי אמור לעלות ל-35% בשנת 2024, אלא אם משרד האוצר יסכים להקפיא את העלאתו.

נציגי המשרד להגנת הסביבה, משרד התחבורה, ומשרד האנרגיה, שהשתתפו בדיון בוועדה התנגדו פה אחד להעלאת המס בעת הזו, בנימוקים שהדבר יבלום את כניסת הרכב החשמלי לשוק ואיתו את הפחתת זיהום האוויר ופליטת גזי החממה, וכן ישית עול כלכלי על רוכשים שגם כך סובלים מעיכוב בייבוא ומייקור הרכב בשל הסכסוך עם החות'ים.

מנגד, נציגי משרד האוצר ורשות המיסים פרסו את טיעוניהם בעד המס. לדבריהם, רכב חשמלי מקטין רק חלק מהעלויות החיצוניות של נסיעה ברכב – הוא תורם להפחתת זיהום אוויר אך לא להפחתת גודש ותאונות דרכים. בנוסף, העלאת המס על רכב חשמלי עדיין לא קרובה למס שיש על רכב רגיל ולכן יישאר תמריץ להמשיך ולרכוש רכבים חשמליים.


כתבות רלוונטיות:

  1. הציבור מסתער על כלי רכב חשמלי, 14.9.2023
  2. באיחור: ישראל עמדה ביעד 10% אנרגיה מתחדשת, 16.2.2023
  3. בקשה לדחות את עליית המס על רכב חשמלי, 10.1.2023
  4. ישראל רחוקה מהשגת יעדי האקלים, 14.5.2023
  5. קליפורניה: משנת 2035 תותר רק מכירה של רכב נקי, 11.9.2022
  6. מידע נוסף על שינוי אקלים | infospot

"העלאת המס תבלום את רכישת הרכב החשמלי"

לפני הדיון בוועדה, משרדי הסביבה, האנרגיה והתחבורה שלחו לחבריה נייר עמדה ובו התנגדות מנומקת להעלאת המס בעת הזו.

לפי מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה גיא סמט, 40% מפליטות זיהום האוויר בארץ ו-23% מפליטות גזי החממה (הגורמות להתחממות גלובלית) נובעות מכלי רכב. זו הסיבה שהמדינה צריכה לקדם חקיקה, כמו באירופה, שבה היא מחייבת יבואני רכב לייבא כמות מסוימת של רכבים נקיים וחשמליים. אולם עד שזה יקרה, כך לפי סמט, שמירה על מס קנייה נמוך הוא התמריץ היחיד לרוכשי רכב לבחור ברכב חשמלי.

לדברי מנכ"ל משרד האנרגיה קובי בליטשטיין, העלאת מס הקנייה עלולה לחבל במומנטום של מהפכת כלי הרכב החשמלי לשנים ארוכות. הקפאת העלאת המס, לעומת זאת, תבטיח יעילות אנרגטית, עצמאות אנרגטית והפחתת התלות בנפט, וכן הגנה על הסביבה.

בליטשטיין הוסיף כי במשרד האנרגיה סבורים שיש לדחות את העלאת המס עד לצבירת מסה קריטית של רכבים חשמליים - לפחות 10% מהרכבים בישראל, שלפי הערכה תצטבר בתוך כ-3 שנים. עוד הוא הוסיף שכאשר נקבע המתווה שקבע את שיעור העלאת המס באופן הדרגתי בשנים אחדות, הייתה תקופת שגרה, לפני הקורונה, משברי האספקה והמלחמה, וכעת העלאת המס צפויה להכביד במיוחד על הציבור. מנכ"ל משרד התחבורה הצטרף לדברים.

"אם המס לא יעלה - נפסיד מיליארד ₪ בשנה"

לדברי נציגי משרד האוצר ורשות המיסים בדיון בוועדה, יש סיבות להשאיר את המתווה כפי שנקבע ולהעלות את המס כמתוכנן ל-35%. בין היתר, טוענים הנציגים כי רכב חשמלי חוסך רק רבע מהעלויות החיצוניות הכרוכות באחזקת רכב פרטי ושימוש בו, כולל תאונת דרכים, גרימה לגודש ושימוש בתשתיות. החיסכון של הרכב החשמלי מתבטא בצמצום פליטות המזהמים וגזי החממה, אך ביתר הפרמטרים, כך לפי האוצר, הוא דומה לרכב רגיל.

עוד נטען כי על אף שהמס על רכישת רכב חשמלי עולה מדי תקופה, כמתוכנן, חלה עלייה ברכישתו. כך, בשנת 2022 כ-20% מהרכבים שנמכרו היו חשמליים – גידול משמעותי לעומת שנת 2021 לפי משרד האוצר. כלומר, משרד האוצר טוען שהעלאת המס לא פוגעת בתמריץ לרכישת רכב חשמלי, וזאת גם משום שמס הקנייה עליו עדיין נמוך בכ-50% בהשוואה לרכב רגיל. לצד זאת, מציין האוצר כי אם תוקפא העלאת המס, ייכנסו לקופת המדינה כמיליארד ₪ פחות מדי שנה.

נציג רשות המיסים הוסיף כי לא הציבור נהנה מההטבה במס שניתנה בשנים הקודמות אלא יבואני הרכב, שגלגלו את ההטבה אליהם.   

בתום הדיון בוועדת הכספים אמר יו"ר הוועדה ח"כ גפני כי הוא מציע למשרד האוצר לבחון מחדש את החלטתו להעלות את המס כמתוכנן. בשלב זה טרם נקבע אם המס יעלה ב-2024, או שמשרד האוצר יחזור בו ברגע האחרון.

---

מסמכים רלוונטיים:

להמשך קריאת הכתבה המלאה